شناسهٔ خبر: 27252 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«قصه‌های ایرانی» به چه کشورهایی رفته‌اند؟

احمد وکیلیان طبقه‌بندی و کدگذاری مجموعه «گنجینه فرهنگ مردم (قصه‌های ایرانی )» را عاملی برای پیوند فرهنگی ملت‌ها عنوان کرد.

 

1419767707170_10.jpgبه گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ این شناسایی، طبقه‌بندی و کدگذاری می‌تواند نقاط مشترک فرهنگ مردم ایران با دیگر فرهنگ‌های مردم جهان را به ثبت رسانده و رفته رفته راه پیوند فرهنگ‌های جهان را که عاملی برای برقرای صلح و دوستی از زبان ملت‌هاست، نشان دهد.

وکیلیان افزود: این مجموعه قصه‌ها در دهه 50 و 40 به همت قریب به 5000 نفر از پژوهشگران سراسر ایران تهیه شد و پس از پالایش توسط انجوی شیرازی و معدود دستیاران او در قالب «گنجینه فرهنگ مردم» به چاپ رسید

او در ادامه گفت: هم‌اکنون با همت رییس انجمن پژوهشی آلمان که بر روش طبقه‌بندی و کدگذاری قصه‌های جهانی توسط دایرةالمعارف قصه‌های آرم تامسون مسلط است ما - من و دکتر جعفری قنواتی - این قصه‌های ایرانی را کدگذاری و طبقه‌بندی روایی کرده‌ایم؛ بنابراین می‌توان نشان داد که داستان‌های ایرانی با چه ساختار و کدهایی در چه کشورهایی حضور داشته و دارند.

مدیرمسئول مجله «فرهنگ مردم» با ابراز امیدواری از این‌که هیچ قصه‌ای در هیچ نقطه از ایران بدون کدگذاری دیده نشود، تأکید کرد: ما مجموعه‌ قصه‌هایی را که با همت استاد انجوی شیرازی جمع‌آوری شده بود طبقه‌بندی و کدگذاری و روایت‌های مختلف جهانی آن را مشخص کرده‌ایم. این مسئله از آن جهت حائز اهمیت است که ما می‌توانیم فرهنگ کشورهای مختلف را از طریق این قصه‌ها به یکدیگر مرتبط سازیم؛ فرهنگی که پیام جهانی آن صلح است و توسط مردم ملت‌های مختلف جان گرفته است.

تاکنون سه جلد از این مجموعه در موسسه انتشاراتی امیرکبیر راهی بازار شده و دو جلد دیگر به زودی راهی بازار خواهد شد.

سیدابوالقاسم انجوی شیرازی (1372-1300) پدرش صدرالعلما از مخالفان رضاشاه بود که پس از واقعه گوهرشاد با خانواده به تهران تبعید شد. انجوی در تهران به حلقه دوستان هدایت پیوست و مدتی سردبیر روزنامه‌های رعد و آتشبار شد و با خاندان پهلوی به مبارزه پرداخت و پس از کودتای 1332 به مدت 14 ماه به جزیره خارک تبعید شد.

انجوی نیمه دوم عمر خود را با فعالیت‌های فرهنگی سپری کرد و به تصحیح دیوان حافظ، گردآوری سفینه غزل و گزیده‌ای از دیوان شمس پرداخت. مهم‌ترین فعالیت فرهنگی او تاسیس مرکز فرهنگ مردم بود که با همکاری 5000 فرهنگیار از سراسر ایران به گردآوری فرهنگ مردم ایران پرداخت و 13 جلد کتاب فرهنگ مردم را منتشر کرد و سرانجام خانه مسکونی خود و آرشیو بزرگ فرهنگ مردم ایران را به صورت وقف در اختیار مرکز فرهنگ مردم صدا و سیما قرار داد و در بیستم شهریور 1372 درگذشت.

نظر شما