شناسهٔ خبر: 27113 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

عصر انديشه با پرونده‌های "تشيع انگليسی" و "موسيقی بُنجل" به کیوسک آمد

چهارمین شماره مجله "عصر اندیشه" به مدیرمسئولی محمدمهدی دانی و سردبیری پیام فضلی نژاد همراه با پرونده های ویژه درباره "تشیع انگلیسی"، "موسیقی بنجل" و "اخبار بد" منتشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، چهارمين شماره مجله «عصر انديشه» به مديرمسئولی محمدمهدی دانی و سردبيری پيام فضلی نژاد همراه با پرونده های ويژه درباره «تشیع انگلیسی»، «موسیقی بنجل» و «اخبار بد» منتشر شد. 

«تاریخ بی‌خردی بریتانیا» عنوان نخستین گفت‌وگویی است که «عصر اندیشه» با «جرمی کوربین» از قدیمی‌ترین نمایندگان مجلس عوام انگلیس درباره «جنگ‌های مذهبی خاورمیانه» در بخش «تاریخ سری» به چاپ رسانده است. کوربین که ۳ دهه است در مجلس انگلیس حضور دارد در مصاحبه‌ای اختصاصی با «عصر اندیشه» توضیح می‌دهد که چگونه «سیاست ترویج لیبرالیسم دینی در بریتانیا به ترویج رادیکالیسم مذهبی انجامید.» او در این گفت‌وگو به سوالات سيدمهدي ميرطالب درباره تشیع انگلیسی و شیعه لندنی پاسخ داده است. این مجله سپس به انتشار مناظره منتشر نشده دکتر عبدالکریم سروش با آیت الله مصباح یزدی پرداخته است. سروش و مصباح در این مناظره به فنی‌ترین و دقیق‌ترین مباحث معرفت‌شناسی و روش‌شناسی علوم انسانی تحت عناوين «ادراك منطقي تجربه ذهني» و «امكان نظري تجربه حسي» پاسخ داده‌اند. عصر اندیشه در این بخش همچنین گزارشی کامل از همه مناظره‌های سروش از ابتدای انقلاب تاکنون به قلم دكتر رها بهار به چاپ رسانده است. 

عصر انديشه در بخش «پاره‌هاي فكر» با دكتر حسين كچويان درباره جامعه‌شناسي ناكارآمدی و زوال نظری به گفت‌وگو نشسته و در جستجوی پاسخ اين سوال است كه «آيا انقلاب اسلامی توان غلبه بر چالش‌های مذهبی را دارد؟» كچويان معتقد است كه الگوهاي انقلاب تحقق نيافته و در حوزه هايي مانند اقتصاد كاملا وا داده‌ايم. 

مهم‌ترين پرونده ويژه اين شماره عصر انديشه درباره «تشيع انگليسي» با تيتر «تحديد شيعه با شريعت» و شامل ١٥ يادداشت و گفت‌وگو است كه سرمقاله سردبير مجله را نيز به موضوع خود اختصاص داده است. پيام فضلینژاد در چهارمين سرمقاله‌اش با اشاره به ٢٠ دی سالروز قتل اميركبير مینويسد: امیرکبیر را می‌توان اولین دولتمردِ شهید مبارزه با «تشیع انگلیسی» و قهرمان پیکار با انحراف دینی دانست، اما پراگماتیست‌های اسلامیِ مصلحت‌گرا در ماه‌های گذشته بیش از همیشه کوشیده‌اند امیرکبیر را تا حد یک رجل تکنوکرات تقلیل دهند که اولین کارگزار از سنخ «کارگزاران سازندگی ایران» و مدافع سرمایه‌داری ملی بود. با این حال، هر تئوری تاریخی و تبیین سیاسی که امیرکبیر را به دام لیبرالیسم و پراگماتیسم می‌اندازد، لاجرم از حیث نظری با بابیت و بهائیت و اقسام کهنه و جدید «تجدیدنظرطلبی دینی» نیز درمی‌آمیزد و می‌سازد. در حالی‌که امیرکبیربه هیچ سازشی تن نداد و در عصر نوسازی شیعه برای دفاع از حقیقت شریعت، 3 تن از پیشروان این جریان (باب، بهاءالله و قره‌العین) را پس از شورش و فتنه‌گری، اعدام و تبعید کرد. 

