شناسهٔ خبر: 28423 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

محمد خزاعی: قرار نیست بودجه سینما به جشنواره مقاومت برسد

دبیر جشنواره فیلم مقاومت با اشاره به اینکه برای برگزاری این جشنواره تنها درخواست ردیف بودجه از مجلس کرده اند اختصاص 21 میلیارد از بودجه سینما به این رویداد هنری را امری غیرواقعی دانست.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ محمد خزاعی، دبیر جشنواره فیلم مقاومت در گفتگو با خبرنگار مهر درباره 21 میلیاردی که قرار بوده از بودجه سالانه بدنه دولتی سینما در لایحه بودجه سال 94 کسر و به این جشنواره اختصاص پیدا کند، گفت: اصل این خبر که قرار است چنین بودجه‌ای به جشنواره اختصاص پیدا کند درست نیست و قرار نیست این مبلغ آن هم از بودجه سینما به جشنواره برسد. همان زمان خود من اولین پیگیری‌ها را انجام دادم و با کمیسیون فرهنگی مجلس در این‌باره تماس گرفتم.

وی درباره جلسات قبل از این ماجرا با مجلس گفت: ما پیش از این جلساتی با کمیسیون فرهنگی داشتیم که قرار شد ردیف بودجه‌ای برای جشنواره فیلم مقاومت اختصاص یابد تا هر سال متولیان جشنواره مجبور نشوند برای برگزاری آن به نهادهای مختلف مراجعه کنند چون همانطور که می‌دانید برای برگزاری این جشنواره سازمان های مختلفی مشارکت می کنند.

دبیر جشنواره مقاومت درباره کم شدن 21 میلیارد از بودجه سینما و تعلق گرفتن آن به جشنواره فیلم مقاومت گفت: این جریان پیشنهاد یک نماینده مجلس در کمیسیون فرهنگی بوده است که که در گفتگو با یکی از رسانه ها انتشار پیدا کرد و بازتاب‌های مختلفی داشت اما دوستان مختلف از جمله آقای ایوبی پیگیری کردند تا مشکل حل شود. خود من هم روز بعد این موضوع را تکذیب کردم و گفتم قرار نیست چنین مبلغی به این جشنواره اختصاص پیدا کند و اصلا قرار نیست که این مبلغ از بودجه سینما کم شود. بلکه تنها درخواست ما این بود که ردیف بودجه‌ای به جشنواره اختصاص پیدا کند که آن هم اگر اختصاص آن تایید شود ابتدا باید در کمیسیون تلفیق رای بیاورد و تبصره‌ای برای آن پیدا شود و ردیف بودجه‌ای برای آن باز کنند. در واقع تصویب آن مراحل مختلفی دارد و آنچه که بیان شد هیچ صحتی نداشت.محمد خزاعی

خزاعی در ادامه بیان کرد: بعضی گفته بودند اگر مبلغ یک دهم بودجه جشنواره مقاومت را به ما بدهند ما آن را برگزار خواهیم کرد. من به این دوستان بیان می‌کنم مبلغ جشنواره 2 میلیارد و 300 میلیون هزینه‌اش بوده است اما ما حاضریم 230 میلیون دریافت کرده و جشنواره را برگزار کنیم. همچنین برخی انتقاد کرده بودند که اگر هفته‌های سفرهای خارجی کم شود مشکلات هم حل می‌شود و در جواب این دوستان هم باید گفت ما هزینه‌ای برای سفر به جشنواره کن و برلین که در بعضی نهادهای فرهنگی انجام می‌شود و بسیار بالا است، نمی کنیم. برگزاری 4 هفته فیلم مقاومت در خارج از کشور با موضوع استراتژی مقاومت که وظیفه نهادهای فرهنگی کشور بوده و فیلم‌های دفاع مقدس را در دل مردم در خارج از کشور نشان می دهد تا آنها آشنا شوند که در این 8 سال چه بر کشور ایران گذشته است، هزینه گزافی نیست.

وی درباره هزینه هفته‌های فیلم مقاومت توضیح داد: دفتر جشنواره فیلم مقاومت مجموعا برای این سفرها 40 میلیون بیشتر هزینه نکرده است و حتی دوستان در سفرها در مهمانسرای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اسکان پیدا کرده‌اند تا حداقل هزینه‌ها انجام شود با این حال از آنجایی که بعضی با این مسائل آشنایی ندارند، فکر می‌کنند که این جشنواره مثل سایر جشنواره‌ها ریخت و پاش دارند در حالی که در جشنواره مقاومت افرادی که کار می‌کنند همان روحیه بسیجی را دارند و با تعهد و تخصص و حداقل‌ها مشغول به فعالیت هستند.

دبیر جشنواره تئاتر مقاومت ادامه داد: این وظیفه‌ای است که سال‌ها برعهده مدیران فرهنگی بوده است و ما در این 6 سال برای انجام آن برنامه‌ریزی کرده‌ایم در غیر این‌صورت چرا در این 30 سال برنامه‌ریزی‌های استراتژیک برای چنین کارهایی انجام نشد و من فکر می‌کنم جدای از اینکه بخواهیم نگاه تخریبی داشته باشیم بعضی از مدیران باید خوشحال باشند که 21 میلیارد به بودجه سینما اضافه شود.

وی در پایان صحبت هایش یادآور شد: اگر قرار باشد چنین بودجه‌ای به سینمای دفاع مقدس اضافه شود همه باید خوشحال باشند و این اتفاق خوشایندی برای تولیدات دفاع مقدس است که فیلم‌سازان جوان بتوانند در این حوزه مشغول به کار شوند. اگر این اتفاق بیفتد از بودجه سینما نخواهد بود بنابراین باید آن را به فال نیک بگیریم و کمک کنیم که این اتفاق رخ بدهد و از کمیسیون فرهنگی انجام شدن آن را بخواهیم. با این حال تا این لحظه نه بودجه مستقلی به جشنواره رسیده و نه پولی از سینما کم شده است. خود من اولین پیگیری‌ها را داشتم و از کمیسیون فرهنگی خواستم که این کار را انجام ندهد و اگر قرار بوده بودجه‌ای از طریق سینما به جشنواره برسد این اتفاق رخ ندهد.

نظر شما