شناسهٔ خبر: 28901 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

سخنرانی «مواجهه آقاعلی حکیم با جریان‌های فلسفی غرب» برگزار می‌شود

«مواجهه آقاعلی حکیم با جریان های فلسفی غرب» عنوان سخنرانی غلامحسین خدری است که به همت گروه حکمت اسلامی معاصر پژوهشکده حکمت معاصر، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، گروه حکمت اسلامی معاصر پژوهشکده حکمت معاصر پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سخنرانی با عنوان «مواجهه آقاعلی حکیم با جریان های فلسفی غرب» را برگزار می‌کند. سخنران این جلسه غلامحسین خدری است.

آقاعلی اولین فیلسوف مسلمانی است که فلسفه تطبیقی در جهان اسلام را آغاز کرده است. وی از اولین حکما و فلاسفه مسلمان ایرانی است که به مواجهه با اندیشه های فلسفه غربی همت گماشت. این امر را می توان در مهمترین اثر وی یعنی بدایع الحکم مشاهده کرد که در صفحات پایانی آن در پاسخ به پرسش های فلسفی بدیع الملک میرزا، به بررسی آراء فلسفی غربی پس از رنسانس پرداخته است. بدیع الملک میرزا پرسش های فلسفی خود را ابتدا از استادش میرزا علی اکبر حکمی یزدی پرسید که چون پاسخ های وی او را قانع نکرد، سراغ آقاعلی رفت و از وی پاسخ خواست. برخی از این پرسش ها مربوط به آراء فلاسفه غرب بود. بدیع الملک تا حدودی با فلسفه غرب آشنایی داشته و از این رو می توان گفت در آشنایی آقاعلی با برخی نظرات فلسفی جدید مؤثر بوده است. از دیگر افرادی که واسطه آشنایی آقاعلی با فلسفه غربی شد، میرزا حسن خان اعتماد السلطنه (۱۲۵۹-۱۳۳۱ه.ق) بود که از مریدان آقاعلی بود. با توجه به اطلاعات زیادی که اعتمادالسلطنه از فرهنگ غربی داشت، این نزدیکی منجر شد که آقاعلی از جهان غرب اطلاعاتی داشته باشد.

همچنین از دیگر افراد سرشناسی که در زمان حیات آقاعلی با وی مراوده داشت و باعث آشنایی وی با فلسفه غرب شد، کنت دوگوبینو بود. از جمله فعالیت های او، مطالعه در زمینه فلسفه و فلاسفه ایران بود که به همین خاطر مراوداتی نیز با آقاعلی داشت. وی از آقاعلی درخواست کرد که تاریخ حکمای ایران در هفت قرن اخیر را که کمتر مورد بررسی قرار گرفته بود، به نگارش درآورد. آشنایی با گوبینو نیز در آشنایی آقاعلی با فلسفه غرب مؤثر بود.

این سخنرانی روز دوم  اسفندماه از ساعت ۱۰ الی ۱۲ در محل پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی سالن حکمت برگزار می شود. گروه حکمت اسلامی معاصر پژوهشگاه از کلیه اعضای هیات علمی، دانشجویان و علاقمندان برای شرکت در این جلسه دعوت کرده است. 

نظر شما