شناسهٔ خبر: 27958 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رویای خرید و فروش کتاب‌های الکترونیکی دست دوم بر باد رفت

با رأی دادگاه هلندی، سایت «تام کابینت»، سایت خرید و فروش کتاب‌های الکترونیکی دست دوم، سه روز مهلت گرفت یا سرور خود را خاموش کرده و یا بابت فعالیت مجدد روزانه هزار یورو بپردازد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ دادگاه تجدیدنظر با صدور رأی علیه وب‌سایت تام کابینت عملاً رأی به نفع انجمن ناشران هلند وارد عمل شد و پرونده کتاب‌های الکترونیکی دست دوم بدین ترتیب در این کشور که در سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپایی نیز ممکن است مورد استناد قرار گیرد، لازم‌الاجرا می‌شود.

ناشران هلندی اعتقاددارند آنچه در وب‌سایت تام کابینت عرضه‌شده، کتاب‌های غیرقانونی است که از سایتهای غیرمجاز مانند شبکه تورنت دانلود شده و تحت عنوان کتاب‌های الکترونیکی دست دوم دوباره در سایت قرار داده‌شده است.

ناشران هلندی اصرار کردند کاری که تام کابینت انجام می‌دهد نقض آشکار کپی‌رایت است.

تابستان ۲۰۱۴ بود که تام کابینت پا به عرصه گذاشت و فعالیتش بلافاصله توسط ناشران هلندی مورد اعتراض واقع شد.

الگوی فروش این سایت بدین ترتیب است که کاربران کتاب‌ها را ایمیل کرده و بعد به عنوان کتاب دست دوم در سایت قرار داده‌شده و برای دانلود مجدد عرضه می‌شود.

کتاب‌های سایت درواقع لینکی دارند که در سرورهای تام کابینت قرار نمی‌گیرند و کتاب‌ها واترمارک دیجیتالی می‌شوند و وقتی کتاب دست دوم فروخته شد، تام کابینت کمیسیون خود را دریافت می‌کند.

ابتدا به ساکن از ماه جولای، دادگاه رأی داد تا زمان صدورحکم نهایی این سایت می‌تواند به کار خود ادامه دهد اما حالا رأی نهایی صادرشده و باید برای فروش کتاب‌های خود روزانه ۱۰۰۰ یورو بپردازد.

ازآنجایی‌که بحث قانونی یا غیرقانونی بودن فروش دوباره کتاب‌های الکترونیکی  در امریکا و اروپا در جریان است راه‌اندازی این سایت پاسخی غیرمستقیم به این داستان بوده و تصمیم جدید دادگاه نشان می‌دهد قوانین به سود ناشران می‌چرخد، هرچند پذیرش الگوی کسب‌وکار این سایت نیز توسط دادگاه قابل تأمل است.

سایت هلندی در مجموع در بحث نقل و انتقال فایلهای دیجیتالی دچار ضعف ساختاری بوده و تعداد کتب و تنوع موضوعی در آن کم بوده و اغلب به زبان هلندی محدودشده است.

از سوی دیگر کتب الکترونیکی در فرمت Epub بوده و علی‌رغم داشتن واترمارک ، فاقد DRm یا مدیریت حقوق دیجیتال است و به همین خاطر در بخش مدیریت کاربری نیز اسیر ضعف‌های ساختاری است و نمی‌تواند کتاب‌های موجود در آی بوکس اپل، گوگل پلی و ... را پشتیبانی کند. حتی از ای‌بوک‌های کیندل که فاقد DRMهستند نیز نمی‌تواند پشتیبانی کند.

منهای سایت تام کابینت، سایتهایی مانند TC نیز همچنان برای ماندن در عرصه کتاب‌های الکترونیکی دست دوم در حال نبرد هستند.

نظر شما