شناسهٔ خبر: 27728 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

حقیقت هنر از منظر اسلام واکاوی شد

کتاب «گوهر هنر: تاملی نو در چیستی هنر اسلامی» تالیف محمد علی آبادی، استادیار دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت منتشر شد. نویسنده در این کتاب حقیقت هنر از منظر دین مبین اسلام را واکاوی کرده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ محمد علی آبادی گفت: کتاب «گوهر هنر» نخستین کتاب تالیفی من است که به زیور طبع آراسته شد. در این کتاب من با تکیه به منابع اصلی دین، یعنی کتاب خدا، حدیث نبوی و ائمه معصومین (ع) و منابعی چون نهج‌البلاغه به بررسی و تبیین هنر پرداخته‌ام.

وی افزود: حقیقت هنر و موضوع خلاقیت و خلق خداگونه هنر توسط انسان و مباحثی چون فروتنی یا هنر بندگی در معماری از موضوعات مهم مطرح شده در این کتاب است. به نظر من همه مباحث مربوط به اسلام، از جمله هنر اسلامی را باید از متون اصلی اسلام بیرون کشید و شاید اهمیت کتاب من هم در همین نکته باشد. تاکنون تمام پژوهش‌ها و مقالات من نیز در همین حوزه بوده است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت در ادامه با اشاره به این نکته که اکثر پژوهش‌های منتشر شده در زمینه هنر اسلامی وابسته به کتب اهل تصوف بوده است، گفت: عجیب است که تاکنون اکثر پژوهش‌ها در زمینه هنر اسلامی خالی از مباحث قرآنی و حدیثی بوده است. معدود پژوهش‌هایی نیز که نویسندگان آنها به آیات و روایات توجه داشته‌اند، خالی از سوبرداشت‌ها و یا کج‌فهمی‌ها نبوده است.

علی آبادی در پایان گفت: مدتهاست که موضوع حقیقت شهر اسلامی و چگونگی حمل و نقل در آن ذهن من را درگیر کرده است. این موضوع به‌جز منابع اصلی تفکر اسلامی یعنی قرآن و حدیث قابل از متونی چون «مثنوی معنوی» نیز قابل استنباط است. شبکه حمل و نقل امروزی صرفا با جسمانیت کار دارد و حمل عقل در آن مشاهده نمی‌شود. کتاب یا بهتر بگویم کتاب‌های بعدی من در این موضوع است.

«گوهر هنر» نوشته محمد علی آبادی با شمارگان دو هزار نسخه، ۳۹۹ صفحه و بهای ۲۵ هزار تومان از سوی انتشارات نورمهراز روانه کتابفروشی‌ها شده است.

درباره نویسنده
محمد علی آبادی دارای مدرک دکترای معماری از دانشکده معماری دانشگاه سیدنی استرالیاست و هم‌اکنون به عنوان عضو هیات علمی با مرتبه استادیار در دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران به تدریس اشتغال دارد.

علی ‌آبادی تاکنون بیش از ۲۰ مقاله تخصصی در زمینه حکمت هنر و معماری اسلامی منتشر کرده و کتاب «گوهر هنر» نخستین کتاب منتشر شده اوست.

نظر شما