شناسهٔ خبر: 27521 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کارگردان«مادر قلب اتمی»: خوشحالم در فجر نیستم و در برلین هستم

کارگردان فیلم «مادر قلب اتمی» که در جشنواره برلین انتخاب شده است درباره این حضور و حذف فیلمش از جشنواره فجر صحبت کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ علی احمدزاده کارگردان فیلم سینمایی «مادر قلب اتمی» که بنا بر اعلام رسمی جشنواره برلین در بخش «فروم» این فستیوال جهانی به نمایش درخواهد آمد گفت: در حالی که هیات انتخاب سی و سومین جشنواره فیلم فجر با رای‌های منفی خود فیلم مرا رد کردند، مسئولان جشنواره فیلم برلین آن را دیده و انتخاب کردند.

کارگردان فیلم اکران نشده «مهمونی کامی» افزود: به زعم من انتخاب فیلم در جشنواره برلین حاکی از آن است که استدلالی که هیات انتخاب فجر مبنی بر پایین بودن کیفیت «مادر قلب اتمی» دارند، نادرست است. واقعا چگونه به این نتیجه رسیده‌اند فیلم‌های آقای فرمان آرا و عبدالرضا کاهانی نیز برای رقابت در جشنواره فجر مناسب نبوده‌اند.

احمدزاده در پاسخ به اینکه شاید هیات انتخاب معیارهای دیگری غیر از مسایل سینمایی را برای رد فیلم شما درنظر گرفته اند؟ بیان کرد: ولی آنها چنین دلایلی را رسما اعلام نکرده و می گویند فیلم های انتخاب نشده کیفیت کافی نداشته اند. من معتقدم چنین رفتارهایی باعث شده که جشنواره فیلم فجر به مرور جایگاه و تاثیرگذاری خود را از دست بدهد و امسال هم شاهد جشنواره‌ای خنثی هستیم.

وی درباره نظر مسئولان جشنواره برلین درباره فیلمش گفت: من مستقیم با آنها صحبتی نداشتم و تنها یک ایمیل مختصر دریافت کرده‌ام که در آن اشاره شده نظرشان نسبت به فیلم «مادر قلب اتمی» مثبت است.

این کارگردان جوان افزود: در شرایط فعلی که فیلمم از فجر حذف شده، انتخاب آن در برلین برایم مهم تر و باارزش تر شده است. من دو فیلم ساخته ام که اولی هنوز اجازه اکران در کشورم را پیدا نکرده و دومی هم از جشنواره فجر حذف شده است. مساله اینجاست که آثار هنری یک جا متوقف نشده و بالاخره در جای جای جهان دیده و با مخاطب مواجه می‌شوند. من هم به عنوان یک فیلمساز در یک نقطه متوقف نخواهم شد و راه خود را ادامه می‌دهم ولی جای تاسف دارد که چنین رفتارهایی با یک فرد و آثارش می‌شود.

احمدزاده نظر خود را درباره تحلیل‌هایی که حضور فیلم‌های ایرانی در جشنواره برلین را نوعی حرکت اعتراضی و اپوزیسیون می‌دانند، اینگونه بیان کرد: به اعتقاد من این تحلیل ها سطحی است. یک فیلم سینماییِ استاندارد باید در هر جای دنیا قابل نمایش باشد و در فستیوال های جهانی نیز رقابت کند. حداقل سینمایی که من دنبال آن هستم قرار نیست در مرزهای یک کشور باقی بماند. من به دنبال پیام هایی جهانشمول هستم و معتقدم فیلم هایم باید در جهان هم قابل عرضه و دفاع باشد.

کارگردان فیلم «مادر قلب اتمی» اضافه کرد: فیلم من اصلا سیاسی نیست و قصه ای کاملا اجتماعی دارد و اگر هم از جشنواره فیلم فجر باز مانده به دلیل لجاجت مسئولان آن و کج سلیقگی هیات انتخاب است.

وی با تاکید بر اینکه برای نمایش فیلمش در ایران تلاش می‌کند، عنوان کرد: من درخواست پروانه نمایش داده و به دنبال اکران «مادر قلب اتمی» در ایران هستم و فکر می کنم عید نوروز فیلمم روی پرده باشد.

احمدزاده در پایان گفت: جشنواره برلین یک رویداد سینمایی درجه A است و حضورم در این فستیوال حتما در آینده کاری‌ام تاثیرگذار خواهد بود.

نظر شما