شناسهٔ خبر: 28870 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

سهم جشنواره فیلم فجر از ادبیات

سی‌وسومین دوره جشنواره فیلم فجر در حالی برگزار شد که شعر و داستان در برخی فیلم‌ها نقشی نسبی و در برخی نیز نقش پررنگی داشتند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ یکی از ارتباط‌های شعر و سینما در جشنواره امسال به فیلم «احتمال باران اسیدی» اثر بهتاش صناعی‌ها مربوط است که «محمد شمس لنگرودی» که پس از سال‌ها شاعری به سینما آمده، سومین تجربه بازیگری‌اش را در این فیلم از سر گذراند. او در چند سال اخیر در دو فیلم دیگر با نام‌های «فلامینگو شماره 13» و «پنج در پنج» نیز به ایفای نقش پرداخته است.

«سیاوش کسرایی» دیگر شاعری بود که نام او در جشنواره فیلم فجر امسال، روی پرده در تیتراژ یک فیلم دیده شد. مسعود جعفری جوزانی در «ایران‌برگر» از یکی از شعرهای کسرایی که توسط شهرام ناظری اجرا شد، به‌عنوان ترانه‌ تیتراژ پایانی استفاده کرد.

دیگر حضور یک شاعر سرشناس در جشنواره فیلم نیز به فیلم «چاقی» اثر راما قویدل مربوط بود که غزلی از «حسین منزوی» بارها و بارها در آن شنیده شد؛ چراکه یکی از بازیگران این فیلم قرار بود آن‌ را در یک استودیو بخواند تا صدابرداری و در سکانس پایانی یک فیلم استفاده شود.

اما علاوه بر شعرها و ضرب‌المثل‌های موزونی که در فیلم‌های متعددی لابه‌لای گفت‌وگوها استفاده شد، در فیلم «خانه دختر» ساخته شهرام شاه‌حسینی، یکی از شخصیت‌های اصلی – با بازی رعنا آزادی‌ور - شعر می‌نوشت، که شعر نوشتن و مشخصا یکی از شعرهایش، پس از مرگی خودخواسته که در پی برخی اتفاق‌های خانوادگی رخ داد، دقایقی محل بحث و توجه قرار گرفت.

داستان و نویسندگی نیز در جشنواره فیلم فجر امسال بی‌حضور نبود. یکی از جدی‌ترین حضورهای داستان‌نویسی در فیلم‌های جشنواره 33 به فیلم «تگرگ و آفتاب» ساخته‌ رضا کریمی مربوط بود. فیلمنامه این فیلم همان‌طور که در تیتراژ پایانی‌اش اشاره شد، بر مبنای داستان معروف «داش آکل» نوشته شده است. البته با کمی تخفیف می‌توان گفت که بیش‌تر از عبارت «برداشت»، از عنوان «اقتباس» برای این بهره‌گیری می‌توان استفاده کرد. نکته‌ جالب این اقتباس این بود که نام و اثر «صادق هدایت» که در بسیاری مواقع و موارد با ممنوعیت‌هایی - حتا برای رسانه‌ها - همراه است، در یک اثر دفاع مقدسی درج شد.

فیلم دیگری که با حضور پررنگ داستان و داستان‌نویسی همراه بود «من دیگو مارادونا هستم» بهرام توکلی بود. فیلم اساسا با موضوعی مربوط به داستان و یک سرقت ادبی شکل می‌گیرد و پیش می‌رود و کاراکتر فیلم با نگارش یک داستان – که قرار است آن را برای جبران به کسی بدهد که زمانی داستانش را دزدیده و به نام خود ارائه کرده - راوی ماجرا می‌شود.

اما علاوه بر فیلم سیاسی – ارزشی دیگری که عنوان اثر معروف «ماهی سیاه کوچولو» نوشته‌ «صمد بهرنگی» را به‌عنوان نام خود استفاده کرده بود، دیگر اقتباس ادبی جشنواره به فیلم «جامه‌دران» ساخته‌ حمیدرضا قطبی برمی‌گشت که بر مبنای رمانی با همین نام، اثر «ناهید طباطبایی» نوشته شده بود. البته خود طباطبایی گویا در نگارش این فیلمنامه چنان مشارکتی داشته که نامش به‌عنوان یکی از دو نویسنده فیلمنامه یاد شد.

علاوه بر این موردها، «ارغوان» اثر امید بنکدار و کیوان علیمحمدی دیگر فیلم حاضر در جشنواره امسال بود که گویا فیلمنامه‌ آن براساس داستان کوتاهی از نویسنده‌ای به‌نام «علی‌اکبر خلیلی» به نگارش درآمده است.

نظر شما