شناسهٔ خبر: 27119 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

حمایت بنیاد مستضعفان تنها به فیلم «محمد رسو‌ل‌الله» منحصر نمی‌شود

عضو هیأت‌مدیره شرکت «نور تابان» و یکی از سرمایه‌گذاران فیلم «محمد رسول‌الله» با اشاره به انجام امور سینمایی بنیاد مستضعفان توسط این شرکت، اظهار امیدواری کرد حمایت‌ها تنها به این پروژه منحصر نشوند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ در نشست مطبوعاتی فیلم «محمد رسول‌الله» که ظهر روز چهارشنبه ۱۷ دی‌ماه در جاده قم محل لوکیشن این فیلم برگزار شد، صادقیان و صابری از اعضای هیات مدیره شرکت «نور تابان» به عنوان سرمایه‌گذاران این فیلم و محمدمهدی حیدریان مدیر پروژه فیلم توضیحاتی را ارائه کردند.

صادقیان با اشاره به اینکه بنیاد مستضعفان در راستای اهداف فرهنگی خود وارد پروژه سینمایی «محمد رسول‌الله» شد، گفت: از سال ۱۳۸۶ و در زمان مدیریت آقای فروزنده، موضوع ساخت فیلمی درباره رسول اکرم (ص) به کارگردانی مجید مجیدی مطرح شد. ابتدا قرار بود لوکیشن‌های فیلم در سوریه و مراکش ساخته شوند، ولی بعدا تصمیم بر این شد که برای کمک به صنعت سینمای ایران، بنیاد مستضعفان به گونه‌ای سرمایه‌گذاری کند که شهرک سینمایی پیامبر اعظم را در ایران بسازیم.

وی افزود: این شهرک صرفا برای ساخت فیلم «محمد رسو‌ل‌الله» ساخته نشد، بلکه چند منظوره است و از آن برای ساخت فیلم‌ها و مجموعه‌های تاریخ اسلام استفاده خواهد شد.

صادقیان با اشاره به اینکه این شهرک در مساحت کل ۲۲۰ هکتار در جوار روستای الله‌یار ساخته شده است، بیان کرد: شهر مکه در مساحت ۶۵ هکتار با کمک طراحان داخلی و خارجی با هزینه ۱۴۱ میلیارد ریالی ساخته شد. این لوکیشن دارای کانال‌های آب زیرزمینی است که تمام نیازمندی‌های شهرک را پوشش می‌دهند. همچنین کلیسای شهر بُصری در مساحت ۴۵۰۰ مترمربع با هزینه ۶۹ میلیارد ریال ساخته شد که پیش‌بینی ما برای عمر مفید آن ۳۰ سال است.

این عضو هیات مدیره شرکت «نور تابان» اضافه کرد: همچنین شهر مدینه در مساحت ۱۶ هکتار و با هزینه ۴۲ میلیارد ریال ساخته شد. البته به این هزینه‌ها باید سهم خرید تجهیزات سینمایی را نیز اضافه کرد. ما اگر می‌خواستیم این میزان تجهیزات سینمایی را از خارج از کشور اجاره کنیم، باید ۴۰ درصد هزینه خرید را می‌دادیم. همچنین به دلیل تحریم‌ها، لازم بود ضمانت‌های مالی را نیز متقبل می‌شدیم؛ به همین دلیل در نهایت تصمیم گرفتیم تجهیزات را خریداری کنیم که در نهایت ۷۹ میلیارد ریال هم برای خرید تجهیزات و زیرساخت‌ها هزینه شد.

صادقیان درباره روند ساخت این فیلم، توضیح داد: از سال ۸۶ تا ۸۸ نگارش فیلمنامه انجام شد. ساخت و سازها در کمتر از یک سال به سرانجام رسید و با حضور ۸۵۰ نفر این شهرک ساخته شد.

وی افزود: ۱۳۸۶/۷/۱ زمان آشنایی ما در شرکت «نور تابان» با آقای مجید مجیدی بود. تا ۸۸/۷/۱ فیلمنامه با رقم بودجه ۳.۵ میلیارد ریالی نوشته شد. فاز دوم از سال ۸۸ تا ۸۹ بود که ۶ میلیارد ریال هزینه آن شد. پیش تولید از ۸۹/۷/۱ تا پایان ۹۰/۸/۱۵ با هزینه ۱۵۷ میلیارد ریالی بود. تولید فیلم از ۹۰/۸/۱۹ تا ۹۱/۸/۳۰ با رقم بودجه ۳۱۰ میلیارد ریالی انجام شد. کارهای پس از تولید از ۹۱/۹/۱ تا ۹۳/۲/۳ با رقم ۱۵۱.۶ میلیارد ریال به سرانجام رسید و به طور کلی می‌توان گفت این پروژه از ابتدا تا امروز ۶۲۳.۳ میلیارد ریال هزینه داشته است.

وی همچنین عنوان کرد: قرار است بعد از اکران فیلم، ساخت سایت مراکز اقامتی و گردشگری در اطراف این شهرک کلید بخورد.

حیدریان نیز در سخنان کوتاهی گفت: گرچه این شهرک با طراحی مرسوم شهرک‌ها ساخته نشده، ولی مجموعه منحصر به فردی است و نمی‌توان آن را با دیگر شهرک‌های کشورمان مقایسه کرد.

صادقیان در پاسخ به خبرنگار مهر مبنی بر اینکه چرا بین نهادهای فرهنگی کشور کسی برای حمایت از فیلم «محمد رسول‌الله» به میدان نیامد و این وظیفه را بنیاد مستضعفان قبول کرد؟ گفت: در سند بالادستی بنیاد و در ماده ۸ فعالیت در زمینه‌های فرهنگی و سرمایه‌گذاری در اموری چون ساخت فیلمی مانند «محمد رسول‌الله» پیش‌بینی شده است. بنیاد مستضعفان امور سینمایی خود را از طریق شرکت «نور تابان» پیگیری می‌کند. ما امیدواریم حمایت‌هایمان از سینمای ایران به پروژه «محمد رسول‌الله» منحصر نشود و در آینده آثار بیشتری در زمینه تاریخ اسلام را مورد حمایت قرار دهیم.

نظر شما