شناسهٔ خبر: 28686 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتابفروشی «بوك‌لند» ایران افتتاح شد

شب گذشته مركز خريد پالاديوم، ميزبان افتتاح رسمی كتابفروشی «بو‌ك‌لند» با حضور چهره‌های فرهنگي متعدد بود. در اين مراسم، مصطفی ملكيان از ديگرگزينی و بزرگ‌منشی اشخاصی كه كار فرهنگی در اين كشور انجام می‌دهند، گفت و فريدون مجلسی نیز از ايثارگري افرادي كه اين روزها بخشی از سرمايه خود را به كتابفروشي اختصاص می‌دهند. مهم‌ترين نقطه ضعف اين مراسم بی‌احترامی به خبرنگاران دعوت‌شده و ممانعت از حضور آنان در محل استقرار مهمانان بود و مستمر از خبرنگاران خواسته می‌شد به محل حضور مهمانان وارد نشوند. اگر سماجت خبرنگاران نبود این گزارش هیچگاه تهیه نمی‌شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ فروشگاه کتاب «بوک‌لند» بعد از پنج ماه فعالیت آزمایشی، شب گذشته (شنبه 18 بهمن) با حضور چهره‌های فرهنگی مانند مصطفی ملکیان، الهی قمشه‌ای، فریدون مجلسی، کامبیز درم‌بخش، اردشیر رستمی، سامان گلریز، الهام پاوه‌نژاد و... به طور رسمی گشایش یافت. 

بوک‌لند در طبقه سوم مرکز خرید پالادیوم در میدان الف در خیابان مقدس اردبیلی با وجود کافی‌شاپی آرام و فضایی برای بازی کودکان در کنار آن، این کتابفروشی متفاوت را به مرکزی فرهنگي-تفريحي برای مخاطبان در سنین مختلف تبدیل کرده است.
 
برنامه افتتاحیه «بوک‌لند» با مجری‌گری رضا رفیع (مجری برنامه «قند پهلو» در شبکه آموزش صدا و سیما) و گپ و گفت با مهمانان دعوت‌شده در این مراسم و البته موسیقی زنده همراه بود. رضا رفیع ابتدا سراغ حسن رفتاری، مدیر مرکز خرید پالادیوم رفت و درباره علت اختصاص دادن یکی از بهترین طبقات این مرکز خرید، آن در هم مساحتی بزرگ به کتابفروشی پرسید و با این پاسخ مواجه شد که اگر می‌دانستم افراد فرهنگی اینقدر خوب هستند، تمام قسمت‌های این پاساژ را به «بوک‌لند» تبدیل می‌کردم.
 
رفتاری با توجه به این توضیح رفیع که «امروز همه به دنبال کارهای سودآور هستند و نه سوزآور» گفت: سابقه تاریخی و فرهنگ غنی ملت ایران قابل چشم‌پوشی نیست. به همین دلیل نیاز داریم چنین کتابفروشی‌هایی در ایران آماده کنیم و در اختیار مردم قرار دهیم. تجربه خوب من در اختصاص دادن بخشی از مرکز خرید پالادیوم به کتابفروشی، موجب شد تا در آینده اگر قصد داشتم جای دیگری را بسازم، حتما فضای بیشتری از آن را به کتابفروشی اختصاص دهم و به فکر سود و زیان مالی نیز نباشم.

افتتاحیه‌ای با بوی کتاب و پیتزا
رفیع با اشاره به بوی کتاب و پیتزایی که در مراسم گشایش «بوک لند» در فضا پیچیده بود، به ضرورت وجود کتابخانه و کباب‌خانه اشاره کرد و گفت: امیدوارم کسانی که تمکن مالی دارند، بکوشند  چنین فضاهای فرهنگی متفاوتی را برای مردم ایران بنا کنند.
 
سپس رفیع به نزد دکتر الهی قمشه‌ای رفت و با اشاره به «الکتاب بساتین العلماء» درباره ضرورت ساخت چنین کتابفروشی‌هایی پرسش‌هایی را مطرح کرد. ولی صدای آرام دکتر الهی قمشه‌ای، شلوغی فضا و مهم‌تر از همه، ممانعت مسئولان «بوک‌لند» از ورود خبرنگاران دعوت‌شده به محل استقرار مهمانان، مانع از شنیدن و به تبع آن ثبت سخنان ایشان شد.
 
رفیع در بخشی از صحبت خود با اشاره به مصرع «فراغتی و کتابی و گوشه چمنی» از حافظ گفت: این روزها اگر فراغتی و گوشه‌چمنی فراهم شود، همه سراغ وایبر و واتساپ و امثال آن می‌روند و کمتر کسی به سراغ کتاب می‌آید!
 
