شناسهٔ خبر: 27760 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«بیل کلینتون» به جمع حمایت‌کنندگان از فیلم «سلما» پیوست

«بیل کلینتون»،‌رئیس جمهور سابق آمریکا از کسانی که تاکنون فیلم سینمایی «سلما» را ندیده‌اند خواست که حتما در اولین فرصت برای تماشای آن به سینما بروند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از فارس؛ فیلم سینمایی «سلما» که تصویرگر داستان زندگی «مارتین لوتر کینگ»، رهبر جنبش حقوق مدنی آمریکاست، با توجه به اتفاقات آمریکا در رابطه با کشته شدن چند تن از شهروندان سیاهپوست آمریکا، یکی از شانس‌های برتر جوایز اسکار امسال محسوب می‌شد ولی در پی اعلام اسامی نامزدهای این دوره از جوایز، کم اعتنایی به این فیلم بالاخص در بخش بهترین بازیگر زن و مرد اعتراض بسیاری را برانگیخت.

در این میان رئیس آکادمی اسکار که اولین رئیس سیاهپوست و در عین حال زن این آکادمی‌ است بدون اشاره به این فیلم، به عدم وجود بازیگران سیاهپوست در جمع نامزدهای چهار بخش بازیگر زن و مرد نقش اول و مکمل اعتراض کرده و ابراز امیدواری کرد که منتخب‌های آکادمی از این پس از تنوع بیشتری برخوردار باشند.

گفتنی است که رسانه‌های غربی، جوایز امسال اسکار را سفید‌ترین رقابت‌ها از سال 1998 تاکنون معرفی کرده‌اند. همچنین تنها ساعاتی پس از اعلام اسامی نامزدهای اسکار امسال، «باراک اوباما» از عوامل فیلم «سلما» دعوت کرد تا در کنار او در کاخ سفید به تماشای این فیلم بنشینند.

 رسانه‌ها این اقدام «اوباما» را دلجویی از عوامل این فیلم و در عین حال اعتراض به بی‌اعتنایی اعضای اسکار به این فیلم عنوان کرده‌اند. «جورج لوکاس» نیز هم راستان به این اعتراضات، مراسم اعطای جوایز اسکار با یک کمپین سیاسی نامید.

در ادامه این اعتراضات، «بیل کلینتون»، رئیس جمهور سابق ایالات متحده آمریکا در سخنرانی‌اش در جمع مطبوعات و رسانه‌ها گفت: اگر تاکنون  فیلم «سلما» را ندیده‌اید در اولین فرصت برای تماشای آن به سینما بروید. وی افزود: این فیلم از اهمیت خاصی برخوردار است، اگر این فیلم را تماشا کنید خواهید دید که خانواده «کینگ لوتر» و دوستانش چه سختی‌ها و فشارهایی را تحمل کرده‌اند.

 اتفاقات تصویر شده در این فیلم اتفاقات واقعی است که هیچکدام فراموش نخواهد شد. کلینتون در ادامه عنوان کرد: زمانی‌که این فیلم را تماشا کردم، مثل زمانی‌که از دیدن یک سورپرایز خوشحال می‌شوم، از دیدن آن خیلی خوشحال شدم .

بنا بر این گزارش، مارتین لوتر کینگ، رهبر جنبش حقوق مدنی آمریکایی را در طول سه ماه در سال 1965 میلادی از سلما به مونتگومری راهپیمایی می‌کند. نتیجه این راهپیمایی، تصویب قانون منع تبعیض در یک رای گیری بود و فرمان آن، توسط «لیندون جانسون»، رییس جمهوری وقت ایالات متحده آمریکا امضا شد. اولین اکران جهانی فیلم «سلما» در لس آنجلس و با حضور دست اندرکاران فیلم صورت گرفت.

لورن توسن، تسا تامسون و اوپرا وینفری نیز در این فیلم نقش‌آفرینی کرده‌اند. «دیوید اویلووو»، هنرپیشه بریتانیایی نقش مارتین لوتر کینگ را در فیلم ایفا می کند. او گفته است: شباهت فیلم سلما با آنچه در اخبار امروز مشاهده می کنیم، تکان دهنده است. قانون حق رأی فرسوده شده است با همه حقوقی که در آن قانون وجود داشت و در این فیلم چگونگی بدست آوردن آنها را می بینیم.

 این در نتیجه راهپیمایی سلما بود. سلما، فرگوسن پنجاه سال پیش بود. بازیگران فیلم «سلما» متوفق القولند که این فیلم تاریخی توجهات را به سوی مبارزات کنونی جلب می‌کند. «تسا تامسون»، یکی دیگر از بازیگران این فیلم معتقد است: وقتی برای اولین بار صحنه‌هایی از فیلم را دیدم، به فرگوسن فکر کردم. ما به دلیل گذشته‌مان که مشکلات بنیادین بسیاری دارد، یک ملت هستیم. به همین دلیل باید همیشه گذشته را به خاطر داشته باشیم تا بتوانیم مشکلات را حل کنیم.

نظر شما