شناسهٔ خبر: 27716 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نبود زیرساخت های حمایتی از حقوق ناشران مشکل نشر الکترونیک

کارشناسان نشر الکترونیک با تعاریفی متفاوت، عمده مشکل این صنعت را، نبود زیرساخت های قانونی حمایت از حقوق ناشران و نویسندگان عنوان کردند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا، این کارشناسان عصر دوشنبه در پنجمین نشست فرهنگ ملل با موضوع «نشر الکترونیک و آینده پیش رو در ایران و جهان» به همت گروه انتشاراتی الهدی و میزبانی خانه هنرمندان ایران، مشکلات پیش روی نشر الکترونیک و آینده این صنعت در داخل و خارج از کشور را بررسی کردند.

در این جلسه با تعریف واژه نشر الکترونیک، آینده آن در ایران، ورود به عرصه بین المللی، موانع توسعه این صنعت و زیرساخت های مورد نیاز آن در کشور توسط کارشناسان نقد و بررسی شد. 

«حسین شیخ الاسلام« کارشناس ارشد فلسفه غرب، منتقد، نویسنده و پژوهشگر، «مجید قاسمی»، مدیر فیدبیو (سامانه تولید و توزیع کتاب الکترونیک در خاورمیانه) و « امین نادری» مدیر بخش سوره مهر الکترونیک در این نشست حضور داشتند.

مدیر بخش سوره مهر الکترونیک، نشر کتابهای الکترونیکی را شامل بخش های متنی، کتابهای گویا، داستانی و غیر داستانی، نرم افزاری رایانه ای و ویژه تلفن های همراه خواند و گفت: سخت افزار مورد نیاز باید از نظر اقتصادی مقرون به صرفه، از نظر وزنی سبک و چشم نواز باشد تا کاربر بتواند به راحتی از آن استفاده کند.

نادری افزود: بر اساس آمارهای جهانی، گرایش مردم به کتابهای الکترونیک بیشتر شده و میزان مطالعه به دلیل در دسترس بودن و ارزانی این محصولات افزایش یافته است.

مدیر فیدبیو، نیز نشر الکترونیک را شاخه جدیدی از این حرفه معرفی کرد و شاخصه بارز آن را انتقال کتاب به دور دست ها با هزینه کم و سرعت بالا دانست.

قاسمی افزود: حمایت از حقوق ناشران و نویسندگان از دغدغه های اصلی این حرفه است و شایسته است ناشران با قوانین بین المللی کپی رایت و نحوه استفاده از محصولات کشورهای دیگر در داخل و انتشار محصولات داخلی در عرصه بین المللی آشنا شوند.

حسین شیخ الاسلام، نیز دنیای نشر الکترونیک را با نشر کاغذی متفاوت دانست و گفت: ما باید بستر مناسبی برای عرضه محصولات فرهنگی در شبکه اینترنت ایجاد کنیم و به سمت تولید کتابهای هوشمند و جذاب برویم تا مخاطبان از مطالعه آن خسته نشوند.

وی درمورد ارزیابی از میزان مطالعه در بین مردم نیز اظهار داشت: تعریف مطالعه در دنیای مجازی عوض شده و مطالعه کتاب از دنیای سکوت به پر سر و صدای فیلم، عکس و نرم افزار وارد شده است.

نظر شما