شناسهٔ خبر: 27403 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«اخلاق حرفه‌ای علم در ایران» بررسی می‌شود

نشست «اخلاق حرفه‌ای علم در ایران» با حضور اساتید علوم انسانی شنبه (27 دی ماه) در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می‌شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل  فارس؛ نشست «اخلاق حرفه‌ای علم در ایران» با حضور استادان، صادق آیینه‌وند رئیس پژوهشگاه علوم انسانی، هادی خانیکی عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، داریوش فرهود پدر علم ژنتیک ایران و محمدامین قانعی‌راد رئیس انجمن جامعه‌شناسی ایران و عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور برگزار می‌شود.

 نشست روز شنبه 27 دی ماه از ساعت 10 تا 12 در محل پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی سالن اندیشه واقع در بزرگراه کردستان، خیابان ایرانشناسی (64)، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، طبقه سوم، برگزار خواهد شد.

 بر اساس این گزارش، گسترش هنجارهای علمی و درونی‌شدن آن‌ها در بین کنشگران حوزه علم ضمن تقویت فرآیند توسعه علم، منجر به نهادینه شدن علم و پیوند میان علم و اخلاق در فضای دانشگاهی می‌‌شود، در شرایط فقدان یا کاهش تأثیر فضای علمی و حرفه‌ای فرآیند درونی‌سازی هنجارها و ارزش‌ها در میان کنشگران تضعیف شده و در نتیجه تأثیر فشار هنجاری برای پایبندی و رعایت هنجارهای اخلاقی کاهش ‌می‌یابد.

در واقع بدون وجود روحیه و اخلاق علمی، توسعه علمی محقق نخواهد شد، ایجاد فضای هنجاری مناسب برای پیشبرد علم در ایران مستلزم شناسایی وضعیت عدم تبعیت از اخلاق حرفه‌ای علم و بررسی عوامل مؤثر بر آن در فرآیند آموزش، پژوهش، نشر، کاربرد، مدیریت و سیاستگذاری علم است. در سال‌های اخیر همزمان با رشد و گسترش کمی علم در ایران مسأله کیفیت علم تولیدی و مناسبات هنجاری حاکم بر فضای علمی در ایران بیشتر آشکار شده است، مسایل متنوعی از مناسبات میان کنشگران علمی، کنشگران با سازمان، نهادهای سیاست‌گذار و شیوه‌های مدیریت و اداره امور مراکز علمی مطرح شده و هشدارهایی نسبت به مسایل اخلاق علمی و حرفه‌ای در فضای آموزش عالی و علم در ایران داده شده است.

نشست‌های اخلاق حرفه‌ای علم در ایران، اخلاق حرفه‌ای آموزش علم در ایران، اخلاق حرفه‌ای پژوهش علم در ایران، اخلاق حرفه‌ای نشر علم در ایران، اخلاق حرفه‌ای کاربرد علم و فناوری در ایران و اخلاق حرفه‌ای مدیران نهادهای علمی و مدیریت علم در ایران با همکاری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی برگزار می‌شود.

نظر شما