شناسهٔ خبر: 28857 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

برنده جایزه «هاینریش مان» معرفی شد/ نویسنده‌ای علاقمند به نوآوری

آکادمی هنر برلین جایزه هاینریش مان ۲۰۱۵ را به مقاله‌نویس، شاعر و نویسنده لهستانی آدام زاگایوسکی اهدا می‌کند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، آکادمی هنر برلین که از قدیمی ترین موسسه‌های فرهنگی اروپاست، جایزه ادبی هاینریش مان را با داوری فردریش دیکمان، سباستین کلیان اشمیت و رابرت شیندل به آدام زاگایوسکی اهدا می کند.

این جایزه به ارزش ۸ هزار یورو در تاریخ ۲۷ مارس به این چهره ادبی لهستانی اهدا خواهد شد.

گروه داوری این نویسنده را به عنوان خالقی که دوستدار ادبیات آلمانی و فرانسوی و نیز ادبیات آمریکایی و روسی است و به عنوان نویسنده‌ای علاقه‌مند به نوآوری، شایسته دریافت این جایزه خواند.

وی متولد ۱۹۴۵ در لووف است که در کراکوف بزرگ شده و در رشته روانشناسی و فلسفه و ادبیات جنگ تحصیل کرده است. او سال ۱۹۸۲ به پاریس رفت و بیست سال آنجا زندگی کرد. وی امروز در کراکوف نزدگی می کند و از سال ۲۰۰۷ در دانشگاه شیکاگو نیز به تدریس مشغول شده است.

«خط باریک» در سال ۱۹۸۱، «رومی» در سال ۱۹۸۵، «عرفان برای مبتدی‌ها: شعرها» در سال ۱۹۹۷، «من غوطه ور بر فراز کراکوف؛ خاطرات» در سال ۲۰۰۰، «مرغزارهای بورگوندی: شعرهای منتخب» در سال ۲۰۰۳، «دفاعیات از شور؛ مقالات» در سال ۲۰۰۸،   «دست نامرئی؛ اشعار»  در سال ۲۰۱۳ و «مدخلی بر هنر، خاطرات بی‌تاریخ» در سال ۲۰۱۴ از جمله آثار این نویسنده لهستانی هستند.

جایزه هاینریش مان جایزه‌ای ادبی است که از سال ۱۹۵۳ از سوی آکادمی هنر برلین (پیشتر از سوی آکادمی هنر جمهوری دموکراتیک آلمان) هر سال اهدا می‌شود. این جایزه که به نام هاینریش مان نویسنده آلمانی قرن ۱۹ و ۲۰ نامگذاری شده، به منظور زنده نگه داشتن نام و خاطره وی به آثار انتقادی اجتماعی تعلق می‌گیرد.

رابرت اشنیدل در سال ۲۰۱۴، رابرت مناسه در سال ۲۰۱۳، اووه کولبه در سال ۲۰۱۲ و ماری لوییز شرر در سال ۲۰۱۱ از دیگر برندگان جایزه هاینریش مان در سال‌های اخیر هستند.

مراسم اهدای جایزه امسال هاینریش مان ۲۷ مارس در آکادمی هنر برلین برگزار می‌شود.

آکادمی هنر برلین که سال ۱۶۸۶ تاسیس شده از قدیمی‌ترین موسسه‌های فرهنگی اروپاست. این مجمع بین‌المللی برای هنرمندان، دارای ۴۰۰ عضو در ۶ بخش است: هنرهای تصویری، معماری، موسیقی، ادبیات، هنرهای نمایشی و فیلم و هنر رسانه‌ای.  

این آکادمی مکانی برای گردهمایی های هنرمندان و علاقه مندان به هنر است و طیف متنوعی از جوایز را برای دستاوردهای فوق‌العاده در زمینه هنر اهدا می‌کند.

نظر شما