شناسهٔ خبر: 27718 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ایرنا و الفرات عراق فصل جدید همکاری های رسانه ای خود را آغاز کردند

در پی دیدار مدیرکل مؤسسه رسانه ای الفرات عراق با مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی و امضای تفاهمنامه همکاری حرفه ای میان دو طرف، فصل جدیدی از مناسبات رسانه ای میان ایران و عراق آغاز شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا، محمد خدادی مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی روز دوشنبه در این دیدار با اشاره به روابط مستحکم ایران و عراق و نقاط مشترک بسیار میان این دو کشور، همکاری رسانه های دو کشور را فراتر از مسؤولیت حرفه ای آنان دانست و افزود: این همکاری حرفه ای نوعی تکلیف شرعی است که در قبال شهدای خود داریم.

وی با بیان بحرانهایی که پیش روی رسانه های کشورهای در حال توسعه و منقطه ازجمله ایران و عراق قرار دارد، عمده این بحرانها را ناشی از بی توجهی کشورها به اهمیت تولید اطلاعات و اطلاع رسانی خواند و راه برون رفت از این بحرانها را توجه جدی به ارزیابی اثربخشی اخبار و خروجی رسانه ها دانست.

مدیرعامل با تأکید بر ضرورت شناخت ذائقه و نیاز اطلاعاتی مخاطبان، روی آوری به فناوریهای نوین ارتباطی برای افزایش ضریب نفوذ در مخاطبان را امری اجتناب ناپذیر دانست و گفت: در بحث مخاطبان باید از آینده به امروز برسیم و فناوریهایی که در آینده نزدیک فراگیرتر خواهند شد ازجمله شبکه های اجتماعی نوظهور را از همین امروز شناسایی کرده و ضمن توجه به شبکه های دیداری، شنیداری و مکتوب معمول، به طور گسترده بر روی آنان سرمایه گذاری کنیم.

مدیرکل مؤسسه رسانه ای الفرات عراق نیز در این دیدار ضمن ابراز خوشوقتی از حضور در خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران، اذعان داشت: رسانه های دو کشور می بایست همکاری های تنگاتنگ حرفه ای خود را از پیش تر آغاز می کردند و در شرایط کنونی جهان اطلاعاتی، گسترش و تحکیم این مناسبات به یک ضرورت اجتناب ناپذیر تبدیل شده است.

عباس العیساوی گفت: شرایط پس از سقوط رژیم بعث در عراق و رویدادهای متعاقب آن به گونه ای پیش رفت که بسیاری از نیروهای متخصص رسانه ای کشور را ترک کردند و به همین دلیل رسانه ها با بحران فقر نیروی انسانی کارآمد مواجه شدند که با گذشت 12 سال همچنان دست به گریبان این معضل هستیم.

وی ضمن تأیید ضرورت رویکرد رسانه ها به تولید خبر، جلب مخاطبان و اثربخشی اطلاعات منتشره از سوی رسانه ها، اظهار داشت: در عین حال، آنچه که بسیاری از رسانه های عراقی از آن رنج می برند، کمبود کادر مجرب و محدودیتهای دسترسی به آموزشهای تخصصی در بخش خبر و نیز فنی است.

مدیرکل مؤسسه رسانه ای الفرات ابراز امیدواری کرد؛ با توجه به توانمندی های حرفه ای ایرنا و با گسترش همکاری های متقابل، آثار و نتایج بسیاری در اطلاع رسانی صحیح، دقیق و بموقع از رویدادهای دو کشور در نزد افکار عمومی جهانیان به دست آید.

وی در همین زمینه ادامه داد: هدف اصلی این مؤسسه رسانه ای، دفاع از جهان اسلام، حقوق مسلمانان و جنبش مقاومت است و با شناختی که از خبرگزاری جمهوری اسلامی داریم، امیدواریم رویه به گونه ای باشد که اخبار عراق پیش از آنکه از طریق رسانه های غربی و با اعمال سلیقه آنان انتشار یابد، ابتدا از طریق ایرنا به گوش جهانیان برسد.

عیساوی با بیان اینکه استکبار جهانی از رسانه ها نه تنها برای القای تفکرات خود و تأثیرگذاری بر افکار عمومی، بلکه به عنوان ابزاری برای سرنگونی نظامهای جهان استفاده می کند، گفت: بدون شک یکی از دلایل وقوع آشوبها در منطقه خاورمیانه، فعالیت رسانه های استکباری و تأثیر اطلاعاتی است که آنان انتشار می دهند.

معاون مدیر اخبار شبکه تلویزیونی الفرات نیز در این دیدار، ضرورت توجه جدی به مقوله نظارت و ارزیابی کیفیت تولیدات رسانه ها را یادآور شد و افزود: در رسانه های عراقی نیاز به توجه زیربنایی به مقوله ارزیابی کاملاً مشهود است و این خلاء باید مرتفع شود.

سعد الوائلی ادامه داد: افق های همکاری رسانه ای بسیار گسترده ای در پیش روی رسانه های دو کشور وجود دارد که مستلزم اقدامات پایه و بنیادین است که ازجمله آنها می توان به مقوله ارزیابی تولیدات و آموزش نیروی انسانی اشاره کرد.

مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی در ادامه این دیدار از آمادگی کامل ایرنا برای همکاری های حرفه ای مستقیم در زمینه تبادل فرآورده های خبری و عکس، انتقال تجارب و دانش فنی و بویژه آموزش کارکنان بخش های مختلف آن رسانه اعم از مکتوب، دیداری و شنیداری خبر داد.

وی همچنین آمادگی دانشکده خبر وابسته به خبرگزاری جمهوری اسلامی را برای آموزش کادر نیروی انسانی مورد نیاز مؤسسه الفرات ازجمله در زمینه رشته های خبرنگاری، عکاسی خبری، ترجمه، ارزیابی اخبار و همچنین رشته های تلویزیونی مانند گویندگی و فن بیان در قالب دوره های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت اعلام کرد. 

مؤسسه الفرات عراق، مجموعه رسانه ای است که شامل هفت شبکه رادیویی، یک شبکه تلویزیونی خبری و خبرگزاری الفرات نیوز با دو خروجی عربی و انگلیسی می شود. این مجموعه رسانه ای کار خود را از سال 2003 در کشور عراق آغاز کرده و جزو نخستین رسانه هایی است که پس از سقوط رژیم صدام در آن کشور تأسیس شده است.
 

نظر شما