شناسهٔ خبر: 27346 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر علوم: اعتبار سال آینده وزارت علوم 50 هزار میلیارد ریال اعلام شد

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: اعتبار سال آینده وزارت علوم با 19 درصد افزایش 50 هزار میلیارد ریال تعیین شده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا، محمد حسین امید، شامگاه دوشنبه در جمع اساتید و دانشجویان دانشگاه جیرفت افزود: در توزیع اعتبارات سال آینده برنامه ریزی شده که برای دانشگاه هایی مانند دانشگاه جیرفت افزایش ۸۰ درصدی اعتبار داشته باشیم و این در حالی است که اعتبار دانشگاه تهران ۱۲ درصد رشد داشته است.

وی تاکید کرد: توسعه آینده دانشگاه باید بر اساس مزیت های منطقه دیده شود زیرا این امر موجب استمرار و دوام دانشگاه ها می شود.

وی گفت: امسال در دانشگاه های آزاد و پیام نور ۶۰ درصد صندلی خالی داریم و دانشگاهی می تواند موفق باشد که بر اساس ظرفیت ها حرکت کند.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: در زمینه بودجه امسال کار خوبی شده است و توزیع اعتبارات بر اساس یک مدل انجام می شود و این مدل باعث شد دانشگاه هایی که تاکنون به حق خود نمی رسیدند در سال آینده حق آنها تامین شود.

وی گفت: این افزایش اعتبارات باعث می شود بخشی از اعتبارات را به پژوهش اختصاص دهند و قرار است سال آینده ۱۵ درصد از اعتبارات دانشگاه ها به حوزه پژوهش اختصاص داده شود که تاکنون سهم پژوهش در دانشگاه ها پنج درصد بوده است.

امید تاکید کرد: در آینده باید مزرعه دانشگاه جیرفت به عنوان پایلوت جنوب کشور طراحی شود و در این زمینه وزارتخانه کمک خواهد کرد و باید بخشی از درآمدهای مزرعه را برای توسعه دانشگاه هزینه کرد.

وی گفت: توسعه صنایع غذایی هم ظرفیت بسیار خوبی برای جنوب استان کرمان است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد:باید در توسعه آینده دانشگاه شاخص هایی که در وزارتخانه تدوین شده درنظر گرفته شود تا به تحصیلات تکمیلی برسید زیرا توسعه کارشناسی اولویت نیست.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: برای تکمیل دانشگاه نیاز به کمک مردم است و از این بابت تاکنون هیچ کمک مردمی گرفته نشده و باید زمینه حضور خیران را در دانشگاه فراهم کرد.

وی ادامه داد: بیش از ۱۷۰ هزار متر مربع فضای فیزیکی در کشور داریم که توسط خیران در حال ساخت است و بزودی اوراق وقف را با همکاری سازمان اوقاف منتشر خواهیم کرد.

امید گفت: تمام توان خود را در بخش تحصیلات تکمیلی بکار خواهیم گرفت تا در برنامه ششم توسعه سهم دانشگاه ها در تحصیلات تکمیلی به ۴۰ درصد برسد.

وی بیان کرد: تجهیز آزمایشگاه ها از طریق تسهیلات فاینانس در دستور کار قرار دارد و در همین راستا از توان بخش خصوصی و خیران هم استفاده می کنیم.

وی افزود: با توجه به شرایط آب و هوایی خاص و ظرفیت های کشاورزی که برخی از برداشت ها دو بار در سال صورت می گیرد موجب شده جنوب کرمان یک منطقه استراتژیک باشد اما تاکنون توجه خاصی به این منطقه نشده است.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: دانشگاه جیرفت بیش از ۷۰ عضو هیات علمی تمام وقت دارد و با برگشت بورسیه ها این ظرفیت به ۲۰۰ عضو هیات علمی خواهد رسید.

رییس دانشگاه جیرفت نیز گفت:دانشگاه جیرفت دارای پنج دانشکده است که منابع طبیعی تنها دانشکده منابع طبیعی استان کرمان است.

ناصر برومند بیان کرد: چهار هزار دانشجو در ۳۲ رشته کارشناسی و کارشناسی ارشد در این دانشگاه تحصیل می کنند.

وی گفت: دانشگاه جیرفت تنها دانشگاه دولتی در جنوب کرمان است و تعداد زیادی از دانشجویان این منطقه با توجه به محرومیت های موجود توان تامین هزینه های خوابگاه خصوصی را ندارند.

وی بیان کرد: جنوب کرمان دارای ظرفیت بسیار خوبی در بخش های مختلف از جمله تاریخ و تمدن است.

برومند گفت: وجود معادن مختلف از ظرفیت های منطقه است که این معادن هنوز فعال نشده و جای کار بسیار زیادی در این زمینه وجود دارد.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی در سفر به شهرستان جیرفت بر ترویج فعالیت های فرهنگی تاکید داشتند که دانشگاه می تواند در این زمینه نقش تاثیرگذاری داشته باشد.

نظر شما