شناسهٔ خبر: 27706 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اسماعیل امینی: جشنواره شعر فجر چپ و راست نمی‌شناسد

دبیر نهمین دوره جشنواره شعر فجر گفت: در جشنواره شعر فجر جناح چپ و راست نمی‌شناسم؛ معیار من ادبیات و فرهنگ است.

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ نشست خبری نهمین جشنواره شعر فجر  با حضور اسماعیل امینی دبیر علمی و مهدی قزلی دبیر اجرایی این جشنواره در محل بنیاد شعر و ادبیات داستانی برگزار شد.

در ابتدای این نشست اسماعیل امینی با تسلیت درگذشت مشفق کاشانی درباره این شاعر پیشکسوت انقلاب گفت: استاد مشفق به ادبیات احاطه داشت، استاد بی‌نظیری بود و به لحاظ ذوق ادبی و هنری برجسته بود. حدود دو هفته پیش بزرگداشت این شاعر برگزار شد و در آن بزرگداشت همه گواهی دادند که هرکسی با او مراوده داشته متوجه روح بزرگ کرامتش شده است.

این شاعر سپس درباره ‌جشنواره شعر فجر گفت: باید جشنواره رسمیت پیدا می‌کرد. برهمین مبنا هم شورای علمی جشنواره و هم تصویب آیین‌نامه با مشورت بزرگان ادبیات همراه بود و ما جلسات مشورتی با اهل ادبیات، هیات علمی و دبیران دوره‌های قبل برگزار کردیم.

او افزود: چون می‌خواستیم از تکرار تجربیات ناموفق گذشته پیشگیری کنیم بنابراین جلسات مشورتی با اهل ادبیات و هیات علمی و دبیران را پیش از صادر شدن احکام برگزار کردیم. می‌خواستیم آیین‌نامه برآیند نظرات کسانی باشد که یا صاحب‌نظرند یا خود درگیر مسائل اجرایی جشنواره بودند.

او در ادامه توضیح داد: حاصل این جلسات آیین‌نامه‌ای خواهد شد که در آینده در سایت جشنواره قرار خواهد گرفت.  دبیر علمی جشنواره شعر فجر گفت: مهم‌ترین ویژگی جشنواره امسال آن است که در بخش رقابتی فقط کتاب‌های منتشرشده داوری می‌شوند. این کتاب‌ها هم کتاب‌های ناشران گمنام ‌، مشهور و ناشر مولف‌ها را در برمی‌گیرد.

امینی سپس اظهار کرد: در این دوره هر کتابی که مجوز انتشار گرفته در سه شاخه شعر بزرگسال‌، کودک و نوجوان و درباره شعر داوری می‌شود. البته بخش غیررقابتی هم داریم که شامل محافل شعرخوانی برای شاعران شناخته‌شده‌، خلاق‌ و محبوب‌ است که هدف ما از این بخش این است که جشنواره عرضه شعر را به صورت مستقیم و رودررو در حضور مخاطب داشته باشد، اما در این بخش شاعر منتخب نخواهیم داشت.

او گفت: امسال جشنواره در نقاط مختلف کشور برگزار می‌شود‌، و اگر بتوانیم، برنامه‌هایی هم در خارج از کشور برگزار خواهیم کرد.

او در ادامه درباره تغییر شورای سیاست‌گذاری جشنواره به شورای علمی نیز گفت: امسال هیات پرشماری که قبلا به عنوان شورای سیاست‌گذاری بود به شورای علمی جشنواره تبدیل شد که متشکل از 9 نفر است. همگی آن‌ها دارای سوابق اجرایی صالح‌، علمی و هنری بوده‌اند و می‌توانند به برگزاری شایسته جشنواره کمک کنند. نکته مهم در آیین‌نامه جشنواره نیز این است که آیین‌نامه شرایطی را فراهم می‌کند که برگزاری جشنواره موکول به تصمیمات فردی نباشد و تصمیم‌گیری درباره جشنواره برعهده شورای علمی باشد.

امینی گفت: امسال برای جشنواره شعاری نداریم و البته خیلی روی خوش هم به این شعار نشان نمی‌دهیم.

او سپس در پاسخ به سوالی درباره فراخوان جشنواره نیز گفت: در مورد فراخوان اصل بر شیوه جمع‌آوری آثار نیست. بخش رقابتی بین المللی نیست و هر کسی که شاعر است و شعرش قابل خواندن و ارزشمند، امکان دعوتش در محافل شعرخوانی جشنواره وجود دارد. این کار برعهده شورای علمی جشنواره است.

اسماعیل امینی در پاسخ به خبرنگار ایسنا درباره حضور طیف‌های مختلف در جشنواره شعر فجر و این‌که آیا در این دوره شاهد عقب‌نشینی برگزارکنندگان جشنواره از این موضوع هستیم یا نه‌، گفت: معیار من به عنوان دبیر جشنواره ادبیات است نه سیاست، بنابراین در این جشنواره من جناح چپ و راست نمی‌شناسم. در کلاس‌های دانشگاه هم شعر درس می‌دهم نه سیاست، اما متاسفانه این روزها سیاست حتی به روی دوستی‌های ما هم سایه انداخته است. شاید من با شاعری دوست باشم که عقاید سیاسی‌اش با من متفاوت باشد، اما دوستی من با شاعر است نه با یک معتقد به جناح سیاسی چپ و راست. معیار من ادبیات و فرهنگ است و وقتی می‌گوییم همه کتاب‌هایی که منتشر شده‌اند بررسی می‌شوند موضع مشخص است.

او افزود: چارچوب ما شعر است و فرهنگ ملی و دینی است که هزاران سال پشتوانه دارد و بر همین مبنا هم خط قرمز ما‌، فرهنگی است. امینی درباره چندصدایی بودن جشنواره که در دوره گذشته از آن نام برده شده بود‌، گفت: هرکسی که شاعر است و شعری دارد که قابل خواندن در پشت تریبون است می‌تواند در این جشنواره شرکت کند. اگر منظور از چندصدایی همراهی با معیارهای ادبی است‌، قابل قبول است، اما اگر معیارهای چندصدایی سیاست باشد‌، من چنین چیزی را قبول ندارم.

در بخش دیگری از این نشست مهدی قزلی دبیر اجرایی جشنواره شعر فجر درباره زمان برگزاری این جشنواره گفت: فکر می‌کنم نخستین برنامه رسمی جشنواره شعر فجر 20 بهمن برگزار شود‌ و اختتامیه جشنواره نیز اواسط اسفندماه برگزار خواهد شد.

او درباره برگزاری مراسم اختتامیه این جشنواره در اسفندماه توضیح داد: خارج کردن جشنواره از دهه فجر به این خاطر است که جشنواره تحت تاثیر دیگر جشنواره‌ها قرار نگیرد. او افزود: در این دوره برای برگزیدگان بخش‌های مختلف جشنواره 30 سکه تعیین شده و برای تقدیری‌ها پنج سکه.

امینی درباره شعرخوانی‌ها نیز گفت: هیات علمی شاعرانی را که در محافل جشنواره شعرخوانی می‌کنند انتخاب می‌کند. دبیر اجرایی جشنواره شعر فجر همچنین از راه‌اندازی سایت جشنواره شعر فجر تا آخر هفته خبر داد و درباره داوری‌ها نیز گفت: برای این‌که داوران تحت تاثیر قرار نگیرند نام داوران تا مرحله پایانی داوری و اعلام اسامی نامزدها اعلام نخواهد شد.

نظر شما