شناسهٔ خبر: 27982 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مقام دانشگاهی صرب : ایران در حوزه های دانشگاهی و فناوری نوین در جهان مطرح است

رییس دانشکده مهندسی برق دانشگاه بلگراد روز شنبه در نشستی با سفیر کشورمان در صربستان گفت: ایران در سطوح مختلف دانشگاهی و فناوری های نوین در جهان مطرح است و ما خواهان همکاری با دانشگاه های این کشور در زمینه های مختلف هستیم.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا؛ برانکو کوواچویچ در دیدار با مجید فهیم پور ضمن تبریک به دولت و ملت ایران به مناسبت سی و ششمین سالگرد انقلاب اسلامی ایران افزود: ایران پس از انقلاب اسلامی در تمامی عرصه های دانشگاهی و تحقیقات علمی به پیشرفت های چشمگیری دست یافته است.

رییس پیشین دانشگاه بلگراد، برگزاری نشستی با اساتید دانشکده های مختلف ایران در بلگراد را پیشنهاد کرد و گفت که تبادل دانشجو و اساتید می تواند دو کشور را با امکانات یکدیگر بیشتر آشنا کند.

دانشگاه بلگراد 31 دانشکده دارد و بزرگترین دانشگاه صربستان و منطقه به شمار می رود.

کوواچویچ همچنین ایجاد مرکزی برای آموزش در مقاطع فوق لیسانس و دکتری را در رشته های تخصصی مورد نیاز دو کشور در این نشست مطرح کرد و افزود: ما می توانیم ابتدا برای گشایش چنین مرکزی و راه های همکاری های دانشگاهی موافقت نامه ای را به امضا برسانیم.

رییس دانشکده مهندسی داشنگاه بلگراد به علاقه مندی وافر مردم صربستان به فرهنگ، تاریخ، تمدن ایران و زبان فارسی اشاره کرد و با توجه به این که بیش از یک هزار نفر در سراسر صربستان به فراگیری زبان فارسی مشغول هستند، گفت: برای گشایش کرسی زبان فارسی به عنوان یک رشته تحصیلی 4 ساله در دانشکده ادبیات تلاش خواهم کرد. 

وی زبان فارسی را زبان شعر و هنر خواند و آمادگی خود را برای سفر به ایران و دیدار با روسای دانشگاه های کشورمان بخصوص دانشگاه تهران اعلام کرد و ادامه داد : مایل هستم که از نزدیک با سیستم آموزشی عالی ایران آشنا شوم.

وی همچنین سفیر جمهوری اسلامی ایران را برای بازدید از دانشگاه مهندسی برق دانشگاه بلگراد که در اروپا اعتبار خاصی دارد، دعوت کرد و گفت: در آن نشست که روسای چند دانشکده دیگر دانشگاه بلگراد حضور خواهند داشت درباره راه های همکاری های دانشگاهی بیشتر صحبت خواهیم کرد. 

مجید فهیم پور سفیر جمهوری اسلامی ایران در صربستان نیز در این نشست ضمن قبول دعوت رییس دانشکده مهندسی برق و الکترونیک دانشگاه بلگراد برای بازدید از این دانشگاه طی سخنانی ایشان را با فعالیت های دانشگاه ها و مراکز تحصیلات عالیه ایران و سیستم آموزشی کشورمان آشنا کرد.

سفیر کشورمان در بلگراد به دستاوردهای عظیم ایران پس از انقلاب اسلامی و پیشرفت ها و چشم اندازهای علمی و فناوری کشورمان و کسب رتبه های برتر علمی در منطقه و جهان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر امکانات و زمینه های فراوانی برای همکاری های علمی و فناوری میان دانشگاه های ایران و صربستان وجود دارد که سعی ما در مرحله اول آشنایی بیشتر بین دانشگاهیان دو کشور با امکانات و ظرفیت های یکدیگر است.

فهیم پور به اعتبار تمامی دانشگاه های ایران در رشته های مختلف از جمله فنی مهندسی و پزشکی در جهان اشاره کرد و گفت که ایران آماده تبادل دانشجو و اساتید با دانشگاه های صربستان است.

وی از پیشرفت های ایران در علوم فضایی و فناوری نانو یاد کرد و گفت: ایران و صربستان با داشتن اشتراکات مشترک فرهنگی می توانند همکاری بسیار خوبی را در رشته های مختلف دانشگاهی داشته باشند. 

فهیم پور همچنین در این نشست یادآورشد که در دیداری که با سرجان وربیچ وزیر آموزش و پرورش صربستان و همچنین روسای دانشگاه های بلگراد و نووی ساد انجام شده ، اقداماتی برای امضای توافق نامه دانشگاهی بین ایران و صربستان در زمینه های مختلف مطرح صورت گرفته که در آینده نزدیک شاهد نتایج مثبت این اقدامات خواهیم بود.

نظر شما