شناسهٔ خبر: 28575 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مصطفی کیایی: فیلم تلخ هم بسازم مخاطب می خندد

کارگردان «عصر یخبندان» در نشست رسانه ای این فیلم سینمایی با اشاره به اینکه حتی زمانی هم که فیلم تلخ می سازد باز مخاطبان خنده شان می گیرند، عنوان کرد تدوین مجدد فیلم چیدمان اثر را به هم می ریزد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ نشست خبری فیلم سینمایی «عصر یخبندان» به کارگردانی مصطفی کیایی با حضور عوامل فیلم از جمله بهرام رادان، مهتاب کرامتی، آنا نعمتی، سحر دولتشاهی، مینا ساداتی، محسن کیایی و فرهاد اصلانی بازیگران، مهدی جعفری فیلمبردار، نیما جعفری جوزانی تدوین گر و آرمان موسی پور آهنگساز برگزار شد.

در ابتدای این نشست فرهاد اصلانی گفت: کارت برنده این فیلم برای مصطفی کیایی  به خاطر فیلمنامه درخشان و کارگردانی او است. برای ما بازیگران، این فیلم مانند دو میدانی بود که فیلم را به هم پاس می دادیم و همه بازیگران با تمرکز کار کردند تا یک کار تیمی فوق العاده ارائه دهیم.

بهرام رادان نیز در این زمینه ادامه داد: زمانی که یک گروه حرفه ای کنار هم قرار می گیرند مجبور هستند تا یک کار حرفه ای اراده دهند و این نتیجه خوب برای همه ما قابل پیش بینی بود.

مهتاب کرامتی بیان کرد: خوشحالم که از فیلم خوشتان آمده و قول می دهم که پاک پاک هستم و معتاد نیستم. کار من و سحر دولتشاهی در این فیلم بسیار سخت بود چرا که ما باید نقش معتاد بازی می کردیم که هر لحظه حالمان بدتر می شود.

سحر دولتشاهی بیان کرد: زمانی که همه جزئیات بازی یک بازیگر و برای کارگردان از اهمیت زیادی برخوردار است کار تبدیل به یک تجربه خاص برای بازیگر می شود.

آنا نعمتی نیز گفت: خوشحالم که طی یکسال گذشته تنها یک فیلم داشتم و آن هم «عصر یخبندان» بود. خوشحالم که کیایی من را برای یک نقش متفاوت انتخاب کرد.

مینا ساداتی بیان کرد: کار کردن با کیایی خیلی لذت بخش و سخت است چرا که او از سر یک «و» هم نمی گذرد  و در این فیلم فرهاد اصلانی یکی از بهترین شریک های بازی برای من به شمار می رفت.

محسن کیایی گفت: وقتی داشتیم «خط ویژه» را کار می کردیم من برای بازی در فیلم بعدی استرس داشتم و الان هم که این فیلم تمام شده برای بازی در فیلم بعدی باز هم دچار استرس شده ام

مصطفی کیایی کارگردان فیلم در ادامه با اشاره به پایان بندی «عصر یخبندان» گفت: پایان این فیلم فرصتی برای منیره بود تا اتفاقاتی که برایش پیش آمده جبران کند چرا که منیره بعد از ماجراهایی که برایش پیش آمده بود احساس پشیمانی می کرد.

وی ادامه داد: نمی دانم چرا من یک فیلم تلخ ساختم اما همه در سینما می خندند. فکر می کنم دلیل این مسئله بازی محسن باشد چرا که او کلا خنده دار است. من کار کردن در سینمای کمدی را دوست دارم اما باید شرایط آن اتفاق بیفتد. در ساخت این فیلم فیلمنامه من را به سمت این نوع لحن می برد.

وی در پاسخ به این سئوال که چرا شخصیت فرید به دست قانون سپرده نشد، توضیح داد: ما یک مرحله قبل از قانون عمل کردیم فکر کردم که خیلی زمان می برد اگر فرید به زندان بیفتد به همین دلیل این شخصیت را زودتر کشتیم.

وی با اشاره به باز کردن گره های فیلم توضیح داد: من اصراری به باز کردن گره ها در فیلم نداشتم. یک فرم برای فیلمنامه انتخاب کرده بودم که بر اساس آن کار کردم حال اینکه تا چه اندازه برای مخاطب جذاب و یا خسته کننده بوده است، نمی دانم.

وی در پاسخ به این سئوال که «عصر یخبندان» شباهت زیادی به ساختار فیلمنامه «ماهی و گربه» به کارگردانی شهرام مکری دارد، گفت: من هنوز «ماهی و گربه» را ندیده ام اما می دانم این نوع روایت در دنیای سینما وجود دارد و سعی کردم آن را به بهتر نوع انجام دهم.

