شناسهٔ خبر: 28062 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

صحبت‌های رضا میرکریمی در اسکرین دیلی

رضا میرکریمی با فیلم «امروز» که نامزد ایران در اسکار خارجی 2015 بود، این هفته در جشنواره فیلم روتردام حضور یافت و درباره وضعیت سینمای ایران صحبت کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ رضا میرکریمی که با فیلم «امروز» در جشنواره فیلم روتردام حضور دارد در نشستی به صحبت پرداخت و تفسیری خوش بینانه از صنعت فیلم ایران ارایه کرد.

او گفت: در دوره ریاست جمهوری حسن روحانی فیلمسازان اجازه یافته اند تا به احیای خود دست بزنند و «خانه سینما» که در نقش انجمن و اتحادیه تقریبا همه فیلمسازان ایرانی است و موسسه ای غیردولتی است و از حقوق فیلمسازان دفاع می کند، دوباره کار خود را از سر گرفته است.

وی گفت سیاست حمایت سینمای ایران اجازه نمایش فیلم‌های آمریکایی را در ایران نمی دهد و سینماها فقط در خدمت فیلمسازان ایرانی هستند و فیلم‌های هنری از امکان بیشتری برای نمایش برخوردار هستند.

این کارگردان گفت: در ایران امروز تنوع و گشایش بیشتری وجود دارد و بیشتر دیدگاه‌ها اجازه انتشار صدای خود را دارند.

او افزود: امروز طیف وسیعی از فیلم‌ها هستند که سینماروهای وسیعی را جذب خود می کنند.

میرکریمی همچنین از نقش بردن جایزه اسکار توسط فیلم «جدایی» اصغر فرهادی در سال 2012 اینگونه گفت: این اسکار نقش مهمی برای سینمای ایران داشت. سینمای ایران که اکنون در بسیاری از کشورها شناخته می شود تا پیش از این هرگز اسکاری دریافت نکرده بود. این جایزه راه بسیاری از مناطق جهان را به روی فیلم‌های ایرانی باز کرد.

در ادامه مطلب آمده است این کارگردان که متولد 1966 است و از آثار کیارستمی متاثر است گفت: اما نسل پس از من، نسل جدید فیلمسازان، می‌خواهند متفاوت با ما باشند.

او گفت فیلمسازان جوان کمتر انتزاعی فکر می‌کنند و به کارهای تجربی چون آثا کیارستمی کمتر توجه دارند. آنها بیشتر به سینمای قصه‌گو اهمیت می‌دهند.

میرکریمی در ادامه گفته است: حالا، من هنوز کار می‌کنم و تلاش دارم تا داستان‌هایی را از درون جامعه خودم روایت کنم و شاید این کار را در آینده بیشتر انجام دهم.

این کارگردان که فیلم جدیدش «دختر» در مرحله پیش تولید است، در این فیلم درامی خانوادگی را روایت می‌کند که بین نسل‌ها جریان دارد.

این نقد سینمایی سپس به فیلم «امروز» می‌پردازد و می‌نویسد: «امروز» مثل دیگر فیلم‌های ایرانی داستانی ساده اما دربرگیرنده دارد. فیلم درباره یک راننده تاکسی است که زنی آبستن را به بیمارستان می‌رساند و بعد دچار دردسر می‌شود چون او همسرش نیست...

میرکریمی درباره فیلمش گفت: معانی بزرگتر در پشت رویدادهای کوچکتر مستتر هستند... و مخاطب می‌تواند از لایه‌ای به لایه دیگر برود. مخاطب اگر بخواهد می تواند تا عمق اثر برود و اگر نخواهد می تواند درگیر لایه‌های رویی بماند.

او گفت: این زبان مشترک فیلمسازان مستقل امروز ایران است.

جشنواره فیلم روتردام از 21 ژانویه تا اول فوریه ادامه دارد.

نظر شما