شناسهٔ خبر: 27635 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

افزایش تبادلات بین‌المللی آلمان در عرصه آموزش عالی

کارشناسان آموزشی آلمان از افزایش تبادلات بین‌المللی این کشور در عرصه آموزش عالی خبر دادند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ بنابر یک تحقیق تازه این روزها شمار فزاینده‌ای از دانشجویان و اعضای آکادمیک از کشورهای مختلف به آلمان می‌روند و از سوی دیگر نقل و انتقال اساتید دانشگاهی آلمان بین دانشگاه های مختلف جهان نیز ظاهرا رو به افزایش است.

نتایج تحقیق اخیر در آلمان حاکی از آن است که در اواسط 2014 حدود 31 هزار برنامه مشترک و گروهی بین نزدیک به 300 موسسه آموزشی در این کشور همراه با 5000 موسسه آموزش عالی در 150 کشور دیگر انجام شده است. بیش از نیمی از این برنامه‌ها شامل تبادل دانشجو و کارکنان حوزه آموزش عالی در قالب برنامه «اراسموس» اتحادیه اروپا بوده است.

در این بررسی اطلاعات تعدادی از دانشجویان خارجی، وضعیت نقل و انتقال دانشجویان و اساتید و تعداد برنامه‌های مطالعاتی بین‌المللی جمع‌آوری شد. در مورد ارگان های خصوصی نیز شاخص‌هایی برای ارزیابی فعالیت‌های بین‌المللی آنها در نظر گرفته شد.

در مجموع دانشگاه‌های فناوری و موسیقی و هنر در این بررسی بهترین رتبه را کسب کردند. سهم دانشگاهیان خارجی در نهادهای هنری و موسیقی 16 درصد بوده که نسبت به سال 2006 افزایش 20 درصدی داشته است. مجموع سهم دانشجویان خارجی سال اولی از 13 درصد به 16 درصد افزایش داشته که بزرگترین عدد آن در دانشگاه‌های فناوری بوده است. موضوعات فنی به طور خاص برای دانشجویان خارجی جذاب است اما این تمایل برای دانشگاه‌های هنر و موسیقی هم وجود دارد.

به گزارش ایسنا به نقل از یونیورسیتیز نیوز، «یوهانا وانکا» وزیر آموزش عالی آلمان گفت: دانشگاه‌های ما دروازه‌ای به سمت جهان هستند و برای توسعه جامعه بسیار با ارزشمند به حساب می‌آیند. به عنوان محرک همکاری بین‌المللی، دانشگاه‌های ما تبادلات بین‌المللی و نقل و انتقالات در عرصه آموزش عالی را حفظ می‌کنند.

نظر شما