شناسهٔ خبر: 28485 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

حاشیه‌نگاری بر کاخ جشنواره‌ی فیلم فجر

دومین روز جشنواره فیلم فجر در برج میلاد با حضور دو دبیر دوره‌های گذشته و استقبال از فیلم «چهارشنبه 19 اردیبهشت» وحید جلیلوند همراه شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ دومین روز نمایش فیلم‌ها در کاخ جشنواره با «خداحافظی طولانی» فرزاد موتمن آغاز شد و الیاس حضرتی نماینده سابق مجلس و مدیر مسئول روزنامه اعتماد به عنوان پدر یکی از تهیه کنندگان فیلم از تماشاگران بود.

فضای این فیلم که لوکیشن اصلی در کنار خط راه آهن واقع شده بود، نوع پوشش بازیگران، شباهت سعید آقا خانی به یکی از بازیگران مطرح سینمای قبل از انقلاب و پوستر فیلم یادآور فیلم‌های دهه چهل سینمای ایران بود.

«زندگی پنهان» مستند به نمایش درآمده در روز دوم بود که با استقبال همراه شد، فیلمی درباره زندگی روزمره چند نوع سنجاقک و دوزیست که فیلمبرداری آن جلب توجه می‌کرد.

«چهارشنبه 19 اردیبهشت» ساخته وحید جلیلوند نخستین فیلم سالن رسانه‌ها بود که مورد توجه قرار گرفت و در پایان نیز با تشویق حاضران همراه شد.

این فیلم در سه اپیزود به هم پیوسته داستانی با فینال به پیوسته را روایت می‌کرد. «حکایت عاشقی» اولین فیلم مرتبط با دفاع مقدس بود که در سالن رسانه‌ها به نمایش درآمد که البته دو سوم پایانی فیلم در فضای ارتباط عاطفی شخصیت زن و مرد فیلم روایت شد.

«خانه دختر» ساخته شهرام شاه حسینی هم ابه نمایش درآمد که پیش از آغاز فیلم کارگردان و تهیه کننده این نمایش را به پرویز شهبازی فیلمنامه نویس فیلم تقدیم کردند.

پایان بخش روز دوم نمایش فیلم «موقت» ساخته امیر عزیزی در بخش هنر و تجربه بود که ریتم کند و طولانی بودن سکانس‌ها با واکنش تماشاگران همراه شد.

پگاه آهنگرانی در دو فیلم آخر به نمایش درآمده در سالن برج میلاد یکی از نقش های اصلی را عهده دار بود.

در اکثر فیلم‌های روز دوم هم سیگار نقش پررنگی را بازی می‌کرد.

از نکات قابل توجه آثار دو روز اول کاخ جشنواره واقع بودن لوکیشن اصلی فیلم‌ها خارج از تهران بود. از 12 فیلم به نمایش در آمده داستان فیلم‌های «قول»، «می خوام شاه بشم»، «ناهید»، «بوفالو»، «این سیب هم برای تو»، «خداحافظی طولانی»، «زندگی پنهان» و «حکایت عاشقی» در شهرهای دیگر روایت می‌شود که سه فیلم روز اول در شمال کشور بود.

محمد خزاعی دبیر جشنواره 30 و محمدرضا عباسیان دبیر جشنواره 31 از حاضران در سالن رسانه‌ها بودند.

با گذشت دقایقی از آغاز فیلم‌ها درب‌های ورودی سالن اصلی بسته و تماشاگران به بالکن راهنمایی می‌شوند.

در هنگام نمایش مستند «زندگی پنهان» بسته بودن درهای بالکن باعث شد دقایق زیادی تماشاگران بیرون بمانند و دیدن فیلم را از دست بدهند که این اقدام ماموران کنترل ورودی‌ها با اعتراض همراه شد.

نشست‌های پرسش و پاسخ فیلم‌ها بعد از گذشت دو روز هنوز از نظم لازم برخوردار نیست و شلوغی و رفت و آمد های زیاد باعث بی‌نظمی شده است.

استند پشت نشست‌های پرسش و پاسخ نیز در روز دوم تغییر کرد.

رایتل که اسپانسر اصلی این دوره محسوب می‌شود حضور پررنگی در اقلام چاپی جشنواره دارد و آنونس آن نیز پیش از نمایش هر فیلم پخش می‌شود.

نزدیک بودن تایم نمایش فیلم‌ها به هم باعث شده نشست های پرسش و پاسخ با پخش فیلم‌ها تداخل داشته باشند و خبرنگاران ضمن از دست دادن بخش‌هایی از فیلم در بالکن به تماشای آثار بنشینند.

از دیگر حاضران در روز دوم می توان به رضا میرکریمی، سعید راد، محمدرضا شرف الدین، حسین یاری، حبیب الله کاسه ساز، پرویز پرستویی و کمال تبریزی اشاره کرد.

تبریزی برای نمایش فیلم «موقت» که فیلمبرداری آن را پسرش انجام داده بود به همراه خانواده‌اش در سالن حضور داشت.

پیش از آغاز سانس پایانی سرانجام کاتالوگ و مینی کاتالوگ جشنواره بین خبرنگاران توزیع شد.

دومین روز جشنواره در سالن اهالی رسانه با نشست فیلم «موقت» در ساعت 24 به پایان رسید.

نظر شما