شناسهٔ خبر: 28209 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«معرفی طبقه چهارم از حکمای حکمت متعالیه؛ مکتب تهران» برگزار می‌شود

گروه حکمت اسلامی معاصر پژوهشکده حکمت معاصر، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی سخنرانی «معرفی طبقه چهارم از حکمای حکمت متعالیه؛ مکتب تهران» برگزار می کند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، گروه حکمت اسلامی معاصر پژوهشکده حکمت معاصر، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی سخنرانی با عنوان معرفی طبقه چهارم از حکمای حکمت متعالیه؛ مکتب تهران برگزار می‌کند. سخنران این جلسه دکتر غلامحسین خدری می‌باشند.

چهارمین مکتب فلسفه اسلامی ایرانی، مکتب تهران است. مکتب فلسفی تهران را باید تداوم حکمت فلسفی، و به اصطلاح، انتقال مکتب فلسفی اصفهان به تهران دانست، زیرا اساتید اولیه این مکتب، از حکمای مکتب اصفهان و به ویژه شاگردان حکیم ملاعلی نوری بودند. پس از اینکه تهران به عنوان پایتخت سلسله قاجار تعیین شد (۱۲۱۰ه.ق)، به نحوی مرکز فعالیت های علمی نیز گردیده و با ساخت مساجد و مدارس علمی در آن، علمای زیادی جهت تعلیم و تدریس به آن وارد شدند.

حوادث و تحولات پیش آمده در دوره قاجار از جمله آشنایی با مظاهر نوین فرهنگ دینی از سوی اندیشمندان و مصلحان دینی و نیز آشنایی با مظاهر جدید فرهنگ و تمدن غرب و آزادی نسبی مردم و رشد آگاهی های عمومی و ترویج رسانه های جمعی و نشریات و مراکز دادرسی حقوقی و وجود برخی فرهیختگان و شاهزادگان عهد قاجار که از حکما و عرفا حمایت می کردند و حتی دفاع فقها از حکما و عرفا و فلاسفه در مقابل مخالفت های متعصبان مذهبی و توسعه مدارس فلسفی و عرفانی در تهران، موجب رونق علوم طبیعی و ریاضی و حکمی وعرفانی و بویژه رونق حوزه فلسفی تهران گردید. با تأسیس مدرسه مروی توسط محمدخان مروی در سال ۱۲۳۷ه.ق در تهران و درخواست فتحعلی شاه از ملاعلی نوری جهت مهاجرت به تهران و تدریس فلسفه و حکمت در آنجا، روند انتقال مرکز فکری فلسفه به تهران نیز آغاز گردید. ملاعلی نوری به دلیل کهولت سن و داشتن شاگردان زیاد در حوزه اصفهان از این امر خودداری کرده و شاگردش ملاعبدالله زنوزی را به تهران فرستاد که وی مکتب فلسفی تهران را تأسیس کرده و خود نیز به مدت بیست سال (۱۲۳۷-۱۲۵۷ه.ق) در مدرسه مروی به تدریس حکمت و فلسفه اسلامی مشغول گردید.

مهمترین ویژگی های مکتب فلسفی تهران، تدریس دروس عرفانی در آن، توجه کلیه مراکز فلسفه اسلامی آن دوران به مکتب فلسفی تهران و  تأسیس مدارس فلسفی گوناگون در تهران، تصحیح و کتاب شناسی کتب قدیم و درسی فلسفی و عرفانی، اولین مواجهه حکما و فلاسفه مسلمان ایرانی با فلسفه غرب، تداوم حکمت فلسفی در ایران با رونق مکتب تهران، تلاش در راستای ارائه فلسفه صدرایی به شیوه جدید و پایه گذاری و ابداع برخی از براهین و مباحث جدید و نیز نگارش کتب فلسفی به زبان فارسی توسط حکمای مکتب تهران است. رونق مکتب تهران را نیز بایستی به حضور چهار تن از حکما و فلاسفه مشهور آن دوران؛ حکیم میرزا ابوالحسن جلوه، آقاعلی حکیم مؤسس تهرانی، آقامحمد رضا قمشه ای و میرزا حسین سبزواری نسبت داد که به "حکمای اربعه" مشهور بودند و بیشتر حکمای مکتب تهران از شاگردان ایشان هستند.

 این سخنرانی دوشنبه ۱۳ بهمن ماه  از ساعت ۱۴ الی ۱۶ در محل پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی سالن حکمت برگزار خواهد شد.  گروه حکمت اسلامی معاصر پژوهشگاه از کلیه اعضای هیات علمی ، دانشجویان و علاقمندان برای شرکت در این جلسه دعوت کرده است. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید   با شماره تلفن ۸۸۰۴۶۸۹۱   - ۰۲۱  الی ۳ داخلی ۳۲۰ تماس و یا به سایت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به نشانی www.ihcs.ac.ir مراجعه فرمایید.

این سخنرانی در سالن حکمت واقع در  بزرگراه کردستان،خیابان ایرانشناسی (۶۴)، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، طبقه همکف، برگزار می شود.

نظر شما