شناسهٔ خبر: 28696 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کاهش برنامه‌های زنده؛ راهی برای افزایش کیفیت یا نظارت؟

زمزمه‌ی به حداقل رساندن برنامه‌های زنده تلویزیون، چند هفته‌ای است که در کنار موضوعاتی چون «کوچک‌سازی و ادغام شبکه‌ها» و «تعدیل نیروها» در سازمان صداوسیما به گوش می‌رسد؛ در این راستا برخی برنامه‌های زنده طی این مدت تولیدی شده‌اند و برخی دیگر فقط تا عید فرصت دارند که زنده روی آنتن بروند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ تصمیم تلویزیون درباره‌ی به حداقل رساندن برنامه‌های زنده که از آن به عنوان «ساماندهی» یاد می‌شود، در حوزه‌ی برنامه‌های گفت‌وگومحور اعمال خواهد شد؛ تحقق این اتفاق اگرچه نگرانی حذف حس ارتباط لحظه‌ای و همراهی و تعامل آنی مخاطب با برنامه‌ها را به همراه دارد، اما از سویی این توضیح را هم با خود به یدک می‌کشد که در برنامه‌های تولیدی و ویرایش شده، کنترل و نظارت دقیق‌تری صورت می‌گیرد و در نتیجه کیفیت برنامه‌ها نیز بالاتر خواهد رفت.

شریعت‌پناهی، مدیر گروه اجتماعی شبکه سه در این زمینه توضیح داده است که «پخش برخی برنامه‌های زنده به صورت تولیدی به معنای حذف تمامی برنامه‌های زنده تلویزیون نیست، بلکه قرار است آثاری به صورت زنده به مخاطبان ارائه شود که نمایش زنده و ارتباط آنی و لحظه‌ای با مخاطب ضرورت داشته باشد.»

به حداقل رساندن برنامه‌های زنده‌ی تلویزیون که یکی از رویکردهای جدید سازمان صداوسیما پس از روی کار آمدن محمد سرافراز (رییس سازمان صداوسیما) و علی اصغر پورمحمدی (معاون سیما) است، چند سال قبل و در دوران ریاست سید عزت‌الله ضرغامی هم به صورت مقطعی اجرایی شد، اما مجددا به مرور بر حجم برنامه‌های زنده‌ی تلویزیون اضافه و اوضاع به روال سابق بازگشت.

اما در حال حاضر اینگونه عنوان می‌شود که برنامه‌هایی چون «سیمای خانواده» و «صبح به خیر ایران» که سال‌هاست زنده روی آنتن می‌روند، مشمول قانون جدید خواهند ‌شد و به مرور دیگر زنده پخش نمی‌شوند. همچنین از برنامه‌هایی چون «فیتیله»، «فیروزه»، «مصیر»، «این شب‌ها» و ... به عنوان دیگر برنامه‌هایی که در آینده نزدیک دیگر به صورت زنده پخش نخواهند شد، یاد می‌شود‌.

در شبکه سه هم برنامه «گلبرگ» مدتی است که تولیدی پخش می‌شود. «زنده باد زندگی» (شبکه دو) و «اردیبهشت» (شبکه چهار) هم تولیدی شده‌اند.

اما اعلام خبر تولیدی شدن برنامه‌های زنده در هفته‌های اخیر نگرانی‌هایی را برای مخاطبان و اهالی رسانه در پی داشته است؛ اینکه در این تصمیم‌گیری جدید آیا برنامه‌هایی چون «نود»، «هفت» و ... که نیمی از جذابیت خود را مدیون چالش‌هایی هستند که روی آنتن زنده شکل می‌گیرد، نیز مشمول این قانون خواهند شد؟ تاکنون که خبری رسمی در این خصوص اعلام نشده و به نظر نمی‌رسد که چنین تصمیمی هم در دستور کار مدیران صداوسیما باشد.

اما یکی دیگر از ساختارهای پرمخاطب تلویزیون، تاک‌شوهای شبانه‌ای است که اتفاقات غیرمنتظره روی آنتن زنده، عاملی برای افزایش جذابیت این برنامه‌ها در سال‌های ‌اخیر بوده است.

«بعضیا» با اجرای علی ضیاء نمونه‌ای مشابه این تاک‌شوها یا برنامه‌های گفت‌وگو محور است که همچنان پخش آن در شبکه سه ادامه دارد و اتفاقا با بهره‌گیری از همین آنتن زنده، اتفاقات جذابی را هم رقم زده است؛ مانند نمونه‌ای که در این برنامه با حضور بابک حمیدیان شاهد بودیم و او با مواجه شدن با عروسک کودکی‌اش در بخشی از برنامه، به شدت غافلگیر شد.

البته حواشی تاک‌شوهای تلویزیونی همواره دردسرهایی را برای تلویزیون به همراه داشته که در نهایت آن‌هم به بیشتر دیده شدن این برنامه‌ها کمک کرده است. حواشی اخیر صحبت‌های رامبد جوان در تاک‌شوی شبکه سه یا آنچه در تاک‌شوی شبکه یک با اجرای محمد سلوکی اتفاق افتاد، نمونه‌هایی از حواشی اخیر است که تا مدتی هم خوراک رسانه‌های رسمی و شبکه‌های اجتماعی شده بود.

مروری بر تاک‌شوهای سال‌های قبل‌ تلویزیون، برنامه‌هایی چون «شب شیشه‌ای»، «صندلی داغ»، «ماه عسل»، «کوله‌پشتی»، «پارک ملت» و ... را به خاطر می‌آورد که هرچند هر کدام از آنها با ‌حواشی همراه بوده‌اند، اما هر کدام در دوران پخش خود رکورددار جذب بیننده هم بوده‌اند. و جالب اینکه برخی از این برنامه‌ها در دوران ریاست دکتر پورمحمدی – معاون حال حاضر سیما – که آن زمان مدیرت شبکه‌ها را بر عهده داشت، تولید و پخش شده‌اند.

با این حال تلویزیون در سال‌های اخیر تجربه‌ی موفق تاک‌شوی تولیدی «خندوانه» را هم ثبت کرده است. برنامه‌ی رامبد جوان اگرچه زنده نبود، اما با اعمال کمترین ممیزی، در ماه‌های اخیر جریان‌ساز هم شد.

بر این اساس، شاید بهتر این باشد که در آغاز راه پیش‌روی مدیران جدید، با اعتماد به طرح «ساماندهی برنامه‌های تلویزیون»، این رویکرد را به منزله‌ی تصمیمی برای بالا بردن کیفیت برنامه‌هایی دانست که با حداقل ممیزی‌ها، آنچه در جریان یک برنامه گفت‌وگو محور به وقوع می‌پیوندد را به نظر بیننده تلویزیون برسانند.

نظر شما