شناسهٔ خبر: 27733 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دروغ‌گوی دیگر در دنیای کتاب‌های پرفروش

کتاب «فرار از کمپ 14» نوشته بلین هاردن که در سال 2012 پرفروش شد و به 27 زبان زنده دنیا ترجمه شد را یادتان هست؟ کارکتر واقعی این داستان که تنها فراری زنده مانده از زندان‌های کره شمالی است در صفحه فیس بوک ضمن عذرخواهی نوشت که برخی از جزییاتی که در کتاب گفته و بلین هاردن نوشته، دروغ است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ تنها یک روز پس از اعتراف پسر ۱۶ ساله معلول در امریکا و راوی اصلی کتاب «پسری که از بهشت بازگشت» به دروغ‌گویی{لینک}، حالا شین دونگ-هیوک  - که گفته‌شده تنها زندانی اهل کره شمالی که در زندان به دنیا آمده و از زندان فرار کرده و زنده مانده – در فیس بوک خود نوشت: قصد داشتم برای همیشه بخشی از زندگی و گذشته خود را پنهان کنم.

«شین» ۳۲ ساله بیش از ۲۳ سال از عمر خود را در کمپ ۱۴ در کره شمالی، جایی که زندانی بود، به سر برد و بارها شکنجه شد (به گفته خودش در کتاب) تا اینکه از کمپ کار اجباری در سال ۲۰۰۵ فرار کرده و به غرب گریخت.

سال گذشته این فراری قبل از محکومیت کره شمالی در سازمان ملل به اتهام نقض حقوق بشر، در سازمان ملل علیه حکومت کشور خود شهادت داد.

حالا به گفته بلین هاردن، نویسنده کتاب Escape from Camp ۱۴ ، اخیراً شین در تماس با وی برخی اظهارات سابق خود را تغییر داد. وی افزود: روز شانزدهم ژانویه متوجه شدم که «شین» چیزهای کاملاً متفاوتی از زندگی خود به دوستانش گفته و به همین خاطر با او تماس گرفتم و از وی پرسیدم چرا به من چیزهای دیگری (دروغ) گفته و شین نیز در پاسخ گفت برخی از جزییات خیلی دردناک بوده و فکر کرده خیلی مهم نیست!

شین در فیس بوک خود از «بسیارمتاسفم» استفاده کرد و نوشت من برای همیشه می‌خواستم برخی چیزها را پنهان کنم که مربوط به گذشته‌ام می‌شود و با خودم می‌گفتم نگفتن برخی از وقایع خیلی مهم نیستند. از تمام کسانی که مرا موردحمایت قرار داده و به من اعتماد کردند بسیار سپاسگزاری کرده و درعین‌حال بسیار عذرخواهی می‌کنم.

البته «شین» نگفت کدام بخش یا بخش‌هایی از کتاب با واقعیت مطابقت ندارد!

«شین» در کتاب فرار از کمپ ۱۴ می‌گوید بعدازاینکه موفق به فرار از کمپ نشده و بازداشت می‌شود، در سن ۱۳ سالگی به‌شدت سوزانده شده و شکنجه می‌شود و این در حالی است که واشنگتن‌پست نوشته این واقعه باید زمانی که وی ۲۰ ساله بوده، رخ‌داده باشد.

«شین» همچنین در کتاب گفته که اعدام برادر و مادرش را با چشم خود دیده، چراکه به امید گرفتن غذا به عنوان پاداش آن دو را لو داده و گفته مادر و برادرش قصد فرار از کمپ را داشته‌اند. اما واشنگتن‌پست نوشت اعدام درجایی غیر از کمپ ۱۴ که در کتاب آمده، رخ‌داده است.

البته وی نوشت این آخرین پست وی در فیس بوک خواهد بود و دیگر نمی‌خواهد ادامه دهد ولی دنیا هنوز نیاز به دانستن در مورد جنایات و وحشیگری‌های رژیم کره شمالی دارد!


بلین هاردن و شین دونگ-هیوک

نظر شما