شناسهٔ خبر: 28522 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رازهایی از زندگی نخستين نويسنده ميلياردر جهان

جی كی رولينگ اولين فرد در جهان بود كه از راه نوشتن ميلياردر شد با اين حال از زمان انتشار آخرين جلد از مجموعه كتاب‌های «هری پاتر» در سال ۲۰۰۷، او همچنان فعال بوده و ابتكارهای دیگری هم به خرج داده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ از آن زمان او دست به كارهای مختلفی زد از جمله این كه هفت نسخه دست‌ساز از «قصه‌های بیدل نقال» را نوشت و تصویرگری كرد. این كتاب داستانی شامل قصه‌های پریان برای كودكان، ابتدا به عنوان یكی از عناصر كتاب نهایی هری پاتر مطرح شده بود، اما رولینگ با دادن حیاتی ویژه به این كتاب، آنها را به عنوان هدیه تشكر به ۶ فردی اهدا كرد كه در طی این ۱۷ سال به او كمك كرده بودند تا «هری پاتر» را پیش ببرد.

نسخه هفتم از این كتاب دست ساز هم در یك حراجی در اسكاتلند به قیمت ۱.۹۵ میلیون پوند به فروش رسید؛ بالاترین مبلغی كه در تاریخ برای یك دست‌نوشته مدرن پرداخت شده است. سازمان خیریه رولینگ به نام «لوموس» برای كودكان بی‌سرپرست دریافت كننده این پول بود.

طرفداران رولینگ چنان از در دسترس نبودن این كتاب برای عموم ناراحت شدند كه رولینگ بعداً موافقت كرد تا این كتاب در سراسر جهان منتشر شود و درآمد آن دوباره به موسسه «لوموس» اختصاص یافت. قابل توجه اینكه در هفته نخست انتشار این كتاب و از راه فروش آن ۴.۲ میلیون پوند برای این خیریه جمع‌آوری شد.

راه اندازی وب سایتی متفاوت

چهار سال پس از انتشار جلد نهایی هری پاتر با عنوان «هری پاتر و قدیسان مرگبار» رولینگ وبسایت تعاملی خود را با عنوان پاترمور به راه انداخت. این سایت به هواداران هری پاتر این فرصت را داد تا به صورت رایگان هر چه بیشتر وارد جهان جادویی پاتر شوند و آن را كشف كنند و این شانس را داشته باشند تا با انتخاب یك چوب جادو، از معجون‌های موجود هم استفاده كنند و با دیگر اعضای سایت به دوئل بپردازند.

رولینگ ادامه ارتباطش با این جهان جادویی را با نوشتن داستان‌هایی ویژه در این سایت ادامه داد كه شامل داستانی تاریخی درباره خانواده مالفوی، ارایه جزئیاتی درباره زندگی پروفسور مك گونگال پیش از ورود به هاگوارتز و كمپانی خیالی‌ای بود كه پودر ناپدید شدن می‌ساخت.

جی کی رولینگ

كریسمس اخیر نیز در این سایت نوشته‌های جدیدی از رولینگ در ساعت یك بعد از ظهر هر روز از ۱۲ تا ۲۳ دسامبر منتشر شد كه شامل داستان‌ كوتاهی درباره دراكو مالفوی، (با توجه به اینكه دوستداران دراكو مالفوی هم در فیسبوك صفحه‌ای دارند كه ۱۴۰۰ عضو دارد)، می‌شد. نویسنده در سایتش نوشت: همیشه یادآور شده‌ام كه چقدر از دخترهایی كه طرفدار این شخصیت داستانی بوده‌اند، ناامید شده ام... دراكو قلبی از طلا زیر همه ظاهر استهزاكننده و پوزخندِ زننده‌اش نداشت.

فوربس در سال ۲۰۱۲ رولینگ را از فهرست سالانه میلیاردرها حذف كرد چون این نویسنده آنقدر از ثروتش به خیریه‌ها بخشیده بود كه به نظر می‌رسید مدت زیادی میلیاردر نخواهد ماند. این مجله در این باره نوشت: رولینگ ۱۶۰ میلیون دلار بابت امور خیریه پرداخت كرد و با توجه به میزان بالای مالیات در بریتانیا، دیگر نمی‌توان تصور كرد كه او بتواند در فهرست میلیاردرها جای داشته باشد.

