شناسهٔ خبر: 27531 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

سلطانی‌فر: بزرگترین استرداد مجموعه‌ فرهنگی-تاریخی رقم خورد

«مسعود سلطانی‌فر» با اشاره به بازگردانده شدن 349 شی تاریخی - فرهنگی از بلژیک به ایران گفت:‌ این استرداد بزرگترین استرداد یک مجموعه‌ای فرهنگی تاریخی است که در دی‌ماه امسال اتفاق افتاد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در حاشیه‌ی مراسم رونمایی از اشیاء تاریخی بازگردانده شده از بلژیک در جمع خبرنگاران با اشاره به این که این نمایشگاه شامل 349 قلم شیء از منطقه خوروین است اظهار کرد: این اشیاء حدود 50 سال پیش به صورت غیر قانونی از ایران خارج شده بودند و از حدود 35 سال پیش ادعاهای حقوقی ما در محاکم مختلف در این رابطه مطرح شد که بالاخره در آبان ماه امسال موفق شدیم حکم نهایی را به نفع جمهوری اسلامی ایران بگیریم و بلافاصله با اعزام اکیپ‌ توانستیم این اشیاء را به ایران منتقل کنیم.

وی با بیان این که 349 قلم شیء مربوط به 3 هزار تا 3 هزار و 500 سال قبل است، خاطرنشان کرد: از حفاری‌های انجام شده حدود 228 قطعه قبلا در داخل ایران وجود داشت که با این تعداد از اشیاء بازگردانده شده به مجموعه خوبی تبدیل خواهد شد.

سلطانی‌فر تصریح کرد: این اشیاء به دو دسته ظروف سفالی و مفرغی تبدیل می‌شوند که برخی از این ظروف بیانگر چگونگی زندگی مردم در آن دوره تاریخی خاص است که به شدت مورد توجه باستان شناسان قرار گرفته است.

نظر شما