شناسهٔ خبر: 28549 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

روایت «زندگی علم» فارغ از نگاه سیاه و سفید به تاریخ معاصر

علی سلیمانی از ساخت مستندی درباره زندگی اسدالله علم وزیر دربار خبر داد و اعلام کرد در این مستند دو قسمتی، تلاش می‌کنند از نگاه سیاه و سفیدی که به تاریخ معاصر وجود دارد فاصله بگیرند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، علی سلیمانی تهیه‌کننده و کارگردان مستند «زندگی علم» درباره این اثر گفت: تولید این مستند 120 دقیقه‌ای را بر اساس «یادداشت‌های علم» برای شبکه مستند می‌سازیم و به بهانه مرور زندگی اسدالله علم وزیر دربار و نخست‌وزیر ایران در دوران محمدرضاشاه پهلوی، تاریخ معاصر ایران را نیز بررسی می‌کنیم. وی افزود: ساختار این کار مستند روایی است و ما تلاش می‌کنیم از فرم‌های مرسوم برنامه‌های مناسبتی که درباره تاریخ معاصر ساخته می‌شوند، فاصله بگیریم.

 

اسدالله علم

 

 

 

 

 

 

 

می‌خواهیم واقعی‌تر نگاه کنیم

این مستندساز تصریح کرد: اگر شرایط فراهم شود، فضای جدی از تاریخ معاصر را ارائه خواهیم داد که با فضای کاملا سیاه و سفیدی که بر روایت تاریخ معاصر حاکم شده، متفاوت خواهد بود. چرا که ما می‌خواهیم واقعی‌تر نگاه کنیم.

سلیمانی با بیان اینکه هفت جلد کتاب چاپ شده «خاطرات علم» در دسترس همگان است، ادامه داد: آثار مکتوبی که برای تحقیق استفاده کرده‌ایم در بازار وجود دارد. تحقیقات اولیه

این کار نیز تمام شده و اکنون وارد مرحله متن شده‌ایم.

 

تصویربرداری مستند در سه شهر شیراز، بیرجند و تهران

تهیه‌کننده برنامه «ققنوس» یادآور شد: ما برای این کار تصاویر آرشیوی را انتخاب کرده‌ایم، همچنین تصاویر مستندی را در تهران، بیرجند و شیراز ضبط خواهیم کرد تا در هفته آینده وارد مرحله تدوین شویم. علم رییس دانشگاه پهلوی قدیم در شیراز بود و آنجا یک دانشگاه تهران کوچک راه انداخته بود که تصویربرداری بخشی از کار در این دانشگاه خواهد بود.

وی تأکید کرد: همچنین بیرجند محل زندگی و زادگاه خانوادگی او بود. طی 100 سال قبل از او همه خاندانش آنجا ساکن بودند و همگی از افراد با نفوذ به حساب می‌آمدند. اولین کنسولگری انگلستان نیز در بیرجند تاسیس شد. بنابراین نگاه انگلیسی این خاندان از آنجا نشأت می‌گیرد.

 

استفاده از بازیگر غیرحرفه‌ای با قیافه‌ای شبیه علم

سلیمانی در پایان گفت: علم 11 سال نیز در تهران، وزیر دربار بوده است و ما مکان‌هایی را که او در آنها رفت و آمد می‌کرده، پوشش تصویری خواهیم داد. اکنون نیز متن و نریشن کار را جلو می‌بریم و قرار است از بازیگر غیرحرفه‌ای که چهره‌اش به علم شبیه است برای بخش‌هایی از کار استفاده کنیم.

نظر شما