شناسهٔ خبر: 28728 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مجلدات دوم و سوم دانشنامه تهران بزرگ در راه است

مجلدات دوم و سوم «دانشنامه تهران بزرگ» که به عنوان اثر برگزیده بخش کلیات در سی و دومین دوره کتاب سال معرفی شد و از سوی رییس جمهوری مورد تقدیر قرار گرفت، در سال آینده منتشر می‌شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، تألیف دانشنامه تهران بزرگ از سال ۱۳۸۸ در این مرکز آغاز شده است و دو جلد نخست آن که به منطقه شمیرانات اختصاص دارد، اوایل امسال روانه بازار کتاب شد. علی همدانی، مدیر دانشنامه تهران بزرگ در این باره گفت: این دانشنامه به منظور تدوین مرجعی موثق و ناظر بر همه جنبه‌های حیات مادی و معنوی تهران بزرگ طراحی شده است و پیش بینی می‌شود که در برگیرنده حدود ۱۰ هزار مقاله شامل موضوعات گوناگون از جنبه‌های حیات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی تهران به ویژه در ۲۰۰ سال اخیر باشد.

او افزود: دو جلد نخست دانشنامه تهران بزرگ با عنوان «شمیرانات» که زیر نظر سید کاظم موسوی بجنوردی، رییس مرکز دایرة المعارف بزرگ اسلامی تألیف شده، مشتمل بر ۱۳۰۰ مقاله پژوهشی درباره جغرافیای طبیعی و تاریخی؛ نهادهای سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مستقر در شمیران؛ رویدادهای تاریخی؛ و معرفی مفاخر  این منطقه است و ۵۸ پژوهشگر نخبه تألیف آن را برعهده داشته‌اند.

مدیر دانشنامه تهران بزرگ اظهار داشت: با توجه به اینکه چهره شمیران در دهه‌های اخیر به شدت دگرگون شده و آثار تاریخی این منطقه و حتا طبیعت آن به سرعت رو به نابودی می‌رود، ثبت وضعیت کنونی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و با گذشت زمان، اهمیت پژوهشی این دانشنامه دو چندان خواهد شد.

علی همدانی با اعلام اینکه دو بخش دیگر دانشنامه تهران بزرگ، شامل محدوده فرمانداری شهر تهران و شهر ری است، افزود: تا کنون کار تألیف حدود ۹۰۰ مقاله از مجموع ۵۰۰۰ هزار مقاله بخش تهران به پایان رسیده است و پیش بینی می‌کنیم که در بهار سال آینده، نخستین جلد این بخش نیز منتشر شود.

نظر شما