شناسهٔ خبر: 27853 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آغاز ثبت‌نام در حوزه‌های علمیه از 4 بهمن

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور جزئیات شرایط ثبت نام در دوره جدید حوزه های علمیه را تشریح کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری روز چهارشنبه در نشست خبری با خبرنگاران مجموع ظرفیت مدارس علمیه سراسر کشور را 18 هزار و 128 نفر اعلام کرد و گفت: ظرفیت مدارس بلندمدت غیر از قم 14 هزار و 460 نفر، دوره کوتاه مدت 2 هزار و 270 نفر و مدارس قم هزار و 398 نفر است.

وی گفت: اعلام ظرفیت به معنای این نیست که این تعداد در حوزه‌های علمیه پذیرش شوند، پذیرش طلبه‌ها به تعداد ثبت نام شدگان و قبول شدگان بستگی دارد.

وی با اشاره به فعالیت 410 مدرسه علمیه در سراسر کشور اظهار کرد: از این تعداد 321 مدرسه به عنوان مدرسه علمیه بلندمدت، 49 مدرسه سفیران (دوره‌های کوتاه مدت) و 40 مدرسه در قم فعالیت می‌کنند.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور زمان ثبت نام جدید حوزه‌های علمیه را از 4 بهمن امسال تا 15 فروردین سال آینده اعلام کرد و گفت: آزمون حوزه‌های علمیه هم روز جمعه 28 فروردین سال آینده برگزار می‌شود و امیدواریم 25 اردیبهشت 94 نتایج آزمون را اعلام کنیم.

شرایط اختصاصی

آیت‌الله حسینی بوشهری قبولی حداقل پایه هشتم دوره اول آموزش متوسط و سوم راهنمایی با حداکثر سن 18 سال را یکی از شرایط مهم پذیرش در دوره‌های بلند مدت ذکر کرد و گفت: سنوات تحصیلی بالاتر از سوم راهنمایی و مدت خدمت سربازی به حداکثر سن اضافه می‌شود.

وی افزود: داوطلبان دارای مدرک کاردانی و بالاتر نباید در زمان ثبت نام بیش از یک سال از تاریخ فراغت تحصیلی آنها گذشته باشد.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور تعهد به تحصیل تمام وقت حداقل تا پایان سطح یک را از دیگر شرایط اختصاصی دوره بلند مدت ذکر کرد.

آیت‌الله حسینی بوشهری در تشریح شرایط دوره پنج ساله سفیران هدایت (کوتاه مدت) اظهار کرد: داشتن مدرک تحصیلی دیپلم (متولدان سال 74)، تعهد تحصیل تمام وقت به مدت دوره و تعهد خدمت تبلیغی در مناطق مورد نیاز از شرایط این دوره است.

وی اضافه کرد: سنوات تحصیلی بالاتر از دیپلم و مدت خدمت سربازی به حداکثر سن اضافه خواهد شد.

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به امتیازات مدرسه حافظان قرآن اظهار کرد: حافظان حداقل یک ششم قرآن کریم یا نهج البلاغه، خانواده‌های شهیدان، فرزندان جانبازان و آزادگان و کسانی که در مناطق محروم هستند برای شرکت در این مدرسه از امتیازاتی برخوردار می‌شوند.

توقف پذیرش در برخی مدارس

وی با اشاره به ارزیابی ظرفیت و توانایی مدارس برای ارائه مطالب درسی تصریح کرد: در این ارزیابی‌ها ممکن است برخی مدارس تشویق شوند و یا فعالیت برخی مدارس به دلیل نداشتن مجوز از شورای گسترش یا برنامه درسی، متوقف شوند.

آیت‌الله حسینی بوشهری گفت: البته ما نسبت به متوقف کردن برخی از این مدارس اعتراض داریم چون با توجه به ظرفیت کمی که در جذب طلاب داریم درست نیست روند جذب طلبه در این مدارس متوقف شود ولی چاره‌ای نیست و باید طبق قانون عمل کرد.

داوطلبان شرکت در حوزه‌های علمیه برای اطلاع بیشتر از نحوه ثبت نام و شرایط پذیرش به سایت معاونت آموزش حوزه‌های علمیه به آدرس www.howzeh.org و یا به حوزه‌های علمیه سراسر کشور برای ثبت نام اینترنتی مراجعه کنند.

نظر شما