شناسهٔ خبر: 28502 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

روایتی از خلوت روحانیت

کارگردان مستند «فیه ما فیه» گفت: قطعا فیلم‌سازی با موضوع روحانیت مشکلات و سختی‌های بیشتری نسبت به ساخت مستند‌های معمولی دیگر دارد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ صادق داوری‌فر کارگردان مستند «فیه ما فیه» که فردا 15 بهمن ماه مستندش در برج میلاد کاخ جشنواره‌ی فیلم فجر به نمایش در می‌آید گفت: این مستند درمورد پرتره‌های روحانیونی هست که من قبلا درمورد آنها فیلم ساخته بودم.

او با اشاره به مستندهای قبلی‌اش که درباره‌ی روحانیون بوده است، توضیح داد: مستندی مانند «شیخ شوخ کاشی» درمورد حجت‌الاسلام قرائتی و «برعکس عکس» در مورد حجت‌الاسلام حائری یزدی که خودم آنها را کارگردانی کرده‌ام و «شیخ حسین» که تهیه‌کنندگی‌اش بر عهده‌ی من بود و باقی‌شان هم درمورد سوژه‌هایی بود که با آنها به نتیجه نرسیدم یا بهتره بگویم آنها با من به نتیجه نرسیدند.

داوری‌فر در رابطه با دغدغه‌ش در مورد ساختن مستندش برای این قشر، مطرح کرد: اینکه من درمورد این قشر فیلم می‌سازم به خاطر یک دغدغه‌ی شخصی‌ست و احساس کردم حوزه‌ای‌ست که کمتر کسی به آن ورود کرده یا اگر هم ورود پیدا کرده‌اند با یک نگاه خیلی کلیشه‌ای ورود کرده‌اند و یک نگاه راحت و روان وجود ندارد یا من حداقل ندیده بودم.

او نداشتن فیلم خوب برای قشر روحانی را دارای ریشه‌ی تاریخی دانست و گفت: قبل از انقلاب روحانیت را تخریب می‌کردند، اوایل انقلاب یا مثلا تا همان دهه‌ی شصت و اوایل هفتاد فیلم‌هایی ساخته شد که این قشر را در حد قدیس معرفی کردند و امروزه هم برای فیلم‌هایی که می‌خواهند بسازند، هم دچار مشکل می‌شوند یعنی امروز هم که به این نتیجه رسیدند که به این قشر در سینما یک نگاه معمولی داشته باشیم،می‌بینیم که هنوز این نگاه مورد تایید نیست.

وی در ادامه با مثال زدن فیلم «طلا و مس» به عنوان یک روایت داستانی در این سبک فیلم ادامه داد:می‌شود گفت که این فیلم هم که تقریبا دارای یک استاندارد است هم مورد تایید کامل حوزه قرار نگرفته است و یکسری موافق و مخالف دارد.

داوری‌فر در ادامه به دلایل ساخت مستندش پرداخت و گفت:در حقیقت دو عامل باعث ساخت این مستند شد، یکی اینکه تا به حال فیلم خوبی درمورد این قشر ساخته نشده و دوم هم به دلیل تجربه‌های شخصی‌ام به سبب زندگی‌ای که با روحانیت داشته‌ام، فکر می‌کنم تا حدودی بتوانم یک نگاه بی طرف و نگاهی که تا به حال دیده نشده را به مخاطب منتقل کنم.

وی در ادامه تصریح کرد:ما تا به حال با جَلوت روحانیت روبه‌رو بوده‌ایم و خلوت‌شان هیچ‌وقت نمایش داده نشده است، این دغدغه‌ی من بود چون خلوت روحانیت هم خلوت جالبی است و می‌شود این سبک زندگی را هم به نمایش گذاشت و نگاه‌های زاویه‌دار، چه مثبت چه منفی را تعدیل کرد و نسبت به این قشر تغییر داد.

این کارگردان سینما در ادامه به توضیح دلایل انتخاب اسم این مستند پرداخت و گفت:اسم این مستند که «فیه‌ما‌فیه» است ربط مستقیمی به کتاب مولانا ندارد.این فیلم در رابطه با زندگی شخصی و خلوت این قشر است و از دید جدیدی به موضوع می‌پردازد. همچنین در این مستند به مشکلات ساخت مستندش هم می‌پردازیم و پشت‌صحنه را نشان می‌دهیم به نوعی انگار نمایش پشت‌صحنه‌ی پشت‌صحنه است، همان درونِ اندرون.

او در ادامه به شرح برخی از موانع مستندسازی پرداخت و افزود: مستندسازی یک بخش عمومی دارد که همه‌ی مستندسازان با مشکلاتش آشنا هستند- مانند جشنواره فجر که با وجود اینکه بخش سینمای مستند(سینما حقیقت) وجود دارد،اصلا به آن اهمیت داده نمی‌شود و حتی امسال بلیت‌های مازادی که هرسال به تهیه‌کنندگان فیلم برای دعوت از مهمان‌های خاص خود می‌دادند را از مستندسازان دریغ کردند، طوری که انگار سینما حقیقت بخشی از جشنواره نیست و به زور در جشنواره‌ی فجر جای داده شده به صورت کلی سینمای مستند از جذب حامی مالی تا مسائل تولید دچار مشکل است.

داوری‌فر تصریح کرد: من برای ساخت این مستندها در مورد قشر روحانیت بیشترین زمان را صرف هماهنگی و مرحله‌ی شروع کردم و گاهی این هماهنگی نزدیک به یک سال هم به طول می‌انجامید.

این تهیه‌کننده‌ سینما با بیان اینکه نگاه مخاطبان این سبک از مستندها همیشه صفروصدی و حداقلی و حداکثری‌ست، گفت: نمی‌شود درمورد تاثیر این مستند در بهبود روند ساخت این مستندها از این پس، اطمینانی داشت و حتی نمی‌شود پیش‌بینی کرد که چون همیشه دو نوع نگاه کاملا متفاوت وجود داشته است.

این کارگردان و سینما‌گر از استقبال خوب مستندش در جشنواره‌ی سینماحقیقت نیز سخن گفت.

او همچنین با بیان اینکه اکران مستند های امسال در برج میلاد لطف جدیدی نیست گفت:من از دبیر جشنواره تشکر می‌کنم ولی در واقع حق سینماحقیقت را به آن برگرداندند، این قابل تشکر است!

داوری‌فر در آخر با بیان اینکه برای ساخت فیلم‌های مستند زمان بیشتری از فیلم‌های سینمایی صرف می‌شود گفت:امیدوارم که به سینما حقیقت اعتماد کنند چون که این فیلم‌ها به هیچ‌وجه کم اهمیت‌تر از فیلم‌های داستانی نیست.

مستند «فیه و ما فیه» که فردا 15 بهمن ماه در سانس ساعت 13 در برج میلاد به نمایش درمی‌آید،روایتی از مشکلات فیلم‌سازی از قشر روحانیت با توجه به زندگی حضرات آیت‌الله جنتی، قرائتی،راشد یزدی، راستگو، انصاریان و...

نظر شما