شناسهٔ خبر: 28903 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«ورلدپرس فتو» مقابل مادران شهید سر تعظیم فروآورد

فاطمه بهبودی که عکس‌های او از «مادران شهدا» در مسابقه «ورلدپرس فتو» تقدیر شده، معتقد است که جوایز بین المللی لیاقت عکاس را ثابت نمی کند و بهترین اتفاق زندگی او دیده شدن مادران شهدای ایران است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ فاطمه بهبودی که پروژه عکاسی او از «مادران شهدا» در پنجاه و هشتمین دورهٔ جایزهٔ عکس بنیاد «ورلدپرس فتو» مورد تقدیر هیأت داوران قرار گرفته است، درباره این موضوع گفت: داستان مادران شهدا، واقعیت جنگی را که ۳۰ سال پیش به پایان رسیده است، به تصویر می کشد. داستانی واقعی که هنوز زخم های آن در دل خانواده های قربانی جنگ باقی مانده است.

وی افزود: این داستان به خاطر قدرتمندی که داشت توانست مورد تقدیر قرار بگیرد و جوایزی را به خود اختصاص دهد.

پروژه مادران شهدا / فاطمه بهبودی

بهبودی با بیان این که قصد شرکت در مسابقه وردپرس فوتو را نداشته است، یادآور شد: امسال بنا به تشویق یکی از استادانم در این مسابقه شرکت کردم و معتقدم همین که این عکس ها در نشریه «نیویورک تایمز» دیده شده و اکنون دومین نمایشگاه بین المللی من از این عکس ها در حال برگزاری است، به نوعی موفقیت است.

وی با تأکید بر اهمیت دیده شدن عکس های مادران شهدا برای مردم دنیا  بیان کرد: مردم با دیدن این عکس ها به بحث و بررسی درباره اثرات جنگ کشانده می شوند و تشویق می شوند که درباره این موضوعات عمیق تر فکر کنند و این برای من کافی است.

این بانوی عکاس ادامه داد: همین که مردم دنیا با مادران شهدای ایرانی آشنا می شوند، بهترین اتفاق زندگی من است و این مهم نیست که این عکس ها چه رتبه ای را در مسابقه ها  و جشنواره ها بدست می آورند چرا که معتقدم جوایز لیاقت یک عکاس را ثابت نمی کنند بلکه میزان اثرگذاری عکس ها بر مخاطبان است که بسیار مهم است و مجموعه «مادران انتظار» از این بابت در اندازه خودش موفق بوده است.

بهبودی با تأکید بر رسالت عکاس خبری بیان کرد: امیدوارم که بتوانم در آینده پروژه های دیگری را درباره اثرات جنگ در ایران به تصویر بکشم.

این عکاس تصریح کرد: من دوست دارم زبان مردمی باشم که سال‌هاست با زخم جنگ زندگی می کنند و هیچ دروبینی برای شنیدن صدای آنها نبوده است.

پروژه مادران شهدا / فاطمه بهبودی

بهبودی درباره اهمیت شرکت در مسابقه های عکاسی دنیا اظهار کرد: به نظر من عکاسان باید بدانند چرا می خواهند در مسابقه های عکاسی دنیا شرکت کنند، تا زمانی که هدف ما مطرح کردن خودمان باشد و تنها با این باور عکاسی کنیم، شاید نتوانیم آثار خوب و تأثیرگذاری را ثبت کنیم.

وی تأکید کرد: من باور دارم که عکاسی یک جریان است که عکاس با اتفاقات مختلف در هنگام عکاسی روبرو می شود و هر رویداد یک سوال در ذهن عکاس می شود که او را به چالش می کشد و به دنبال جواب آن می گردد.

این عکاس جوان افزود: عکاسی که هدفش گفتن واقعیت و جستجوی حقیقت باشد، می تواند با تلاش موفق باشد و وقتی عکاسان ما به این مرحله برسند، هدفشان از شرکت در مسابقه ها و جشنواره ها تغییر خواهد کرد.

پروژه مادران شهدا / فاطمه بهبودی

بهبودی همچنین اضافه کرد: شاید سال‌ها پیش هدف من مطرح شدن بود اما امسال به این دلیل کارم را ادامه دادم تا زبان این مادران شهدا باشم که هیچ کس تاکنون صدای آنها را نشنیده است و هدفم آدم‌هایی بود که به من اعتماد کردند تا داستان فرزندانشان را به مردم دنیا بگویم و شاید همین باعث شده که این پروژه تا این حد موفق باشد.

فاطمه بهبودی هم اکنون برای حضور در نمایشگاه انفرادی آثارش با موضوع «مادران شهدا» به میانمار سفر کرده است و دوشنبه ۲۷ بهمن ماه این نمایشگاه در گالری «دیتا» میانمار خواهد شد.

این نمایشگاه بخشی از جشنواره عکس «یانگون» با موضوع «عشق» است که با حضور ۱۴ عکاس بین المللی برگزار می شود و در بخشی از این نمایشگاه نیز این فاطمه بهبودی برای عکاسان میانمار سخنرانی خواهد کرد.

نظر شما