شناسهٔ خبر: 28828 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

موسوی: بحران هویت گریبانگیر مناطق قومی ایران است

نماینده هیئت داوران همایش بین‌المللی تاریخ محلی مازندران گفت: بحران هویت گریبانگیر برخی مناطق قومی فرهنگ خاص در ایران است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ سید رحیم موسوی ظهر سه شنبه در نشست خبری همایش بین المللی تاریخ محلی مازندران در سالن اندیشگاه مرکز اسناد و کتابخانه ملی مازندران اظهارداشت: متاسفانه گفتگو به زبان طبری، بررسی و بحث در خصوص فرهنگ، آداب، رسوم، باورها، افسانه ها و ضرب المثل ها در باور نسل جدید یک بی کلاسی است.

وی افزود: برای اعتلای فرهنگ بومی، تاریخ، زبان و پیشینه اقدامات بسیاری در کشور صورت گرفت ولی متاسفانه در  مازندران کمتر به آن توجه شده است.

وی با بیان اینکه در فرهنگ بومی و محلی مازندان برنامه ریزی های های بسیاری شده، افزود: با توجه به میزبنی مازندران در برگزاری همایش بین المللی تاریخ محلی این یک فرصت خوبی برای هویت مازندران گام های موثری برداشته شود و داشته های پیشنیان را جمع آوری کرد.

موسوی با بیان اینکه زبان مازندرانی دارای گویش های مختلف است، اذعان داشت: نخستین مرگ زبانی در ایران زبان طبری یا مازندرانی است که متاسفانه گویش های پراکنده عامل آن است. وی به ایجاد یک شعبه انجمن تاریخ محلی در مازندران تاکید کرد.

همچنین دبیر علمی همایش بین المللی تاریخ محلی مازندران با بیان اینکه از نظر تاریخی در مازندران غنی هستیم، گفت: باید تاریخ مازندران به روز رسانی شود.

علی رمضانی پاچی با بیان اینکه این همایش ۷ اسفند در پلاژ پردیس نیروی انتظامی ساری برگزار می شود، اظهار داشت: به دبیرخانه همایش ۱۷۳ چکیده مقاله و ۱۲۵ مقاله تا پایان دی ماه ارسال شد که ۲۶ داور برای بررسی این مقالات انتخاب و از این تعداد  ۳۲ مقاله معرفی شدند.

وی بیان کرد: بیشترین مقالات از غیر مازندرانی ها به دبیرخانه ارسال شد و ۱۰ مقاله از کشورهای آمریکا، آلمان، روسیه، گرجستان و ... بوده است. رمضانی بیان کرد: مقاله های انتخاب شده بصورت کتاب یا سی دی توسط دانشگاه مازندران چاپ می شود.

نظر شما