شناسهٔ خبر: 27039 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

توضیحات درباره‌ی یک انتقاد به نسل نو تئاتر فجر

دبیرخانه سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در مورد گزارش تسنیم تحت عنوان «تخلف یا تخفیف در بخش نسل نو سی و سومین جشنواره تئا‌تر فجر» توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از تسنیم؛ 14 دی ماه، مطلبی تحت عنوان «تخلف یا تخفیف در بخش نس نو سی‌وسومین جشنواره تئاتر فجر» در خبرگزاری تسنیم منتشر شد، در این مطلب اشاره شده بود که «حضور دو نمایش فاقد شرایط لازم در لیست نهایی بخش نسل نو سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، باعث شده نگاه هنرمندان جوان تئاتر به برخی تبعیض‌ها و عدم شفافیت در انتخاب آثار تئاتر فجر معطوف شود.» در همین راستا دبیرخانه سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر توضیحاتی ارائه کرده است که بدین شرح است:

دبیر محترم سرویس فرهنگی خبرگزاری تسنیم

با سلام و احترام

ضمن سپاس از همت آن خبرگزاری محترم در پوشش مناسب و تحلیلی رویدادهای تئا‌تر کشور، در پاسخ به انتشار مطلبی تحت عنوان «تخلف یا تخفیف در بخش نس نو سی‌وسومین جشنواره تئاتر فجر» در صفحه‌ی نمایش آن خبرگزاری به تاریخ یکشنبه 14 دی ماه 1393 به شناسه خبر 608062 توضیحات زیر از سوی دبیرخانه سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی تئا‌تر فجر جهت انعکاس ارائه می‌گردد:

الف) با توجه به تعداد فراوان رویداد‌ها، گروه‌ها و کارگردانان فعال تئا‌تر کشور تشخیص تازه بودن یک اثر بسیار دشوار است و به روال همیشگی جشنواره‌ها چنانچه در هر مرحله برای ستاد برگزاری جشنواره تخلف (که پیش فرض بر سهوی بودن آن است نه عمدی بودن) متقاضیان محرز شود، آثار از جشنواره کنار گذاشته می‌شوند.

ب) در خصوص نمایش «صدای آهسته برف» متعاقب اعلام از سوی دبیرخانه و پس از محرز شدن اجرای عمومی طی تماس با کارگردان مراتب خروج اثر از بخش نسل نو به ایشان اعلام و پیشنهاد تقاضای شرکت در بخش مرور تئا‌تر ایران به ایشان و گروه محترم ارائه شد که گروه مذکور در بخش مرور تئا‌تر ایران تقاضای خود را ارائه نموده‌اند.

ج) بخش نسل نو جشنواره تئا‌تر فجر به منظور شناسایی استعدادهای تازه در حوزه تئا‌تر و حمایت از جوانان خلاق این حوزه طراحی شده است. با توجه به اینکه برخی ایده‌های خلاقانه گروه‌های نمایشی پیش از مرحله اجرایی امکان ارزیابی از طریق متن ندارد، ستاد برگزاری در این بخش تصمیم به قراردادن شیوه تقاضای حضور با ارائه نسخه تصویری اثر در کنار شیوه ارائه نمایش‌نامه گرفته تا هنرمندان جوان امکان ارائه ایده‌های خلاقه خود را داشته باشند. لازم به ذکر است طبق فراخوان جشنواره در این بخش آثاری که پیش‌تر حضور جشنواره‌ای داشته‌اند نیز امکان تقاضای حضور داشته و صرفاً نمایش‌هایی که اجرای عمومی داشته‌اند مجاز به شرکت در این بخش نمی‌باشند که با این توضیح حضور نمایش «Thebes got talent» به کارگردانی آقای رضا غیور منطبق با ضوابط جشنواره است.

لازم به ذکر است که تغییر نام نمایش به هیچ عنوان در جشنواره‌ها امری غیر عادی نبوده و نیست که در خصوص نمایش «Thebes got talent» این مسئله صرفاً ترجمه است نه تغییر نام.

د) همانگونه که نگارنده محترم اشاره کرده است در فهرست اعلامی نمایشنامه‌های آثار پذیرفته شده بخش نسل نو نمایشنامه «شبی که آتیلا مرد» به کارگردانی آقای حسین نوشیر از سوی دبیرخانه جشنواره معرفی شد که پس از احراز حضور این اثر در جشنواره بین‌المللی تئا‌تر دانشگاهی ایران، موضوع به ایشان اعلام شد. پس از حذف اثر مذکور، آقای حسین نوشیر تقاضای مکتوب خود مبنی بر بررسی اثر دیگرشان (مکبث) که از طریق ارسال فیلم نمایش، متقاضای شرکت در همین بخش بودند را به دبیر جشنواره ارائه نمود که با دستور بررسی دبیر جشنواره و استعلام از هیأت محترم انتخاب با نظر مساعد این هیأت، این نمایش جهت حضور در مرحله ارزیابی آثار پذیرفته و به ایشان اعلام گردید. این نمایش به همراه سایر آثار معرفی شده بصورت زنده مورد ارزیابی قرار گرفت و در ‌‌نهایت برای حضور در جشنواره انتخاب شد، که بر اساس بند شرایط بخش نسل نو که در خصوص نمایش «استعداد‌های تب Thebes got talent» ذکر آن رفت، «دبیرخانه جشنواره در این بخش علاوه بر نمایشنامه پذیرای فیلم آثار نیز خواهد بود و.... درباره فیلم آثار دبیرخانه جشنواره صرفاً پذیرای آثاری خواهد بود که تا کنون اجرای عمومی و [نه جشنواره‌ای] نشده‌اند» حضور این اثر منطبق بر شرایط و ضوابط فراخوان جشنواره بوده است.

در پایان ضمن تقدیر از حساسیت ویژه نویسنده محترم خبرگزاری تسنیم در خصوص جشنواره بین‌المللی تئا‌تر فجر و با آرزوی توفیق و سربلندی برای تمامی هنرمندان تئا‌تر کشور به ویژه جوانان خلاق، ستاد برگزاری جشنواره با پذیرش اشکالات احتمالی، خود را مقید و ملزم به رعایت دقیق فراخوان جشنواره دانسته و تمام تلاش خود را در راستای رعایت حقوق هنرمندان گرانقدر ایران اسلامی به کار خواهد بست و در این مسیر بی‌گمان هیچگاه بی‌نیاز از رهنمود‌ها، تذکرات و انتقادات خیرخواهانه و سازنده اصحاب هنر، قلم و رسانه نخواهد بود.

برچسب‌ها:

نظر شما