شناسهٔ خبر: 28703 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

حسین محجوب مهمان دوازدهمین نشست تاریخ شفاهی کتاب

دوازدهمین نشست از سلسله نشست‌های تاریخ شفاهی کتاب، دوشنبه 20 بهمن‌ماه با حضور حسین محجوب، مدیر شرکت سهامی انتشار برگزار می‌شود. وی هفته گذشته نیز در این نشست سخنرانی کرد و این هفته بخش دوم سخنانش را ارائه خواهد کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ دوازدهمین نشست از سلسله نشست‌های «تاریخ شفاهی کتاب» که هر هفته دوشنبه‌ها به همت «مرکز کتاب‌پژوهی» موسسه خانه کتاب برگزار می‌شود، این هفته با  حضور دوباره حسین محجوب برپا خواهد شد.

محجوب که مهمان هفته قبل نشست تاریخ شفاهی و نصرالله حدادی بود، به دلیل ناتمام ماندن سخنانش در جلسه گذشته برای دومین‌بار در این نشست حاضر می‌شود و از خاطرات خود از مدیریت شرکت انتشار سخن می‌گوید. وی هفته گذشته به پیشینه این انتشارات پرداخت و گفت: «اولین بار در جلسات سخنرانی که انجمن اسلامی مهندسان در مسجد هدایت داشتند شرکت کردم. آن زمان توده‌ای‌ها و ماتریالیستی‌ها تبلیلغات زیادی می‌کردند و من به اقتضای سن دچار تحیر شده بودم. یک بار در زمان عبور از مقابل مسجد هدایت متوجه اعلامیه‌ای شدم که در آن نوشته بود «جلسات تفسیر قرآن در این مسجد برپا می‌شود.» من ابتدا از کنار آن بی‌تفاوت گذشتم اما تصمیم به شرکت در این جلسات گرفتم. در مسجد کتاب «راه طی شده» بازرگان را دیدم و بعد از خواندن مقدمه آن، کتاب را خریدم و به منزل بردم و تا اذان صبح آن را مطالعه کردم. آن موقع موذن خوش‌صدایی در محل ما اذان می‌گفت...»
 
«از میان سناتورهای رژیم شاه فقط رضا صدیق، رضازاده شفق و علی دشتی به کتابخانه ما می‌آمدند. کار آنجا فرهنگی بود و ما ارتباطی با سناتورها نداشتیم. کتابخانه مجلس سنا بسیاری از کتاب‌های نایاب را پیدا و خریداری می‌کرد، از جمله کتاب‌های بهائیان را که یکی از آنها از روسیه به ایران ارسال شد. جهانداری کتاب‌های نایاب را پیدا می‌کرد و تقی‌زاده از این کار بسیار خوشحال می‌شد و عنوان می‌کرد: «جهانداری کتاب‌هایی که خروس صدای آنها را نشنیده، پیدا می‌کند.»
 
«کاظم یزدی در سال 1342 که واقعه 15 خرداد اتفاق افتاد، بورسیه شده بود و نمی‌توانست به عنوان مدیر عامل در شرکت به کار خود ادامه دهد، به همین دلیل محمد رمضانی که با من آشنایی داشت، پیشنهاد مدیرعاملی‌ام را مطرح کرد و به این ترتیب من در این سمت مشغول شدم. بعد از آن سحابی و بازرگان را گرفتند و زندانی کردند.»
 
دوازدهمین نشست تاریخ شفاهی کتاب دوشنبه 20 بهمن‌ماه ساعت 16 در نشانی چهارراه ولیعصر، خیابان برادران مظفر جنوبی، کوچه خواجه نصیر، پ 2، سرای اهل قلم برگزار می‌شود.

نظر شما