شناسهٔ خبر: 28678 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آسیه جبار نویسنده شهیر الجزایری درگذشت

آسیه جبار نویسنده مشهور الجزایری که در سال ۲۰۰۵ به عضویت دایم فرهنگستان فرانسه درآمده بود، درگذشت.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، آسیه جبار، رمان‌نویس، نویسنده و فیلمساز سرشناس الجزایر در ۷۸ سالگی در بیمارستانی در پاریس درگذشت.

جبار که از مدافعان حقوق زنان در کشورش و جهان عرب به شمار می‌رفت و در کتاب‌هایش به موانع و مشکلات زندگی زنان می‌پرداخت، هر سال یکی از گزینه‌های نوبل ادبیات بود.

او نویسنده بیش از ۱۵ رمان به زبان فرانسوی بود و در مجموعه آثارش مجموعه شعر و داستان کوتاه نیز دارد. آثار این نویسنده به ۲۳ زبان ترجمه شده‌اند و عمده آنها بر مبارزات مردم الجزایر برای استقلال متمرکز هستند و در عین حال به حمایت از حقوق زنان مسلمان و تلاششان برای رهایی می‌پردازند.

هویت فردی، جنگ استقلال الجزایر و میراث استعمار فرانسه در این کشور از دیگر موضوع‌هایی است که در کتاب‌های آسیه جبار به آنها پرداخته شده استنخستین کتاب آسیه جبار به نام «عطش» در سال ۱۹۵۷ منتشر شد. این کتاب که با نام اصلی او یعنی فاطمه الزهرا املحاین منتشر شد، با اقبال روبه رو شد. کتاب‌های بعدی این نویسنده با نام آسیه جبار به دست انتشار سپرده شدند.

خانم جبار در سال ۱۹۷۷ نخسیتن فیلمش را با عنوان «ترانه زنان مون شوا» ساخت که شخصیت اصلی آن زنی مهندس بود که پس از سال‌ها تبعید در غرب به الجزایر باز می‌گردد. او برای این فیلم برنده جایزه بین‌المللی منتقدان از جشنواره دو سالانه ونیز در سال ۱۹۷۹ شد. او چند فیلم مستند نیز در کارنامه‌اش دارد.

خانم جبار که سال ۲۰۰۵ به عضویت فرهنگستان فرانسه درآمد، در دانشگاه نیویورک هم تدریس می‌کرد و به همین دلیل ساکن دو شهر پاریس و نیویورک بود. وی که روز جمعه در بیمارستانی در پاریس درگذشت، در شرشل، شهر ساحلی الجزایر که زادگاهش بود، به خاک سپرده خواهد شد.

نظر شما