چراغ‌های کتابفروشی «بوک‌لند» با شمارش معکوس حاضران در محل به نشانه گشایش رسمی این محل روشن شد و مهمانان روانه فضای اصلی کتابفروشی شدند. فقط در این محل بود که خبرنگاران پس از رایزنی فراوان، اجازه صحبت با مهمانان حاضر در این برنامه را یافتند.
 


امیر حسین‌زادگان، مدیر انتشارات ققنوس، درباره ضرورت افتتاح کتابفروشی در کشور با توجه به کمبود ویترین کتاب به خبرنگار ایبنا گفت: افتتاح چنین کتابفروشی‌هایی به بازار کتاب کمک فراوانی می‌کند. من بسیار خوشحالم که مدیر مرکز خرید پالادیوم بخشی از سرمایه خود را به کار کتاب و کتابخوانی اختصاص داده است. امیدوارم دیگر بنگاه‌های اقتصادی نیز، کم‌کم بخشی از سرمایه خود را به ترویج فرهنگ و کتاب و کتابخوانی اختصاص دهند تا از این طریق سرمایه‌هایی که در روند تولید و فروش کتاب موثرند، افزایش یابد.  ‌
 
 با غلبه اطلاعات بر معرفت در سطح جهان مواجهیم
استاد مصطفی ملکیان درباره کتاب و کتابفروشی گفت: تنها کاری که در کشور ما هیچ اجری ندارد، کار فرهنگی است. چنین کارهای فرهنگی بزرگ‌منشی، دیگرگزینی و ایثار فراوان می‌خواهد.
 
نویسنده «سنت و سکولاریسم» در پاسخ به این پرسش رفیع که چرا امروز گرایش به وایبر و شبکه‌های اجتماعی بیش از کتاب است، گفت: من نمی‌توانم این مساله را تحلیل کنم ولی یک نکته در اینجا وجود دارد. امروز با غلبه اطلاعات بر معرفت در سطح دنیا مواجهیم. یعنی امروز information بر knowledge غلبه کرده است. information را به آسانی می‌توان از طریق شبکه‌های مجازی به دست آورد، ولی معرفت را باید از طریق کتاب حاصل کرد.
 
کتابفروشی نوعی ایثارگری است
فریدون مجلسی، دیگر مهمان این مراسم، درباره افتتاح کتابفروشی در ایران به خبرنگار ایبنا گفت: در چند سال اخیر ما بیش از آن‌که خبر افتتاح کتابفروشی به گوشمان برسد، با خبر بد بسته شدن کتابفروشی‌های متعدد مواجهیم زیرا عادت کتابخوانی در تمام دنیا کم شده و در ایران تقریبا به پایان رسیده است. افتتاح چنین کتابفروشی‌هایی از سوی کسانی که هم توانایی مالی زیادی دارند و هم شناخت خوبی نسبت به چگونگی کسب درآمد دارند، هم جای تبریک دارد و هم سپاس. اختصاص دادن بخشی از ثروت خود به منافع عمومی نوعی ایثارگری به حساب می آید.   
 


این مترجم و پژوهشگر افزود: زیبایی کتابفروشی و تنوع موضوعات کتابی در حوزه‌های مختلف ادبیات، رمان، تاریخ، فلسفه، علوم اجتماعی و... موجب می‌شود مخاطبان بیشتری برای خرید کتاب به این محل روی آورند. لازم است که دیگر ثروتمندان نیز در زمان حیاتشان به فرهنگ ایران خدمت کنند. افتتاح کتابخانه و کتابفروشی در این زمانه، کاری زیان‌ده است و به افراد متمکنی نیاز دارد که از عهده زیان آن برآیند.
 
این محقق حوزه تاریخ و سیاست، درباره افتتاح چنین کتابفروشی‌هایی در تمام نقاط تهران توضیح داد: در دیگر مناطق تهران نیز افراد متمکنی زندگی می‌کنند که به جای صرف ثروت خود در راه فرهنگ، صرفا به خرجی‌دادن‌های بزرگ در روزهای خاص اکتفا می‌کنند. چنین افرادی حاضر نیستند از سرمایه خود در راه فرهنگ و تولید فرهنگ استفاده کنند. در حالی که، راه رفتن در کتابفروشی و محیط‌های فرهنگی سطح تمدن افراد را افزایش می‌دهد.

كتابفروشي «بو‌ك‌لند» در یکی از شیک‌ترین مراکز خرید شمال تهران افتتاح شد اما در انتهای مراسم تنها پرسشی که برای خبرنگاران کتاب باقی ماند این بود که آیا اصحاب قلم و رسانه تافته جدا بافته از نویسندگان دعوت شده بودند که محل استقرارشان کنار در ورودی کتابفروشی آن هم به این شکل غیر فرهنگی بود؟ اگر این اتفاق در فضایی دیگر رخ می‌داد تعجب برانگیز نبود اما در کتابفروشی که خانه همه اهل قلم است این نگاه و شیوه برخورد غم انگیز است. 

نظر شما