شناسهٔ خبر: 27523 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتاب از «انعطاف پذیری تا شورش» منتشر شد

کتاب « از انعطاف‌پذیری تا شورش (تلاش برای فهم پدیده انقلاب‌های عربی)» کتابی از پائول آرتز با ترجمه رضا التیامی‌نیا و علیرضا سمیعی اصفهانی در ۱۸۸ صفحه به همت انتشارات تیسا روانه بازار نشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، این کتاب در ۱۰فصل به بررسی انقلابات عربی پرداخته و آنها را مورد بررسی قرار داده است. هر کدام از فصول به یکی از مسائل مهم در انقلابات اختصاص دارد. در پایان یعنی فصل دهم به نتیجه گیری از این مباحث پرداخته است. 

نخستین مطلبی که می بایست بررسی می شد این بود که چگونه وقوع این رویداد های سهمگین تنها از سوی شمار معدودی پیش بینی شده بود. خیلی زود آشکار شد که دوره های شورش و قیام انقلابی تقریبا به علت ماهیت پیچیده آنها غیر قابل پیش بینی هستند و تنها وقتی که اتفاق افتادند می توان به خوبی آنها را تبیین کرد. بر اساس کارهای انجام شده بر روی قیام های انقلابی گذشته، مفاهیم«تحریف ترجیحی»، «ارابه های انقلابی»،«امکان یا احتمال رادیکال»و «قوی سیاه» بررسی شد و رابطه یا نسیت آنها با انقلاب های عربی ذاتا غیر ممکن است اما این کار ممکن است عواملی را که حامل اطلاعات ارزشمندی در مورد قابلیت عملی شدن یک نظام اجتماعی پیچیده است، مشخص و برآنها تاکید ورزد.

در دسامبر ۲۰۱۱ جنبشی مردمی، خاورمیانه و شمال آفریقا را درهم نوردید و جهان را شگفت‌زده کرد. این جنبش سرآغاز اعتراضات زنجیره‌ا‌ی و بی‌سابقه‌ای در منطقه عرب‌نشین جهان از تونس، مصر و مراکش گرفته تا یمن و بحرین شد و معترضان را به خیابان کشاند تا آزادی، مردم‌سالاری، حقوق بشر، عدالت اجتماعی و در یک کلام «تغییر» را طلب کنند. تحلیلگران نام‌های متفاوتی را ازجمله «انقلاب‌های رنگی»، «قیام‌های عربی» و «بیداری عربی» بر این تحولات نهادند و تلاش کردند این رویداد شگفتی‌ساز را از دیدگاه‌های متفاوتی بررسی کنند.

هدف این پژوهش که ثمره کوشش فکری جمعی از اساتید و پژوهشگران دانشگاه آمستردام هلند با همکاری برخی از کارشناسان و نویسندگان عربی است و هدف آن ارائه درکی جامع از قیام‌های عربی و همچنین معرفی دقیق عوامل مهمی است که می‌تواند در توجیه و تبیین بسیج جنبش توده‌ا‌ی مردم خاورمیانه در سال ۲۰۱۱ سودمند باشد. بر این اساس نویسندگان کتاب می‌کوشند داستان حیرت‌انگیزی دربارة اراده انسان و چگونگی غلبه او بر ترس را با تأکید بر عوامل درونی و ویژگی‌های مؤثر در شکل‌گیری این جنبش برای ما روایت کنند.

عوامل و ویژگی‌هایی مانند اقتدارگرایی سیاسی در رژیم‌های حاکم بر این کشورها و بی‌عدالتی‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و جمعیتی موجود. همچنین نویسندگان کتاب با ارزیابی فرصت‌ها و چالش‌های پیشِ رو برای گذار سیاسی و در نهایت با نگاهی به پیامدهای امنیتی این تحولات و واکنش‌های ملی، منطقه‌ا‌ی و بین‌المللی آن،‌ داستان حیرت‌انگیزی درباره اراده انسان و چگونگی غلبه بر ترس را برای ما روایت کنند.

نظر شما