دكتر يعقوب توكلي نيز در اين پرونده با ارائه مقاله «ميرزا در انزوا» به بازخواني تاريخ نفوذ استعمار در حوزه‌هاي دينی پرداخته است. دكتر شهريار زرشناس نيز از تحجر دموكراتيك سخن ميیگويد و سرشت التقاط را واكاوی مي‌كند. دكتر سعيد بهمن پور استاد دانشگاه كمبريج دوری و نزديكی گفتمان‌هايی مانند روشنفكری دينی و سنت‌گرايی اسلامي را با نگرش‌های استعماری می سنجد و آيت الله محسن اراكی، رئيس مجمع تقريب مذاهب نيز به اين سوال پاسخ ميیدهد كه آيا انگليس كارخانه ساخت مرجع تقليد دارد؟

عصر اندیشه

بازشناسی جريان بيت سيدصادق شيرازي از محورهای اين پرونده است و در كنار ديدگاه های آيت الله اراكی، حجت الاسلام حسينعلی نقده دوزان، مدير امور شعيان مجمع جهانی اهل بيت نيز معتقد است كه جريان شيرازی در حال تبديل به يك فرقه مذهبی است. 

در پرونده ويژه تشيع انگليسی حسام الدين برومند، مهدي عرفاتی، عليرضا معاف، مهدي مسائلی و مجتبی احمدی نيز ديدگاه های خود را ارائه كرده اند.  

بخش «جهان علوم انسانی» عصر انديشه پرونده‌اي را با ١٠ مقاله درباره «قربانيان اخبار بد» منتشر كرده و علی اكبر جناب‌زاده دبير پرونده در ابتداي آن خبر از سونامی سرطان ناشناخته‌ای به نام «اخبار بد» مي‌دهد كه يك فاجعه رسانه‌اي است و هر روز بر تعداد قربانيان آن از حيث رواني افزوده می شود. در اين پرونده زهرا قزيلی با محمد بلوری (پدر حادثه نويسی در مطبوعات) گفت‌وگو كرده و بلوری تحليل مي‌كند كه چگونه انتشار اخبار اسيدپاشی يا سونامی سرطان در ايران در خدمت منافع سياسی گروه‌ها و جناح‌ها در آمده است. در اين پرونده بخشی از كتاب منتشر نشده «چرا نگران مي‌شويم؟» اثر پل مك گی و مقالاتی از جسی سينگال، تام استافورد و... به چاپ رسيده است. 

در بخش هنرنامه مجله عصر انديشه گفت‌وگويی متفاوت با مجيد انتظامی منتشر شده و اين موسيقیدان پيشكسوت در مصاحبه با كيوان امجديان از نقش دولت و مردم در سقوط موسيقي معاصر میگويد و دلايل ابتذال فراگير اين روزها را شرح میدهد. عليرضا محمودی ايرانمهر نيز چهارمين بخش از سلسله نوشتارهای خود با موضوع تكنيكهای نويسندگی را درباره «دستور زبان داستاني» نوشته است. دغدغه های فرهنگی نيز به قلم محسن حدادی با تيتر «وقتي همه خوابيم» به چاپ رسيده و محمدرضا كائينی، پژوهشگر تاريخ معاصر، از راز جلالت جلال‌آل‌احمد گفته است. نيما افشار نادری در ادامه يادداشت‌های «در ستايش خواندن» به فلسفه خوانش میپردازد. عصر انديشه تابلوی رنگ روغن «جاده گمشده» اثر استاد عليرضا ذاكری را در صفحه دوم جلد خود چاپ كرده است.

چهارمین شماره عصر اندیشه در ١٣٢ صفحه و با قیمت ٦ هزار تومان منتشر شده است

نظر شما