شناسهٔ خبر: 27981 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

استاد امیرخانی:جهان در مقابل فرهنگ ایرانی سر فرود می آورد

غلام حسین امیرخانی استاد برجسته هنر خوشنویسی ایران گفت: فرهنگ ایرانی زاییده عشق و محبت است و در سایه رعایت انسانیت و انصاف شکوفا می شود و جهان در مقابل آن سر فرود می آورد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا، وی شامگاه شنبه در مراسم گرامیداشت خود در انجمن مفاخر و آثار فرهنگی ایران با تقدیر از جمع کثیری که بمناسبت سالروز تولدش گرد او جمع شده بودند، افزود: ارج و قرب امیر خانی به دلیل ورودش در حلقه عاشقان هنر این سر زمین است و این تقدیر از هنر اصیل و فرهنگ پر بار ایرانی است.

عضو فرهنگستان هنر و استاد برجسته خط، موفقیت خود را ناشی از خوش شانسی دانست و گفت: من شانس را حاصل تلاقی هزاران نکته و عامل می دانم زیرا آماده بودن بستر رشد و شکوفایی براحتی برای هر کسی مهیا نمی شود.

دارنده نشان درجه یک هنر دلایل خوش شانسی خود را داشتن مادری فرهیخته ، پدر و همسر مهربان عنوان کرد و افزود:شاگردی استاد «حسین میرخانی» از دیگر شانس های خوب زندگی من بود و مقام انصاف و انسانیت را که هم اکنون در جامعه ما غایب است، از این استاد بزرگ آموختم، میرخانی همیشه احترام بزرگان هنر را داشت و برای پیشکسوتان جایگاه خاصی قائل بود.

امیرخانی همنشینی و مجاورت با دکتر «احسان الله استخری» را یکی دیگر از عوامل خوشانسی خود معرفی کرد و افزود: 20 سال انیس و جلیس بودن با این استاد حقیقت شناس اتفاق مبارکی بود که برای من افتاد.

وی با اشاره به رخداد بزرگ انقلاب اسلامی در ایران گفت: شانس دیگر وقوع انقلاب اسلامی در چهل سالگی من بود که همگام با آن انجمن شکل گرفت و هنر خوشنویسی در جای جای ایران گسترش یافت و بالید.

امیرخانی افزود: هم اکنون در 250 نقطه کشور هنر خطاطی آموزش داده می شود و مراکز آموزش این هنر به خارج از کشور نیز گسترش یافته است.

استاد بزرگ خوشنویسی یکی دیگر از عوامل موفقیتش را فعالیت های ورزش دانست و گفت: تا سی سال در حد حرفه ای و در رشته فوتبال ورزش و تیم داری می کردم.

امیرخانی شالوده هنر ایرانی را عشق، محبت و نوع دوستی دانست و خاطر نشان کرد: فرهنگ این مرز و بوم همچون صخره ای سترگ در ساحل تمدن است که تلاطم لحظه ای و گذرا و امواج مزاحم آن را صیقل می دهند و عظمتش را هویدا می سازند.

در این مراسم شاگران و علاقه مندان استاد امیرخانی در قالب سخنرانی، شعر خوانی، اهدای لوح و تابلوهای نقاشی از وی تجلیل کردند.

غلام حسین امیرخانی، فرزند رستم، متولد 1318 شمسی در 'تکیه ناوه طالقان' از هنرمندان و خوشنویسان معاصر ایران است. او دو سال اول دبستان را در طالقان طی کرد، سپس با استقرار خانواده اش در تهران تحصیلات ابتدایی خود را در دبستان مسعود سعد سلمان، به اتمام رساند و دوره دبیرستان را همراه با کار، در کلاس های آزاد سپری کرد.

وی آموختن هنر خوشنویسی روی آورد و با ممارست فراوان در زمینه این هنر سرآمد شد. او در نگارش خط نستعلیق، دستی قوی و مهارتی مثال زدنی و فوق العاده دارد. بسیاری او را برترین نستعلیق نویس حال حاضر می دانند.

امیرخانی از سال ۱۳۴۰ در اداره کل هنرهای زیبا در وزارت فرهنگ و هنر سابق (وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز) به سمت خطاط استخدام شد. 

از مشاغل دیگر وی می توان به مدیریت و ریاست شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران، مدیریت فرهنگسرای ارسباران (هنر) و ریاست شورای عالی خانه هنرمندان ایران اشاره کرد. 

امیرخانی در انجمن خوشنویسان ایران به کار تعلیم خط به خوشنویسان و استادان دیگر مشغول است.
 

نظر شما