شناسهٔ خبر: 27378 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

پیوند نامبارک فرهنگ و سیاست

رضا حاجی‌آبادی، مدیر مسئول انتشارات هزاره ققنوس در یادداشتی از ورود غیر‌حرفه‌‌ای و کاسب‌کارانه افراد به نشر گفته و پیوند بین فرهنگ و سیاست را نامبارک توصیف کرده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛رضا حاجی‌آبادی در یادداشتی نوشت: سال‌ها کار در حوزه نشر به من آموخت که ورود افراد غیر‌حرفه‌ای با نگاه کاسبکارانه به آن از آفت‌های حوزه فرهنگی است. البته دلیل این ورودها ‌می‌تواند اعطای سوبسید‌های زیاد دولت به ناشران بوده باشد. به عبارتی اعطای این سوبسیدها راه را برای ورود افرادنابلد به کار باز گذاشت و در موزات آن نویسندگانی نه چندان موفق به کار مشغول شده و نوشته‌های خود را منتشر کردند.
متاسفانه در کار نشر نگاه‌ها یا منفعت‌طلبانه است یا فرهنگی اما من دو دیدگاه صرف را قبول ندارم، چرا که  پرواز نشر با دو بال اقتصاد و فرهنگ پیش می‌رود.

بدون شک یکی از دلایل اصلی افت شمارگان کتاب و نیز خوانده نشدن کتاب و بی‌اقبالی آثار مکتوب در ایران بی‌ارتباط باکیفیت پایین محتوا و قالب کتاب‌های چاپی نیست. نکات زیر برای آن دسته از ناشران و نویسندگانی است که دانش تخصصی کمتری در حوزه چاپ کتاب دارند.
از سویی هنگامی‌که بحث مجوز در نشر کتاب و اعطای مجوز به افراد پیش آمد در کنار آن رانت‌های دولتی و سوبسید و در اختیار گذاشتن کاغذ با قیمت پایین هم پیش آمد.
در عین حال باید بگویم پیوند سیاست و فرهنگ پیوند مبارکی نیست و نامعقول نشان می‌دهد. اگر اصرار داریم که افراد سیاسی وارد امور فرهنگی شوند، حداقل از سیاسی‌کاری پرهیز کنند. متاسفانه ارائه شکل نمایشی از وقایع باعث شده تا بحث اصلی و نامناسب اوضاع نشر پوشیده بماند که البته نباید به این کار دامن زده شود.
حضور و ظهور فرهنگ دولتی در کار نشر و کتاب در ساده‌ترین مراحل تولید آن اثرگذار است و در کنار نگاهی کاسبکارنه به فرهنگ و نشر می‌تواند از آفت‌های مهم به‌شمار بیاید.

نظر شما