شناسهٔ خبر: 27944 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

حاشیه‌های دو نمایش خارجی حاضر در جشنواره تئاتر فجر؛

گرد و غبار تماشاگر را با خود برد!

کار دو نمایش از اندک نمایش‌های خارجی حاضر در بخش بین‌الملل سی و سومین جشنواره تئاتر فجر در روزهای پنجشنبه و جمعه به پایان رسید.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایلنا؛ دو نمایش خارجی «کمپلکس اودیسه» از کشور آلمان و «کودک وحشی» محصول کشور فرانسه حاضر در بخش بین‌الملل سی و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در حالی به کار خود پایان دادند که اجرای هر یک از این نمایش‌ها با حاشیه‌هایی همراه بود.

نمایش «کمپلکس اودیسه» از کشور آلمان که در بخش بین‌الملل سی و سومین جشنواره تئاتر فجر حضور داشت دو اجرای خود را طی روزهای پنجشنبه و جمعه - دوم و سوم بهمن ماه - در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر تجربه کرد.

نمایشی که خالقان جوان آن سعی داشتند با بهره‌گیری از امکانات اندک و تاکید بر تصاویر از قبل ضبط شده، ویدئو پروجکش، استفاده از نور متحرک هنگام ایفای نقش بازیگر و... اتمسفر مورد نظر خود را برای مخاطب پدید بیاورند.

تغییر ناگهانی محل اجرا گریبان کارگردان و مخاطب را گرفت

نکته مهم درباره این اجرا؛ شب نخست و زمانی رخ داد که بازیگر این نمایش دو نفره ابتدا در برابر تماشاگران مشتاق ایرانی حاضر شد و درباره مشکلاتی که به دلیل تغییر سالن برای گروه بوجود آمده بود توضیحاتی ارائه داد.

این هنرمند جوان پیش از آغاز اجرای خود در برابر تماشاگران حضور یافت و اعلام کرد بنابر اطلاعات اولیه او و گروه قرار بود این نمایش در سالن اصلی مجموعه تئاترشهر روی صحنه برود اما طبق اظهارات این هنرمند به یکباره اعلام می‌شود نمایش «کمپلکس اودیسه» باید در تماشاخانه ایرانشهر میزبان علاقه‌مندان باشد.

صحبت‌های کارگردان آلمانی با تماشاگران در حالی رخ می‌داد که دیگر همکار جوان او در حال تنظیم صوت و تصویر و دیگر ملزومات اجرا بود. بر همین اساس آماده شدن گروه با تاخیر نسبتا زیاد و غیرقابل انتظاری مواجه شد. اما در ادامه نکته دیگری نارضایتی تعداد زیادی از حاضران در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر را در پی داشت.

جایی که در یکی از لحظه‌های نمایش، بنابر نیاز اجرا باید یک گونی خاک از سقف بر کف صحنه و روی بازیگر فرو می‌ریخت. اینجا بود که سالن نامناسب در نظر گرفته شده برای چنین تمهیدی موجب شد نیمی از تماشاگران در معرض گرد و غبار ایجاد شده قرار گرفته و امکان تنفس راحت تا دقایقی از آنها سلب شود که همین مسئله سرفه‌های پی در پی مخاطبان را به همراه داشت.

آثار نامطلوب ایجاد شده از این گرد و خاک بیش از هر گروه تماشاگرانی که خارج از ظرفیت و در برابر صندلی‌های ابتدایی نشسته بودند را آزار داد.

اما سالن نامناسب پیش از این نیز موجبات نارضایتی بخشی از حاضران در سالن استاد سمندریان را فراهم آورده بود. وقتی در یکی از بخش‌های ابتدایی اجرا نیاز بود تا با دستگاه "دود ساز" میزان زیادی دود وارد صحنه نمایش شود. طبیعی است که به دلیل فضای اندک موجود نه تنها دید تماشاگران تا لحظاتی مختل شد بلکه همین عامل مسائل تنفسی را برای حاضران بوجود آورد.

به این ترتیب در حالیکه تماشاگران ایرانی مانند همیشه مشتاقانه به استقبال میهمان خارجی خود آمده بودند ناهماهنگی‌های ایجاد شده در کنار تکنیک‌های نور و صدای قبلا تجربه شده توسط گروه‌های جوان مشابه در نهایت نتوانست حاصلی چشمگیر در اندازه‌های جشنواره‌ای با سابقه سی و سه دوره برگزاری به همراه داشته باشد.

اجرای نمایش کشور فرانسه بی‌توجه به مخاطب فارسی زبان!

اما نمایش «کودک وحشی» نمایش دیگر حاضر در بخش بین‌الملل جشنواره بود که در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفت. نمایشی دیالوگ محور که داستان آن یادآور «تارزان» پسر بچه‌ جنگلی و دور افتاده از تمدن بود که در ادامه با چالش‌های جهان متمدن مواجه می‌شود. محصول کشور فرانسه طی روزهای پنجشنبه و جمعه در مدت زمان 80 دقیقه روی صحنه رفت.

فقدان توجه به مخاطب فارسی زبان که قرار بود 80 دقیقه نمایشی به زبان فرانسه را تماشا کند موجب شد هر چه زمان اجرا رو به پایان می‌رفت از تعداد بینندگان و حاضران در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر نیز کم شود.

یکی از الزام‌های اجرا در جشنواره‌های بین‌المللی با چارچوب و ساختار منظم این است که گروه‌های شرکت کننده باید دیالوگ‌های نمایش خود را به زبان انگلیسی و زبان کشور مقصد ترجمه کرده و در اختیار دبیرخانه برگزاری قرار دهند تا به صورت بالانویس هنگام اجرا پخش شود. اتفاقی که نه تنها هنگام اجرای نمایش «کودک وحشی» از کشور فرانسه رخ نداد، بلکه تماشگران در طول جشنواره شاهد غیبت مترجمان توانایی بودند که صحبت‌ کارگردان و دیگر عوامل گروه با مخاطبان را برای آنها ترجمه کنند. 

به این ترتیب کار دو نمایش از اندک نمایش‌های خارجی حاضر در بخش بین‌الملل سی و سومین جشنواره تئاتر فجر در روزهای پنجشنبه و جمعه به پایان رسید. اما در روزهای باقی مانده تعداد دیگری از گروه‌های انتخاب شده توسط دبیرخانه این رویداد کار خود را در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر، تماشاخانه ایرانشهر و سالن تازه تاسیس باران آغاز می‌کنند.

بر همین اساس امروز نمایش «پرواز بر فراز شهر» محصول کشور ارمنستان به مدت 40 دقیقه در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه می‌رود. تماشاخانه ایرانشهر امروز میزبان نمایش «کامنت» به کارگردانی یوسف باپیری است که به عنوان نمایش جدید گروه تئاتر تازه روی صحنه خواهد رفت. همچنین علی شمس دیگر نمایش‌نامه نویس و کارگردان ایرانی با نمایش «قلعه انسانات» اثر مشترک ایران – ایتالیا در سالن تازه تاسیس باران میزبان علاقه‌مندان به هنرهای نمایشی خواهد بود.

نظر شما