شناسهٔ خبر: 28693 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انیمیشن را با سیاست‌های سلیقه‌ای کج و کوله کرده‌اند

تهیه‌کننده باسابقه انیمیشن تغییرات مدیریتی و اعمال سیاست‌های سلیقه‌ای را به تبدیل شدن انیمیشن به موجودی کج و کوله که نه خوب راه می‌رود، نه می‌پرد و نه به دل آدم می‌نشیند منجر دانست.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ علیرضا گلپایگانی تهیه‌کننده آثار انیمیشن درباره وضعیت فعلی انیمیشن در کشور اظهار کرد: در طول 10 سال اخیر اتفاقات کمی‌ در حوزه انیمیشن در صداوسیما رخ داد. البته در یکی دو سال گذشته سیاستی برای حمایت از پویانمایی اعمال شد و تاسیس شبکه پویا نیز تاثیر محسوسی داشت و اتفاق بزرگی بود.

وی افزود: اما به نظر می‌رسد سیاست کمی‌گرایی بر سیاست کیفی گرایی غلبه کرد و این موضوع باعث شد شرکت من به عنوان یک تولیدکننده از 40 پرسنل به 8 نفر تقلیل پیدا کند. البته این قضیه به پیش از این دو سال ربط دارد. سوال اینجا است که چرا تعداد واسطه‌ها بالاتر از تولیدکننده‌ها شده است؟

تهیه‌کننده انیمیشن «آقای مهربان» تأکید کرد: آیا ما توانستیم انیمیشن‌هایی بسازیم که برای کودکانمان جایگزین آثار خارجی باشد؟ البته به همین راحتی نمی‌توان جایگزینی برای کاراکترهای محبوب انیمیشن‌های خارجی پیدا کرد و نیازمند کار فرهنگی زمان‌بر است اما اگر در مسیر باشیم باز هم امیدوار کننده است؛ اینکه مثلا بدانیم تا 5 سال آینده شخصیت محبوبی خلق خواهیم کرد.

گلپایگانی یادآور شد: اگر بپرسیم سیاست‌های 10 ساله اخیر در این راستا بود یا خیر، با قاطعیت نمی‌توان پاسخ مثبت داد. چون مدیران طی سال‌ها تغییر کردند. مدیریت پیشین صبا و پویا انسان بسیار بسیار دلسوزی بود اما در این 10 سال چندین مدیر عوض شدند و موجودی به نام انیمیشن را براساس سیاست‌های سلیقه‌ای کج و کوله کردند. موجودی که نه خوب راه می‌رود نه می‌پرد نه به دل آدم می‌نشیند. اما اتفاق مثبتی افتاد و شرکت‌ها و افرادی که وارد عرصه انیمیشن شدند بسیار بسیار گسترده شدند.

وی همچنین درباره ملزومات انیمیشن در دوران مدیریت جدید صداوسیما در پایان گفت: ما به اصلاح مسیری که کج و بالا و پایین شده نیاز داریم. برخی از سلیقه‌های فردی در مدیریت‌های قبلی تاثیر منفی روی کار گذاشته است؛ انتخاب افرادی که شایستگی حضور در انیمیشن را نداشتند، به این عرصه صدمه زده است. حضور پول در برخی قسمت‌ها نه تنها کمک نکرده بلکه فسادهایی ایجاد کرده، واسطه‌ها را افزایش داده و تولیدکنندگان واقعی را دلسرد کرده است.

نظر شما