این کارگردان در پاسخ به این سوال که بهتر نیست برای اکران عمومی تدوین فیلم را تغییر دهیم، بیان کرد: فیلم با همان ریتم و زمان بندی در فیلمنامه طراحی شده بود و اگر بخواهیم مدت زمان آن را کم کنیم به داستان و روابط بین شخصیت ها و اصولا چیدمان و فرم فیلم ضربه وارد می شود. من دوست دارم در فیلم هایم بین لحن های مختلف زندگی حرکت کنم. رفت و برگشت بین کمدی و اندوه در فیلمنامه مانند لحن زندگی است و من این لحن را بسیار دوست داشتم.

وی با اشاره به صدای فیلم توضیح داد: سال گذشته برای «خط ویژه» گفتم برج میلاد از کیفیت صدای بسیار پائینی برخوردار است اما امروز بهترین صدا را در اینجا شنیدم.

این کارگردان با اشاره به موضوع اعتیاد در «عصر یخبندان» بیان کرد: زمانی که فیلم ساخته شده آن را به نمایندگانی از سازمان ملل که وظیفه رسیدگی به اعتیاد را دارند، نشان دادم آنها بازی قابل قبول کرامتی را بسیار دوست داشتند و معتقد بودند این بازی یکی از بهترین بازی ها در حوزه شخصیت هایی است که به شیشه معتاد هستند. مطمئن باشید همه آن چیزهایی که در فیلم به عنوان مخدر شیشه نشان داده شده بود فقط کوندور بود.

بهرام رادان با اشاره به کارگردانی متفاوت مصطفی کیایی توضیح داد: کیایی شاید تنها کارگردانی است که سر هیچ چیز با او بحث نمی کنم. سال گذشته برای بازی در فیلم «خط ویژه» من نقشی را در این فیلمنامه انتخاب کردم اما او گفت من نقش دیگری را برای تو در نظر دارم. بعد از دیدن «خط ویژه» فهمیدم که کیایی به خوبی می داند که چه شخصیتی را برای چه کسی نوشته است. زمانی که فیلمنامه «عصر یخبندان» را خواندم به کیایی پیشنهاد دادم که نقش سعید با بازی محسن کیایی را بازی کنم  اما او گفت که من باید نقش فرید را بازی کنم من هم حرف او را قبول کردم.

بخش دوم این نشست با حضور منصورلشگری قوچانی تهیه کننده فیلم، مهدی جعفری فیلمبردار، آرمان موسی پور آهنگساز و بابک بهشاد بازیگر برگزار شد.

آرمان موسی پور آهنگساز «عصر یخبندان» بیان کرد: این موسیقی از نوع موسیقی توصیفی  است و یک تم تکرار شونده در آن دارد. همچنین یک موتیف عاشقانه رو به فنا نیز در آن شنیده می شود اگر شما در موسیقی تکرار می شنوید همه این تکرارها از قصد بوده است.

مصطفی کیایی در پاسخ به این سئوال که چرا به هیچ کدام از شخصیت های فیلم به اندازه پرداخته نشده است، بیان کرد: شخصیت در یک فیلم به این معناست که از یک جایی شروع شود و به یک جایی تمام شود و من این سئوال شما را قبول ندارم. همچنین قبول ندارم که فیلم به اندازه کافی گره ندارد. «عصر یخبندان» پر از گره افکنی است و این مسئله برای نگهداشتن مخاطب انجام شده است.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا موضوع فیلم بعدی او مشخص شده است یا خیر، تاکید کرد:  هنوز موضوع فیلم بعدی به ذهنم نرسیده است.

مهدی جعفری فیلمبردار نیز با اشاره به نوع فیلمبرداری گفت: تمام تلاش خودم را کردم تا دوربین در فیلم جلوه گری خاصی نداشته باشد و چیزی بیرون نزند.

آرمان موسی پور در ادامه بیان کرد: برای من تکرار شدن موسیقی در «عصر یخبندان» مانند پیچکی بود که به پای شخصیت های فیلم پیچیده شده بود.

مصطفی کیایی درباره لوکیشن های متعدد فیلم بیان کرد: فیلمنامه دارای ۴۲ لوکیشن مختلف بود که حجت اشتری طراح صحنه «عصر یخبندان» زحمت زیادی برای انتخاب این لوکیشن ها انجام داده است.

نیما جعفری جوزانی با اشاره به تدوین فیلم گفت: تدوین «عصر یخبندان» با عجله انجام نشد. من و مصطفی کیایی برای تدوین عصر یخبندان زمان زیادی گذاشتیم در صورتی فیلم تدوین مجدد می شود که کیایی بخواهد فرم فیلمنامه را تغییر دهد.

لشگری تهیه کننده فیلم در پایان این نشست متذکر شد: زمانی که فیلمنامه را خواندم متوجه شدم داستان درباره معضل مواد مخدر و اعتیاد است. برای ساخت این فیلم با کارشناسان بسیاری از حوزه های مختلف صحبت کردیم و مشورت گرفتیم تا بتوانیم یک فیلم قابل قبول از نظر محتوایی بسازیم. متاسفانه در ایران ۱.۵ میلیون نفر به مواد شیمیایی معتاد هستند و امیدوارم عصر یخبندان شرایطی را پیش آورد تا مسئولان به فکر حل این بحران در جامعه باشند.

نظر شما