شناسهٔ خبر: 28542 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتاب «هستی و عروض» منتشر شد

کتاب«هستی و عروض» (درنگی بر مابعدالطبیعه سینوی) نوشته سید محمد منافیان به همت انتشاران حکمت منتشر و روانه بازار نشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛

در پشت جلد این کتاب می خوانید: شاید بتوان گفت تفکيک ميان «وجود» و «ماهيّت»، مهم‌ترين و بنيادي‌ترين مسئله در میان اندیشه‌های فلسفی است. پيش از فارابي، مي‌توان مُفاد اين تمايز را نزد فيلسوفان برجسته‌اي چون ارسطو، به اجمال و ابهام مشاهده کرد؛ اما بيشترين سهم در بسط و تفصيل اين مسئله، از آن فیلسوفان مسلمان و به‌ویژه ابن‌سينا است. ابن‌سينا، در آثار مختلف خود، از مغايرت وجود با ماهيّت سخن گفته؛ اما علاوه بر اين نظر، ابن‌سينا از عروض وجود بر ماهيّت نيز سخن گفته است. عبارات ابن‌سينا در باب عروض وجود بر ماهيّت، سبب بروز يک معضل فکري در ميان فيلسوفان گرديد: از يک سو مي‌دانيم که ماهيت بدون وجود تحقّق ندارد، و از سوی ديگر نيز مي‌دانيم که در هر عروض، معروض بايد پيش از عروضِ عارض تحقّق داشته باشد.

هستی و عروض

 

 

 

 

 

 

حال بايد گفت که اگر ما هيت بدون وجود يافت نمي‌شود، پس وجود بر چه عارض مي‌شود؟! اين پرسش تعجّب‌برانگیز، همان چیزی است که با عنوان «مشکلة عروض وجود بر ماهيّت در فلسفة ابن‌سينا» شناخته می‌شود مشاهده می‌کنیم که نام‌آورانی چون ابن‌رشد، شیخ اشراق، خواجة طوسی، میرداماد و ملاصدرا، هر کدام به سهم خود، در وادی فهم و تحلیل دیدگاه ابن‌سینا گام برداشته، تفسیرهای متفاوتی ارائه کرده‌اند.

این کتاب، روایتی است از سرگذشت این مشکله در جه ان اسلام؛ و در تلاش است تا از منظری متفاوت، با مطالعه و شناخت فراگیر فلسفة ابن‌سینا، ابعاد گوناگون این مشکله را واکاوی نموده و راه‌حلّی معتبر و سازگار با نظام فلسفی سینوی معرفی کند.

نظر شما