شناسهٔ خبر: 28715 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رئیس نظارت بر ضوابط نشر: تغییر مدیر اداره کتاب ربطی به دادن یا ندادن مجوز کتابی خاص ندارد

رئیس هیئت نظارت بر ضوابط نشر ضمن شرح خدمات شجاعی‌صائین در مدت حضورش به عنوان مدیر اداره کتاب، اخبار برخی رسانه‌ها را که این تغییر را به دادن یا ندادن مجوز به برخی کتاب‌ها ارتباط داده بودند، تکذیب کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ رئیس هیئت نظارت بر ضوابط نشر در پاسخ به این سوال که با توجه به ارتباط تنگاتنگ این شورا و شخص شما با دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت ارشاد، آیا از علت و یا دلیل برکناری مدیر این دفتر، اطلاعی دارید؟، گفت: من اگر در جریانِ اصل علت هم باشم، طبیعتاً آن را نخواهم گفت ولی می‌توانم این را بگویم و تاکید کنم که قطعاً و جزماً این تغییر به هیچ عنوان مربوط به کتاب، جواز کتاب و عدم جواز کتاب نبوده است.

وی افزود: من رئیس هیئت نظارت بر ضوابط نشر هستم و آقای شجاعی صائین هم از دوستان عزیز من است و در دولت قبل هم بودند و خیلی هم به بنده لطف داشتند و متقابلاً من هم به ایشان ارادت داشته‌ام و برای آمدن ایشان به اداره کتاب، من بیشتر از هر کسی تاکید کردم. ما بارها و بارها با هم می‌نشستیم و در مورد کتاب‌هایی که برای دادن مجوز نشر یا ندادن آن، چه آنچه از قبل مانده بود و چه آنچه الان می‌آمد، با هم ساعت‌ها بحث می‌کردیم ولی حتی در یک مورد هم با هم اختلاف نداشتیم.

مهدوی‌راد اضافه کرد: آنچه در فضای برخی خبرگزاری‌ها آمده که برای نشر یا عدم نشر کتاب یا کتاب‌های خاص، ایشان برکنار شده است، به هیچ وجه و هیچکدام صحت ندارد و من اکیداً این اخبار و گزارش‌ها را تکذیب می‌کنم. به هیچ عنوان و حتی یک مورد هم نبود سرِ‌ کتابی که بنده با ایشان و یا معاونت فرهنگی با ایشان، اختلاف داشته باشند یعنی مثلاً ایشان تاکید کرده باشد بر عدم نشر یک کتاب و ما تاکید کرده باشیم بر نشر آن، اصلاً چنین چیزی نبوده است.

رئیس هیئت نظارت بر ضوابط نشر همچنین با بیان اینکه ابداً چنین چیزی هم نبوده که نگاه شجاعی صائین در اداره کتاب با نگاه معاون فرهنگی، دارای اختلاف جدی بوده باشد، گفت: اتفاقاً اتفاق خیلی خوبی که در دوره حضور آقای شجاعی صائین در اداره کتاب افتاد و رو به پایان هم هست، تدوین آئین‌نامه‌های شفاف برای ممیزی بود. چون قانون که دستِ ما نیست، قانون (ضوابط نشر)، مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است اما در این مدت تحقیقاً هر دو هفته یک بار جلسات کمیته تخصصی برای تدوین آئین‌نامه نهایی را برای عرضه به هیئت نهایی، برگزار می‌کردیم و در واقع در این کمیته‌ها، آئین‌نامه‌ها را شفاف می‌کردیم.

وی ادامه داد: اتفاقاً ایشان (شجاعی صائین) با دوستانشان خیلی در این رابطه زحمت کشیدند چون خود آنها معتقد بودند که آئین‌نامه‌هایی که تا پیش از این بوده، خیلی شفافیت نداشت و بررس‌ها، گاهی نمی‌دانستند که کتاب‌ها را چگونه باید ارزیابی کنند. کما اینکه در همین هفته گذشته هم ما چند آئین‌نامه را بررسی کردیم. ما در واقع ساعت‌ها با همکاری دوستان در اداره کتاب، در مورد این آئین‌نامه‌ها بحث می‌کردیم و وقتی به نتیجه می‌رسیدیم، عیناً بر اساس همان نتیجه، تصمیم‌گیری می‌شد.

مهدوی‌راد گفت: آقای شجاعی هم یکی از آقایان بود که می‌نشست در این جلسات و ایشان هم بحث‌های خودش را مطرح می‌کرد. اعضای هیئت نظارت بر ضوابط نشر، همگی استادان مطرح در حوزه‌های خودشان هستند و بررسی‌های کارشناسی در این موارد صورت می‌گرفت و به همین خاطر می‌گویم که اصلاً این موضوع [برکناری مدیر اداره کتاب] ربطی به دادن یا ندادن مجوز به کتاب یا کتاب‌های خاصی ندارد.

رئیس هیئت نظارت بر ضوابط نشر همچنین در واکنش به این نکته که «اگر اینگونه است که شما می‌فرمائید، به نظر می‌رسد باید از آقای شجاعی تقدیر می‌شد نه اینکه او را برکنار کنند»، گفت: حالا حتماً چیزهای دیگری هم هست، اداری و غیراداری که اینها را باید خودشان بگویند، من فقط به حوزه‌های علمی این موضوع ورود کردم.

نظرات مخاطبان 0 1

  • ۱۳۹۴-۰۹-۱۸ ۱۶:۵۲مونا 0 0

    با سلام
    توروخدا به داد ما نوینده ها برسید
    خسته شدم از بس دویدم برای مجوز کتابم و بدتر اینه که نمیگن مشکلش چیه لااقل حلش کنم الان دوساله واسه یه کتابم معطل مجوزم خدا ازشون نگذره 
                                

نظر شما