شناسهٔ خبر: 28054 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انتشار کهن‌ترین متن «من لا یحضره الفقیه»

همزمان با برگزاری اولین همایش بین‌المللی میراث مشترک ایران و عراق، کهن‌ترین متن تاریخ‌دار کتاب «من لا یحضره الفقیه» منتشر شد.

 انتشار کهن‌ترین متن «من لا یحضره الفقیه»

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛‌ همزمان با برگزاری اولین همایش بین المللی میراث مشترک ایران و عراق، کهنه ترین متن تاریخ دار، کتاب «من لا یحضره الفقیه» اثر ابو جعفر محمدبن علی قمی معروف به ابن بابویه (در گذشته به سال 381هجری) به صورت عکسی منتشر شد.

این نسخه معروف به دستنویس یزد در محرم الحرام سال 574 هجری کتابت شده و درکتابخانه وحید ذوالفقاری در یزد نگهداری می‌شده است. از ویژگی های این نسخه آن است که در بردارنده کهن ترین زیارت عاشورای تاریخ دار، به خط ابن علقمی آخرین وزیر عباسی است که شیعه قمی و خطاط بود. این اثر تعلق به ابن فهد حلی فقیه بزرگ نامدار سده هشتم و نهم هجری داشته و در سده دهم هجری نیز در تملک عمادالدین علی استرآبادی بوده است.

«من لا یحضره الفقیه» از متون چهارگانه حدیثی شیعه یکی از مهم‌ترین کتاب‌های کهن حدیثی است که به‌عنوان اولین کتاب از سلسله کتاب‌های همایش به صورت رنگی منتشر شده است. خصوصاً آن‌که از بین کتاب‌های اربعه تاریخ این نسخه از همه نسخه های تاریخ دار قدیمی‌تر است.

نظر شما