رولینگ ضمن حفظ موسسه خیریه «لوموس» كه در سال ۲۰۰۵ تاسیس شده بود، یك بنیاد خیریه دیگر هم دارد كه با عنوان «وولانت» به حمایت از موسساتی چون انجمن بیماری ام‌اس اسكاتلند، انتشار كتاب كمیك و حمایت از نان زنجبیلی پرداخته است.

ورود به حوزه کتاب بزرگسال

رولینگ اما پس از ۱۵ سال كار كردن با كارگزار ادبی‌اش راه خود را از او جدا كرد تا به نوشتن نخستین كتابش برای بزرگسالان روی بیاورد. «خلاء تصادفی» كه ۲۷ سپتامبر ۲۰۱۲ منتشر شد، داستانی را بیان می‌كند كه در آن با مرگ ناگهانی یكی از اعضای شورای شهر در شهری كوچك، همه چیز به هم میریزد. این اولین كتاب رولینگ پس از هری پاتر بود كه با نقدهای مختلفی روبه رو شد و در عین حال در راس فهرست پرفروش‌های بریتانیا جای گرفت و تنها ۲.۶ میلیون نسخه از آن، پیش سفارش داده شد.

اكنون موضوع این كتاب دستمایه فیلمی تلویزیونی با بازی كلی هاوس در نقش سامانتا شده و از اول فوریه در شبكه بی‌بی‌سی روی آنتن رفته است.

نخستین رمان جنایی رولینگ، با عنوان «آوای فاخته» آوریل ۲۰۱۳ منتشر شد و این بار با نام مستعار رابرت گالبرایت به بازار آمد. این كتاب نیز نقدهای مختلفی دریافت كرد و در حالی كه تنها ۱۵۰۰ نسخه از آن ظرف سه ماه اول انتشارش به فروش رسیده بود، وقتی روشن شد نوشته رولینگ است از جایگاه ۵۰۶۷ در سایت آمازون به جایگاه اول رسید و ناشر را مجبور كرد تا یك چاپ فوق‌العاده با تیراژ ۳۰۰ هزار نسخه از آن را وارد بازار كند.

به دنبال موفقیت این كتاب، رولینگ دومین رمان جنایی‌اش را با شخصیت كورموران استرایك خلق كرد و آن را با عنوان «كرم ابریشم» به بازار فرستاد. این كتاب كه ژوئن ۲۰۱۴ به بازار آمد، از نظر خود او بهترین طراحی موضوعی را در میان كتاب‌هایش دارد. «آوای فاخته» نیز قرار است تا پایان امسال در بی‌بی‌سی به روی آنتن برود.

اما رولینگ قرار است برای آوریل ۲۰۱۵ یك كتاب كاملاً متفاوت منتشر كند. این كتاب شامل سخنرانی‌ او در دانشگاه هاروارد در سال ۲۰۰۸ است كه با عنوان «زندگی‌های خیلی خوب: مزایای جنبی شكست و اهمیت خیال» منتشر می‌شود. رولینگ در این سخنرانی از تجربه خودش در زندگی سخن گفته و به همه پیشنهاد می‌دهد خودشان نقطه عطف زندگی‌شان را تعیین كنند. این همان كاری است كه خود او با خلق كردن «هری پاتر» و تبدیل كردن آن به یك امپراتوری چندین میلیون پوندی انجام داده است. این در حالی است كه ۱۲ ناشر مختلف ابتدا از انتشار هری پاتر سر باز زده بودند و او سرانجام امتیاز جلد اول آن را به مبلغ ۱۵۰۰ پوند فروخت.

درو گیلپین فاست رئیس دانشگاه هاروارد درباره این كتاب گفته است: من سخنرانی‌های متعددی را شنیده‌ام، اما هیچ یك از آنها به یادماندنی‌تر از سخنرانی جی‌كی رولینگ نبوده‌اند. با وجود اینكه سال‌ها از دیدار او از هاروارد می‌گذرد، هنوز این سخنرانی به خاطر آورده می‌شود و مردم درباره آن حرف می‌زنند.

نظر شما