شناسهٔ خبر: 27809 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

زاویه‌ای متفاوت فراروی فهم واژه پوپولیسم در گفت‌وگو با سیاسیون

عبدالوهاب فراتی در کتابی با عنوان «پوپولیسم در گفت‌وگو با اندیشمندان» به گفت‌وگو با افرادی چون علیرضا شجاعی‌زند، منصور میراحمدی، عماد افروغ و داود فیرحی پرداخته تا زاویه‌ای متفاوت فراروی فهم و تحلیل مسایل کنونی جامعه از جمله واژه پوپولیسم بگشاید.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛  کتاب «پوپولیسم در گفت‌وگو با اندیشمندان» در گفتارهای مختلفی با عناوین «پوپولیسم، ماهیت و پیامدها؛ گفت‌وگو با دکتر علیرضا شجاعی‌زند»، «اسلام و دموکراسی پوپولیستی؛ گفت‌وگو با دکتر منصور میراحمدی»، «پوپولیسم صادقانه یا پوپولیسم جاهلانه؛ گفت‌وگو با دکتر عماد افروغ» و «پوپولیسم؛ پدیده‌ای مدرن؛ گفت‌وگو با دکتر داود فیرحی» منتشر شده است.
زاویه‌ای متفاوت فراروی فهم واژه پوپولیسم در گفت‌وگو با سیاسیون
چنانچه در پیش‌گفتار این کتاب نوشته شده است: «پوپولیسم مفهوم چندضلعی و مناقشه‌برانگیزی است برای توصیف، تحلیل و حتی الهام برخی رفتارها و پدیده‌های سیاسی... این گفت‌وگوها می‌کوشد بدون ارزش‌گذاری و انتساب‌های مستقیم، نگاه جست‌وجوگر مخاطبان خود را درباره آنچه در ادبیات سیاسی کشورمان در سال‌های اخیر درباره پوپولیسم گفته شده، آشناتر کند و زاویه‌ای متفاوت فراروی فهم و تحلیل مسائل کنونی جامعه بگشاید.»

گفت‌وگوهای این کتاب از سوی عبدالوهاب فراتی، استادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در قم با علیرضا شجاعی زند (دانشیار دانشگاه تربیت مدرس)، منصور میراحمدی (دانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی)، عماد افروغ (استاد دانشگاه تربیت‌مدرس و نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی) و داود فیرحی (دانشیار دانشگاه تهران) انجام، تنظیم و تدوین شده است.

در بخشی از این کتاب نظر داود فیرحی را درباره پوپولیسم چنین می‌خوانیم:«دو مطلب کلیدی درباره پوپولیسم باید مورد توجه قرار گیرد که از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. نخست این‌که پوپولیسم محصول دولت مدرن است؛ البته ریشه‌های کلاسیک نیز دارد، اما آنچه این مفهوم را جدی و قابل تامل می‌کند، نسبتش با دولت‌های مدرن است... مطلب دوم اینکه، پوپولیسم از بیماری‌های عصر دموکراسی است؛ یعنی یکی از ویژگی‌های دولت مدرن میل به دموکراسی است و پوپولیسم هم از مهم‌ترین بیماری‌های دموکراسی است... توضیح اینکه، دموکراسی ناکام و نارسا ارزش‌های دموکراسی را دارد، اما ابزارهای تحقق دموکراسی را ندارد؛ بنابراین بین آرمان‌های دموکراسی از یک‌سوی و امکان تحقق آن از سوی دیگر، شکاف و فاصله‌ای به وجود می‌آید، در نتیجه دموکراسی ناکام گردیده، دولت ناکارآمد می‌شود و رهبران در رویارویی با افکار عمومی سعی می‌کنند از نهادهای دموکراتیک عبور کنند و به خود توده روی آورند.» (صفحه ۱۱۰)

چاپ نخست کتاب «پوپولیسم در گفت‌وگو با اندیشمندان» با تدوین و تنظیم عبدالوهاب فراتی در ۱۴۴ صفحه، شمارگان دو هزار نسخه و بهای ۷ هزار تومان از سوی انتشارات کانون اندیشه جوان منتشر شده است.

نظر شما