شناسهٔ خبر: 28772 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رئیس هیات نظارت بر کتاب پاسخ داد؛

ممیزی دقیق و شفاف می‌شود؟

رئیس و سخن‌گوی هیات نظارت بر نشر کتاب می‌گوید: ما در هیئت نظارت بر نشر کتاب اصل را بر این گذاشته‌ایم که آیین‌نامه‌ها را براساس قانونی که شورای عالی انقلاب فرهنگی دارد دقیق و شفاف کنیم.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا‌؛ حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی مهدوی راد درباره‌ی سازوکار تشکیل جلسات هیات نظارت بر ضوابط نشر کتاب و تعداد کتاب‌هایی که تا به حال در این جلسات بررسی شده‌اند‌، گفت: تعداد کتاب‌هایی که به این هیات آمده‌اند در حافظه‌ام نیست، اما قطعا کتاب به هیات نظارت می‌آید. هیات نظارت یک بخش کلی شامل اعضای فعلی و مشخص‌شده دارد که کتاب‌های مورد بحث به آن‌جا نمی‌آید، چون بحث آن‌ها در این کمیسیون که 15 - 16 نفر عضو دارد به جایی نمی‌رسد.

او در ادامه اظهار کرد: اما این بزرگواران یک کمیته تخصصی هفت‌نفره تعیین کرده‌اند که گاهی در آن‌جا راجع به مباحث مختلف ساعت‌ها بحث می‌شود. در این جلسات هم کتاب مورد بحث قرار می‌گیرد و هم آیین‌نامه‌ها؛ یعنی ما اصل را بر این گذاشته‌ایم که آیین‌نامه‌ها را براساس قانونی که شورای عالی انقلاب فرهنگی دارد دقیق و شفاف کنیم، یعنی خود این دوستان هم معتقد بودند به خاطر این‌که آیین‌نامه‌ها خیلی کش‌دار است بررس‌ها واقعا می‌مانند چه کار کنند.

او افزود: هم کتاب به هیات نظارت می‌آید و هم آیین‌نامه‌ها در آن‌جا بررسی می‌شوند. وقتی در یک مرحله به نتیجه رسیدیم درباره این نتیجه در جلسه بالا هم بحث می‌کنیم به طوری که گاهی روی یک ماده ساعت‌ها به تبادل نظر می‌پردازیم و نهایتا در این‌باره تصمیم‌گیری می‌شود.

رئیس و سخن‌گوی هیات نظارت بر نشر کتاب در پاسخ به این سوال که در این جلسات کتاب‌هایی که مجوز نگرفته‌اند چگونه بررسی می‌شوند یا مورد بحث قرار می گیرند، گفت: ما آیین‌نامه داریم. اگر در مرحله‌ای همه بررس‌ها اجماع داشته باشند کتاب نشر پیدا می‌کند، اما اگر بین بررس‌ها اختلاف بیفتد کمیته بعدی آن را بررسی می‌کند. نظر این کمیته به هر طرف بچربد رای به آن سمت صادر می‌شود و اگر نظر آن کمیته بر انتشار کتاب باشد‌، کتاب منتشر می‌شود؛ ولی اگر باز هم نظر این کمیته مورد مناقشه باشد یک بار دیگر بررسی می‌شود و در این‌جا اگر ناشر به رای اعتراض نداشت، که هیچ، اما اگر اعتراض داشت باز هم این اعتراض بررسی می‌شود. همه این کارها کاملا دقیق، شفاف و با آیین‌نامه‌های مشخص جلو می‌رود.

مهدوی راد در ادامه درباره این‌که آیا رمان «کلنل» محمود دولت‌آبادی که این روزها دوباره بحثش مطرح شده به هیات نظارت بر کتاب رفته است‌ یا خیر، گفت: این کتاب از قبل ممنوع بوده و برای بار بعد به مرحله بررسی و داوری نیامده است. این کتاب در گذشته و در همان زمان بررسی، ممنوع یا معلق شده و در دور جدید به هیات نظارت نیامده است.

نظر شما