شناسهٔ خبر: 27744 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

از تاریخ علم تا تاریخ حوزه‌های علوم دینی

نخستین جلد از مجموعه «نگاهی به دریا» نوشته آیت‌الله سیداحمد مددی موسوی توسط مؤسسه «کتابشناسی شیعه» چاپ شده است و به‌زودی در بازار نشر کشور توزیع می‌شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ مؤسسه «کتاب‌شناسی شیعه» جدیدترین اثر خود با عنوان «نگاهی به دریا» نوشته آیت‌الله سیداحمد مددی موسوی را روانه بازار می‌کند.
 
از آن‌جایی که آیت‌الله مددی مطالعات و پژوهش‌های گسترده‌ای در زمینه میراث مکتوب شیعه، رجال و تراجم دارد، مؤسسه «کتاب‌شناسی شیعه» از سال ۱۳۸۸ در صدد برآمد تا به تدوین و چاپ این پژوهش‌ها بپردازد. نام مجموعه آثار وی، «نگاهی به دریا» نام گرفت که جلد نخست آن چاپ شده است و در آستانه انتشار قرار دارد.
 
 این کتاب بر اساس مقالات و مباحث آیت‌الله سید احمد مددی موسوی درباره تاریخ حوز‌ه‌های علوم دینی؛ تاریخ علم؛ آرا و احوال علمای برجسته شیعه نظیر شیخ مفید و شیخ انصاری؛ کتاب‌شناسی مانند بررسی تفسیر قمی و تفسیر منسوب به امام حسن عسکری (ع)؛ مباحث حدیثی، رجالی و فهرستی همچون «مسلک فهرستی» در قبال  «مسلک رجالی» برای تشخیص میزان اعتبار احادیث شیعه  تدوین شده است.
 
«نگاهی تحلیلی ـ تاریخی به حوزه‌های علمی» (مفصل‌ترین بخش کتاب در قالب ۹ مقاله)، «کتا‌ب‌شناسی»، «حدیث و فهرست»، «اصول فقه» و «فقه» پنج بخش کتاب «نگاهی به دریا» را تشکیل می‌دهند.
 
آیت‌الله حاج سیداحمد مددی موسوی در سال ۱۳۳۰ ه. ش. در نجف متولد شد، در پنج‌سالگی به همراه خانواده به مشهد مقدس مهاجرت کرد و در حوزه علمیه این شهر به آموختن علوم حوزوی پرداخت. وی برای ادامه تحصیل در سال ۱۳۴۸  عازم عراق و شهر نجف شد و در محضر آیت‌الله خویی، امام خمینی (ره)، آیت‌الله سیدحسن بجنوردی و شیخ صدرا بادکوبه‌ای علم آموخت. آیت‌الله مددی در سال ۱۳۵۶ به شهر قم آمد و پس بهر‌ه‌مندی از محضر مرحوم آیه‌الله حاج شیخ مرتضی حائری، به تدریس فقه و اصول مشغول شد که جلسات درسی وی تاکنون ادامه دارد. 

نظر شما