شناسهٔ خبر: 28480 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتاب «تاریخ حوادث و رجال دوره پهلوی» منتشر شد

کتاب «تاریخ حوادث و رجال دوره پهلوی» برای آشنایی عموم افراد جامعه با مباحث تاریخی از سوی پژوهشکده باقر العلوم منتشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ تاریخ همه واقعیتها را در خود بازتاب می­دهد، چه تلخ و چه شیرین، چه زشت و چه زیبا. مطالعه‎ی تاريخ، به عنوان «حوادث مهم گذشته‎ی انسان» است، که اگر با نگرشي عبرت‎آموز مورد توجه قرار گيرد، نقش مهمي در اصلاح حيات فردي و اجتماعي انسان‌ها خواهد داشت. قرآن كريم در آيات بسیاری مردم را به مطالعه‎ی زندگي اقوام گذشته دعوت کرده و در بخش مفصلي از آيات  سرگذشت پيشينيان را بيان کرده است. در اين كتاب ارزشمند و روايات پيشوايان ديني به جنبه‎ی عبرت ­آموزی و کسب تجربه از وقايع تاريخي اهميت بسيار داده شده و اصولاً هدف از مطالعات تاريخي و سرگذشت پيشينيان همين امر بيان شده است. حضرت علي(ع) به منظور تشويق در جهت مطالعه و آشنايي با تاريخ در وصيتنامه‎ی خود به امام حسن(ع) به تأمل خويش در زندگي پيشينيان و سير در اخبار و زندگي آنها اشاره دارد و اين آگاهي و تجربه‎ی ارزشمند را برابر با يك عمر زندگي با پيشينيان قلمداد کرده است. آن حضرت در نامه‎ی خويش به مالك اشتر نيز با عنايت به پديده‎ی زمان و عبرت در تاريخ بر شباهت تام ميان گذشته و آينده تأكيد دارد.

 

 

 

 کتاب «تاریخ حوادث و رجال دوره پهلوی» منتشر شد

 



با توجه به این بینش الهی اهمیت پژوهش و نگارش تاریخ هر چه بیشتر خودنمایی می­‌کند. تاريخ به عنوان معلم بزرگ انسان نه تنها مي­‌تواند در جهت‎دهي زندگي حال و آينده‎ی انسان­‌ها نقش داشته باشد؛ بلكه معرفتي ارزشمند است كه مي­تواند در فهم و دريافت بسياري از علوم و معارف مورد توجه قرار گيرد.

بهره ­برداري شايسته از اين آينه‎ی تمام‎نماي زندگي بشري و تجربه‎ی رايگان كه در اختيار بشر و جامعه­‌ی بشری قرار مي­‌دهد، توشه‎ی راهي است كه مي‌تواند راه پر فراز و نشيب آينده را روشن ساخته و انسان­ ها را در دست­يابي به اهداف شايسته در زندگي یاری كند.

بررسی روند فروپاشی حکومت پهلوی و عبرت آموزی از آن، مستلزم گزارش دقیق و غیر مغرضانه‌ی تاریخ این حکومت است. در این محدوده ­ی زمانی، شیوه‌­های استعمار از پیچیدگی خاصی برخوردار بوده و برای سرکوب ملت‌ها و جنبش‌ها، از تکنیک و ابزارهای پیشرفت‌ه­ای استفاده کرده است.

تاریخ پهلوی دارای فرازها و نشیب­‌های زیادی است که با بررسی دقیق آنها، نسل معاصر و آیندگان را چراغی روشن برای پیمودن مسیر آینده بدست خواهد داد. بدین ترتیب گزارش دقیق و درست وقایع این دوران خدمتی بزرگ به آگاهی نسل آینده است.

در این راستا و برای آشنايي عموم افراد جامعه با مباحث تاریخی، بخش تاريخ فرهنگ نامه گروه پژوهه در مباحث مختلف تاریخی به شیوه‌­ی نو در صدد تدوين فرهنگ‎ نامه جامع تاریخی برآمد و در این جهت تاریخ پهلوی در قالبي جدید با عنوان فرهنگ­نامه تاریخ حوادث و رجال عصر پهلوی منتشر شد.

از آنجایی که هدف از تدوین فرهنگ‎نامه‎ی علوم اسلامی و انسانی در وهله‎ی اول، روان و همه فهم بودن آن، در کنار متقن بودن بر اساس منابع دست اول و معتبر بوده است، در تدوین فرهنگ‎نامه‎ی تاریخ حوادث و رجال عصر پهلوی نیز این امور مدنظر قرار گرفته است.
 
این مجموعه در واقع تاریخی است روشن و گویا از تاریخ پهلوی که به اتکاء بزرگ‎ترین مدارک این دوره، تهیه شده و با قلمی روان و شیوا نگارش یافته است. در این مجموعه سعی شده با تحریر بیش از 300 مدخل اصلی، تاریخ حوادث و رجال عصر پهلوی مورد توجه قرار گیرد. در تدوین مقالات نیز تلاش شده که تمامی حوادث و اتفاقات مرتبط با تاریخ حوادث و رجال عصر پهلوی به دو صورت مستقل و غیر مستقل(درون مقالات مستقل) مورد بحث قرار گیرد.

مجموعه 3 جلدی  «تاریخ حوادث و رجال دوره پهلوی» به بهای 27000 تومان از سوی پژوهشکده باقر العلوم منتشر شده است.

علاقه‌مندان برای تهیه این مجموعه می‌توانند به پژوهشکده باقرالعلوم واقع در قم، بلوار نیایش، جنب مصلی قدس مراجعه کنند و یا با شماره 37837308 تماس بگیرند.

نظر شما