شناسهٔ خبر: 27807 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

8 سال زمان برای پژوهش کتاب «کابینه‌ها در جمهوری اسلامی ایران؛ از مهدی بازرگان تا حسن روحانی»

فاضلی‌بیرجندی، نویسنده کتاب «کابینه‌ها در جمهوری اسلامی ایران؛ از مهدی بازرگان تا حسن روحانی» گفت: پژوهش درباره کابینه‌های جمهوری اسلامی از نخستین دولت تا کابینه امروز که مدت زمان هشت سال انجام و در آذرماه منتشر شد، در ماه‌های اولیه جزو کتاب‌های پرفروش قرار گرفت.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ محمود فاضلی‌بیرجندی درباره تازه‌ترین کتابش با عنوان «کابینه‌ها در جمهوری اسلامی ایران؛ از مهدی بازرگان تا حسن روحانی» گفت: این کتاب اثر مرجعی است که تاکنون کتابی درباره کابینه‌ها با این ویژگی نداشتیم اما درباره دولت‌های قبل از انقلاب کتا‌ب‌هایی با عنوان «نخست وزیران ایران: از مشیرالدوله تا بختیار، ۱۲۸۵ – ۱۳۵۷» یا کتاب دیگری با عنوان «دولت‌های ایران از سید ضیاء تا بختیار» منتشر شده که به معرفی نخست‌وزیران عصر پهلوی می‌پردازد.
 
وی ادامه داد: در دوره ریاست جمهوری سیدمحمد خاتمی کتابی درباره کابینه‌ها با نام «دولت‌های ایران: از میرزا نصرالله‌خان مشیرالدوله تا میر حسین موسوی» منتشر شد، اما کتاب کاملی نبود زیرا تنها به اطلاعاتی درباره وزیران تا سال‌های نخست جنگ پرداخته بود، بنابراین در این زمینه کتاب مرجعی نداشتیم.
 
این نویسنده اظهار کرد: پژوهش درباره کابینه‌های جمهوری اسلامی از نخستین دولت تا کابینه امروز در مدت زمان هشت سال انجام و در آذرماه منتشر شد و در ماه‌های اولیه جزو کتاب‌های پرفروش قرار گرفت.
 
فاضلی‌بیرجندی درباره نیاز به کتاب‌های مرجع در حوزه تاریخ و سیاست برای پژوهشگران بیان کرد: درباره وزرای جمهوری اسلامی ایران به صورت تخصصی کتابی نداریم؛ مثلا در پژوهشی نیاز داریم بدانیم در دوره ریاست جمهوری آیت‌الله هاشمی رفسنجانی چه کسی وزیر کشور بوده است؟ اما کتابی که بتواند این اطلاعات را به پژوهشگر بدهد، موجود نیست.
 
وی ادامه داد: در این کتاب تنها به ذکر اسامی بسنده نشده و درباره وزیر هر کابینه تاریخ تولد، محل تولد و مدرک تحصیلی مطالبی گنجانده شده است. اگر پژوهشگری بخواهد درباره وزراء با توجه به محل تولد آنها یا مدرک تحصیلی هر کدام از آنها تحقیق کند می‌تواند از اطلاعات این کتاب بهره ببرد.

این تاریخ‌پژوه عنوان کرد: همچنین در این کتاب وابستگی حزبی و گروهی هر وزیر معرفی شده‌ است. درباره وزیری که استیضاح یا برکنار شده یا درگذشته است، توضیحات مرتبط داده شده است.
 
 فاضلی‌بیرجندی درباره ویژگی کتابش اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های کتاب اطلاعاتی است که نسبت به سایر کتاب‌های مرجع در این حوزه داراست پژوهش و تالیف کتاب «کابینه‌ها در جمهوری اسلامی ایران؛ از مهدی بازرگان تا حسن روحانی» به صورت شخصی بوده و این اثر از سوی نشر پایان منتشر شده است. 

نظر شما