شناسهٔ خبر: 28031 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تربیت نسل جدید ایرانشناسان در دانشگاه ها

رئیس مرکز آموزش و پژوهش‌های بین‌المللی وابسته به وزارت امور خارجه خواستار توجه به مساله ایرانشناسی و تربیت نسل جدید ایرانشناسان در دانشگاه های شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، دکتر هادی سلیمان‌پور صبح دیروز در پنجمین نشست هم‌اندیشی معاونان و مدیران همکاری‌های علمی و بین‌المللی دانشگاه‌ها گفت: چرخه اطلاعات ابزاری برای ارتقاع امنیت ملی است و آموزش عالی ابزاری برای تحقق چرخه اطلاعات و تاثیرگذاری بر تحقق منافع ملی است.

وی با طرح این سئوال که به چه صورت می‌توان این ایده را محقق کرد، افزود: یکی اینکه از طریق سیاست خارجه با دانشگاه‌های مختلف همکاری و از ظرفیت سایر کشورها در تحقق ایده چرخش اطلاعات و افزایش ظرفیت علمی در کشور استفاده کنیم.

رئیس مرکز آموزش و پژوهش‌های بین‌المللی وابسته به وزارت خارجه‬ افزود: اولویت ما در  وزارت امور خارجه افزایش ظرفیت در حوزه‌های پیرامونی خودمان است این حوزه‌ها عمدتا کشورهای مستقر در غرب آسیا، کشورهای همسایه، کشورهای مجاور و کشورهای دارای منافع مشترک است،  وزارت امور خارجه آمادگی دارد با همکاری دانشگاه‌های مختلف کشور مکانیزمی برای مبادله دانشجو، مبادله استاد، اجرای پروژه‌های مشترک در حوزه‌های مختلف متناسب با منافع ملی با کشورهای همسایه و کشورهایی که در اولویت وزارت امور خارجه است ایجاد کند.

وی تاکید کرد: چنانچه فرصت مطالعاتی، تبادل استاد و دانشجو، اجرای پروژه های مشترک قرار است انجام شود می توان آن را با کشورهای پیرامونی خودمان کشورهای غرب آسیا انجام داد که این کشورها در اولویت وزارت امور خارجه است و می توان با این کشورها پروژه هایی کاملا به شکل کاربردی در زمینه های محیط زیست، علم و فناوری اجرایی کرد.

وی در ادامه افزود: فعالیت‌های ما باید در جهت افزایش جایگاه منطقه‌ای و بین‌المللی ایران باشد متاسفانه ایران‌شناسی در غرب هم‌اکنون توسط مهاجران ایرانی در حال شکل‌گیری و فرم‌گیری است و اکنون غرب ایران را از منظر آنها می‌شناسد، نسل قدیم ایران‌شناسان در حال فوت هستند این اتفاق در شرق نیز در کشورهایی مانند روسیه، چین، هند در حال رخ دادن است و نسل ایران‌شناسان در حال بازنشستگی است و این مساله باید مورد توجه دانشگاه ها باشد تا به تربیت نسل جدید ایران‌شناسان در دانشگاه‌های خودمان بپردازیم.

سلیمان پور تاکید کرد باید ظرفیت ایرانشناسی را در آسیا و به تدریج در کل جهان توسعه دهیم.

وی در ادامه افزود: هر ایده‌ای یک ابزاری را می‌طلبد در راستای ارتقای همکاری‌های بین‌المللی دانشگاه‌ها بهترین راه و بهترین کار این است که یک همکاری مشترک بین وزارت علوم و وزارت خارجه برای کمک به این هدف آموزش عالی ایجاد شود.

نظر شما